EVAn Arvo- ja asennetutkimus: Koulu, kaavoitus ja kirjasto uuden kunnan ytimessä

Suomalaisten selvä enemmistö, 74 prosenttia suomalaisista katsoo, että olennaista julkisissa palveluissa ei ole se, kuka niitä tuottaa. Erityisen myönteisesti kunnan ja yksityisen tuottajan yhteistyöhön suhtaudutaan, kun se koskee lasten päivähoitoa, katujen ja teiden ylläpitoa, infrastruktuurin rakentamista tai kulttuuritoimintaa. Suomalaisten mielestä nykyisin rahaa haaskaantuu, sillä vain 15 prosenttia arvelee, ettei tehostamisen varaa palvelutuotannossa ole. Tiedot käyvät ilmi EVAn tänään julkaisemasta arvo- ja asennetutkimuksesta Kumous kunnissa. Maakuntauudistuksen jälkeen tulevaisuuden kunnissa koulu, kaavoitus ja kirjastot muodostavat kunnan kovan ytimen. Kaksi kolmesta suomalaisesta vaatii, että kunta myös hoitaa nämä tehtävät itse.

Kuntaverotuksen tasoon suomalaiset ovat pääosin tyytyväisiä. Puolet pitää tasoa sopivana palveluiden saatavuuteen ja laatuun nähden. Sen sijaan kuntaveron alennukseen soteuudistuksen jälkeen ei uskota: 64 prosenttia uskoo, että kuntavero pysyy joko ennallaan tai nousee soteratkaisun jälkeisinä vuosina.

Suomalaisten mielestä koulu ei kaipaa uudistusta, vaan rahaa. Asiantuntijoiden huoli oppimiseroista ja laskevista Pisa-tuloksista ei ole tarttunut ihmisiin, sillä 70 prosenttia pitää kansallista koulujärjestelmää maailman parhaana. Vain neljä prosentin mielestä koulu kaipaisi suurta uudistusta. Kaksi kolmesta vastaajasta olisi valmis lisäämään koulutuspanostuksia vaikka se merkitsisi leikkauksia muualta.

Suomalaisten mielestä hallituksella ja eduskunnalla on sopivasti valtaa, mutta tyytymättömyys työmarkkinajärjestöihin on kasvanut. 43 prosenttia arvioi, että ammattiyhdistysliikkeellä on liikaa valtaa. Työmarkkinajärjestöjä vallan rohmuamisesta moitti 37 prosenttia. Liian vähän valtaa suomalaisten mielestä on tasavallan presidentillä ja yksityisellä kansalaisella. Presidentin valtaa liian vähäisenä pitää jopa 43 prosenttia suomalaista, yksilön valtaa 57 prosenttia.

Ulkopolitiikassa asenteet ovat muuttuneet selvästi kriittisemmiksi. Suomalaisista kuusi prosenttia hyväksyy Venäjän toimet maailmanpolitiikassa, kun taas Yhdysvallat saa tukea 11 prosentilta suomalaisista. Yli puolet suomalaisista toivoo että Iso-Britannia peruu eropäätöksensä EU:sta ja vielä suurempi osa, 65 prosenttia toivoo, ettei muita maita eroa.

EVAn Arvo- ja asennetutkimuksessa on keskitytty tänä vuonna erityisesti kuntiin ja koulutukseen. EVA on seurannut suomalaisten arvoja ja asenteita www.eva.fi/arvopankki/ säännöllisesti jo yli kolmenkymmenen vuoden ajan.

Lisätietoja:

Tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto, EVA

puh. 050 331 3823, sähköposti ilkka.haavisto@eva.fi

Viestintäpäällikkö Anniina Iskanius, EVA

puh. 050 599 3930, sähköposti anniina.iskanius@eva.fi

TAUSTATIETOJA TUTKIMUKSESTA

Tänä vuonna kyselyyn vastasi 11.–23.1.2017 yhteensä 2040 henkilöä. Vastaajat edustavat koko maan 18–70-vuotiasta väestöä. Aineisto on kerätty Taloustutkimus Oy:n internetpaneelilla. Tuloksen virhemarginaali on 2–3 prosenttiyksikköä kumpaankin suuntaan.