Eurovaaliehdokkaat kyselyssä: Sijoitusten ympäristövaikutukset saatava läpinäkyviksi

Valtaosa Finanssiala ry:n (FA) kyselyyn vastanneista eurovaaliehdokkaista on sitä mieltä, että piensijoittajan on saatava tietää sijoitustensa kestävyysvaikutuksista. Moni kuitenkin toteaa, että kestävyys pitäisi ensin määritellä yksiselitteisesti. EU:ssa onkin paraikaa valmisteilla säädös määrittämään, miten sijoituskohteiden ympäristövaikutuksia pitää arvioida ja millaisia ovat ympäristön kannalta kestävät sijoituskohteet.

Lähes 90 prosenttia vastaajista on jokseenkin tai täysin samaa mieltä väitteestä, että piensijoittajan on tärkeää saada tietää sijoitustensa kestävyysvaikutuksista. Täysin samaa mieltä on muun muassa kokoomuksen nykyinen europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen, joka on parlamentissa ajanut sijoittajien parempaa informointia sijoitusten ympäristövaikutuksista.

”Neuvottelemani raportin ansiosta jatkossa finanssilaitosten tulee arvioida sijoitusten ympäristöriskit ja ympäristöystävällisyys ja tiedottaa niistä sijoittajalle. Talous on vakaampi, jos ympäristövaikutukset ovat mukana sijoituspäätöksissä”, Pietikäinen perustelee.

Kyselyyn vastanneet pitävät sijoitusten kestävyysvaikutusten korostamista sinänsä kannatettavana.

”Sijoitusten kestävyysvaikutusten arvioinnin ja läpinäkyvyyden edistäminen on kannatettava asia”, tiivistää vihreiden Olli-Poika Parviainen.

SDP:n Antton Rönnholmin mielestä sijoittamisen ja säästämisen yhteensovitus kestävän kehityksen ja fossiilisista energialähteistä luopumisen kanssa on erittäin tärkeä kysymys, joka onneksi on jo edistymässä hyvään suuntaan. ”Kuluttajalle on kerrottava sijoitukseen vaikuttavista kestävyysriskeistä ja suurten rahoituslaitosten on myös osoitettava ottavansa kestävyystekijät huomioon osana riskinhallintaa”, Rönnholm linjaa.

Moni vastaaja kuitenkin kysyy, että mitä oikeastaan tarkoittaa kestävä sijoituskohde.

”Kestävyysvaikutus-sana on epämääräinen”, toteaa ykskantaan perussuomalaisten Arto Luukkanen, joka vastasi olevansa jokseenkin eri mieltä väitteestä, että piensijoittajan on tärkeää saada tietää sijoitustensa kestävyysvaikutuksista.

Kokoomuksen Mikko Ohela pitäisi kestävyysluokittelun vapaaehtoisena. Hänen mielestään tulee olla varovainen, ettei kaikkeen toimintaan rakenneta sertifiointivaatimuksia.

”Yritetään pitää asiat yksinkertaisina pakollisella tasolla. Jos joku haluaa enemmän, hän olkoon vapaa ylimääräisistä palveluista maksamaan.”

Kristillisdemokraattien Sari Essayah arvelee, että vaikeus on ympäristövaikutuskriteerien läpinäkyvyydessä ja niiden määrittelyssä. ”Ettei vain tehdä ns. viherpesua sijoitustuotteille ilman todellista varmistumista kestävyysvaikutuksista.”

“Että kestävyys luokitellaan, on periaatteessa hyvä asia, kunhan siitä ei synny epävarmuutta teollisuudelle ja yrityksille rahoituksen saannista liian epäselvän luokitusjärjestelmän takia”, muistuttaa puolestaan RKP:n Nils Torvalds.

Kriteerit valmisteilla

Euroopan parlamentti muodosti maaliskuussa kantansa asetukseen, jossa luodaan kriteerejä kestäviksi kutsututuille sijoituskohteille. Finanssiala on jo pitkään kannattanut kestävien sijoituskohteiden määrittelyn yhdenmukaistamista ja toivoo, että uudistus helpottaa finanssialan yritysten sijoituspäätöksiä. Lopullinen lainsäädäntö valmistuu joskus tulevaisuudessa.

”Tärkeä asia, jotta sijoittamista voidaan valita niihin yhtiöihin, joiden toiminta on kestävällä pohjalla. Tästä tulisi saada tietoa myös kohderyhmille sekä kuluttajille”, sanoo SDP:n Niko Eskelinen.

Kokoomuksen Pietikäinen toteaa, että ympäristöriski on todellinen taloudellinen riski, joka uhkaa paitsi eläketuloja, myös koko talouden vakautta.” Jokainen voi arvioida, millainen vaikutus olisi, jos eläkkeet olisivat kiinni sijoituksissa, jotka ovat riippuvaisia fossiilisista energianlähteistä”, Pietikäinen sanoo.

Ilmaston pelastaminen sijoittamalla lepää vahvasti institutionaalisten sijoittajien, kuten eläke- ja vakuutusyhtiöiden sekä pankkien harteilla. Myös piensijoittajan kannattaa kuitenkin panostaa sijoitustensa ympäristövaikutuksiin.

”Yhä useammalle piensijoittajalle on tärkeää, että he sijoittavat kohteisiin, jotka ovat linjassa kestävän kehityksen ja Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden kanssa ja edistävät näitä”, sanoo keskustan ehdokas Milja Vehkaperä.

Valmisteilla oleva laki kestävän sijoittamisen määritelmistä perustuu kestävää rahoitusta pohtineen korkean tason asiantuntijaryhmän suosituksiin. Finanssialaa ryhmässä edusti FA:n varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari.

FA lähetti kaikille eurovaaleissa ehdolla oleville eduskuntapuolueiden ehdokkaille kysymyksen, jossa kysyttiin, mitä mieltä ehdokas on seuraavasta väitteestä: on tärkeää, että piensijoittaja saa tietää sijoitustensa kestävyysvaikutuksista. Kysymykseen vastasi 38 ehdokasta.

KORJATTU LINKKI // Pankkibarometri: Kotitalouksien luotonkysyntä laimenemassa18.6.2019 06:52:51 EESTTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien luotonkysyntä on vuoden toisella neljänneksellä ollut laimeampaa kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Erityisesti kotitalouksien sijoitustoimintaa ja sijoitusasuntojen hankintaa varten otettujen lainojen kysynnän arvioidaan edelleen heikentyvän. Yritysten luotonkysynnässä on havaittavissa hienoista elpymistä. Erityisesti yritysten investointilainakysynnässä odotetaan talven notkahduksen jälkeen varovaista kasvua. Barometrikysely II/2019 tehtiin touko-kesäkuun vaihteessa.

Pankkibarometri: Kotitalouksien luotonkysyntä laimenemassa18.6.2019 06:00:00 EESTTiedote

Ikääntyneiden talous kuntoon - tule seuraamaan keskustelua Silver Economy Forumiin14.6.2019 12:07:12 EESTKutsu

Tule kuulemaan ennakkotuloksia tuoreesta tutkimuksesta Finanssiala ry:n ja Etlan yhteiseen tilaisuuteen 9.7.2019 Finlandia-talolla klo 12.30-13.30. Toimittajien tulee akkreditoitua tilaisuuteen. Tutkimuksen tuloksia esittelee tutkimusjohtaja Niku Määttänen Etlasta ja tutkimuksen pohjalta asiasta ovat keskustelemassa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kaupin johdolla muun muassa eläkeläisliittojen etujärjestö EETUn hallituksen puheenjohtaja Anneli Taina. Kommenttipuheenvuoron pitää sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen.

Ilmastonmuutoksen hillintä toteutuu finanssialalla erityisesti sijoitustoiminnassa12.6.2019 16:00:00 EESTTiedote

Suomalaiset finanssialan yritykset ovat edelläkävijöitä Euroopassa ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa. Finanssiala ry:n (FA) keväällä tekemään kyselyyn vastanneista jäsenyhtiöistä 87 prosenttia kertoi ottavansa ilmastonmuutoksen huomioon sijoitustoiminnassaan. Jäsenyhtiöistä lähes 90 prosenttia on mukana myös erilaisissa ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvissä sitoumuksissa tai yhteistyöhankkeissa.

Sähköisiä järjestelmiä terveydenhuollossa jo laajasti käytössä – tehtävää riittää silti4.6.2019 08:52:58 EESTTiedote

Terveydenhuollon asiakirjoja välitetään Suomessa organisaatiolta toiselle vuosittain satojatuhansia edelleen postitse. Finanssiala ry:n (FA), Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin, Kelan sekä sosiaali- ja terveysministeriön yhteisessä kestävän kehityksen sitoumuksessa on asetettu kunnianhimoisia tavoitteita asiakirjojen sähköistämiselle. Sähköistämisen tiellä on vielä kuitenkin monia haasteita, joista lainsäädäntö on yksi.