Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natrin kabinetti nimitetty

Europarlamentaarikko, Suomen S&D-delegaation puheenjohtajan Miapetra Kumpula-Natrin (sd.) avustajat on nimitetty tehtäviinsä.

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natrin kabinettivastaavaksi on nimetty Anna Mäenpää (VTM, MA). Mäenpään (36) vastuulle siirtyy Kumpula-Natrin avustaminen energia-, sekä teollisuusasioissa sekä kabinetin työn sujuvuus.

– On hienoa saada Annan vankka osaaminen käyttöön kabinettiini. EU-politiikassa eletään nyt kiinnostavia hetkiä, kun komission nimitysprosessi on käynnissä ja seuraavan viisivuotiskauden suuntaviivoja maalataan tapetille. Odotan innolla yhteistyötä Annan kanssa, kevään eurovaaleissa äänimääränsä lähes tuplannut Kumpula-Natri kertoo.

Mäenpää on toiminut aiemmin SOK:n yhteiskuntasuhdejohtajajana ja tätä ennen vastuullisuuspäällikkönä.

– Todella hienoa päästä tekemään töitä Miapetran kanssa EU:n tulevaisuutta koskevien kysymysten parissa. Teollisuus-, tutkimus- ja energia-asioiden valiokunnalla, jossa Miapetra on jäsenenä, on keskeinenrooli kun ratkaistaan esimerkiksi ilmastonmuutoksen liittyviä kysymyksiä, Mäenpää sanoo.

Heinäkuussa Kumpula-Natrin vanhempana poliittisena neuvonantajana aloittanut Aleksi Kuusisto (VTK, MA) avustaa Kumpula-Natria kansainvälisen kaupan valiokunnan asioissa. Lisäksi Kuusiston alaan kuuluvat talous-, työllisyys- ja EU:n ulkosuhdeasiat sekä USA ja Japanivaltuuskunnat.

Teollisuus-, tutkimus- ja energia-asioiden valiokunnan osalta digi- ja innovaatioasioissa Kumpula-Natria avustavaa poliittinen neuvonantaja Topi Juga (VTM). Juga vastaa myös viestinnästä sekä perussopimusvaliokunnan asioissa avustamisesta. Kumpula-Natrin kotimaan avustajana toimii puolestaan Jutta Kaskimäki (OTM).

Kumpula-Natrin kabinetilla on aloittanut myös uusi harjoittelija, Olli Korpimäki (BSc, MAIS). Korpimäen vastuualueisiin kuuluu avustaminen hallinnollisissa töissä sekä erinäisten valiokuntien seuraaminen. Aikaisemmin hän työskenteli harjoittelijana Wienin EU-lähetystössä.

– On suuri kunnia olla mukana Miapetran taustajoukoissa tekemässä työtä tasa-arvoisuuden ja vastuullisen politiikan puolesta. Harjoittelijana saan tutustua EU:n ytimessä siihen, miten yhteiskunnan tulevaisuutta muokataan kansainvälisellä tasolla, Korpimäki sanoo.

Kutsu medialle: Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natrin ”State of European Union” -seminaari torstaina 26.09.2019 klo 17 Helsingissä23.9.2019 11:13:55 EESTKutsu

EU:ssa eletään mielenkiintoisia aikoja, kun uusi parlamentti on valittu ja komissaarikandidaattien kuulemiset lähestyvät europarlamentissa. Vahvistuuko vai mureneeko Euroopan Unioni? Olette lämpimästi tervetulleita europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri järjestämään perinteiseen ”State of European Union” -seminaariin torstaina 26.09.2019 klo 17 alkaen Helsingissä Allas Sea Poolilla.

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri: "Tämä on tärkeää kuulla, ennen kuin päätän, mitä nappia EU-komission kohtalosta painan"17.9.2019 14:45:00 EESTTiedote

Europarlamentti hyväksyy tai hylkää lokakuussa Ursula von der Leyenin komission ja sen ohjelman. Ennen lopullista äänestystä europarlamentti ja mepit tenttaavat tiukasti komissaarikandidaatteja. Europarlamentaarikko, Suomen S&D delegaation puheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri peräänkuuluttaa nimitettyjä komissaariehdokkaita esittelemään konkreettiset askeleet Ursula von der Leyenin kesällä esittelemistä lupauksista.

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri: Euroopalle demarisuuntaa komission kautta3.9.2019 15:01:11 EESTBlogi

Viime viikolla umpeutui EU:n jäsenvaltioiden määräaika esittää komissaarikandidaattinsa. S&D-ryhmän Suomen delegaation puheenjohtaja, europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri iloitsee kirjoituksessaan, miten EU-komissaariehdokkaista peräti kymmenellä on suurella todennäköisyydellä poliittinen koti sosialidemokratiassa. Kumpula-Natrin analyysi on seuraava: EU:ssa päästään aimo harppaus kohti tasapainoisempaa politiikkaa.

MEP Eero Heinäluoma parlamentin demariryhmän johtoon19.6.2019 17:39:53 EESTTiedote

Vastavalittu Euroopan parlamentin jäsen Eero Heinäluoma (sd.) valittiin tänään yksimielisesti Sosialistien & Demokraattien -ryhmän taloudenhoitajaksi ja byroon jäseneksi. Heinäluoma nousee näin parlamentin toiseksi suurimman poliittisen ryhmän johtoryhmään ja yhdeksi parlamentin vaikutusvaltaisimmista suomalaisista. - Uutena meppinä olen iloinen, että minut on nimitetty tähän vastuulliseen tehtävään ja pääsen heti kiinni Euroopan parlamentin poliittisen toiminnan ytimeen, toteaa Heinäluoma. - Vastuullinen varainhoito on vastuullista EU-politiikkaa. On tärkeää, että EU:n resurssit tukevat kestävää kehitystä ja oikeudenmukaista ja solidaarista Eurooppaa. 156 jäsenisen S&D-ryhmän johtoryhmään kuuluu ryhmän puheenjohtajaksi eilen valittu espanjalainen Iratxe García Pérez, yhdeksän varapuheenjohtajaa sekä taloudenhoitaja. Johtoryhmä vastaa S&D-ryhmän politiikasta ja toiminnasta seuraavien vuosien aikana. Äänikuninkaaksi noussut Heinäluoma valittiin Euroopan parlamenttiin toukokuussa 2019. H