EVAn ekonomisti: Pandemia voi sysätä liikkeelle positiivista kehitystä työmarkkinoilla

Koronaviruspandemian aiheuttamat muutokset työelämässä sekä talouden toipumisesta seuranneet työvoiman saatavuusongelmat mahdollistavat tuottavuuden nousua, pidempiä työuria ja kohenevaa työhyvinvointia, arvioi Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn ekonomisti Sanna Kurronen blogissaan.

Työllisyys- ja työttömyysaste, trendi, %

Jo tähän mennessä on havaittu positiivista kehitystä. Työttömyys on vähentynyt hyvin nopeasti koronakevään 2020 työttömyyspiikin jälkeen, ja myös pitkäaikaistyöttömyys on kääntynyt laskuun. Työllisyysaste on noussut 72,8 prosenttiin. Se on korkein lukema 30 vuoteen. Tämän lisäksi eläkkeelle siirryttiin viime vuonna viisi kuukautta myöhemmin kuin vuonna 2019.

Ripeä työllisyyskehitys on aiheuttanut työvoiman saatavuusongelmia, mutta ne voivat parhaimmillaan vauhdittaa positiivista kehitystä.

”Vaikeudet löytää osaajia pakottavat yritykset toimimaan aiempaa ennakkoluulottomammin. Mikäli työtapoja onnistutaan tehostamaan paikallisella sopimisella, myös vaimeana kehittynyt työn tuottavuus voi saada kasvusysäyksen. Etätöiden pysyvä lisääntyminen voi edesauttaa työssä jaksamista sekä työn ja perhe-elämän yhteensovittamista. Työnteon kannustimia pitäisi kuitenkin yhä lisätä esimerkiksi heikentämällä ansiosidonnaista työttömyysturvaa, jotta työttömät tarttuisivat nykyistä nopeammin työtilaisuuksiin ja siten myös työllisyyden kasvu ja työttömyyden väheneminen jatkuisivat”, Sanna Kurronen sanoo.

Sanna Kurronen: Työmarkkinat vilkkuvat positiivisia merkkejä – kehitykselle on syytä antaa vauhtia -EVA Blogi keskiviikkona 29.12. kello 8.00 osoitteessa www.eva.fi

Lisätiedot: ekonomisti Sanna Kurronen, sanna.kurronen@eva.fi tai +358 50 589 8886

Julkaisun ennakkopyynnöt: toimituspäällikkö Sami Metelinen, sami.metelinen@eva.fi tai +358 40 578 0041

Työllisyys- ja työttömyysaste, trendi, %
Ekonomisti Sanna Kurronen. Kuva: Karoliina Paavilainen / EVA

Kaksi kolmesta rajoittaisi poliitikkojen päällekkäisiä tehtäviä11.1.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Suomalaisista 68 prosenttia rajoittaisi poliitikkojen päällekkäisiä tehtäviä kansanedustajana, aluevaltuutettuna ja kunnanvaltuutettuna, käy ilmi Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. 39 prosenttia rajoittaisi poliitikon päällekkäiset tehtävät kahteen ja 29 prosenttia sallisi poliitikolle yhden tehtävän kerrallaan. 22 prosenttia ei rajoittaisi päällekkäisiä mandaatteja, mutta toivoo, että poliitikkojen läsnäolosta tehtävissään raportoitaisiin nykyistä läpinäkyvämmin. Vain hyvin harva (6 %) torjuisi poliitikkojen tehtävien rajoittamisen demokratian vastaisena.

EVAn Verokone: Palkansaajien tuloverotus kevenee, mutta työllistäminen kallistuu14.12.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Kaikkien palkansaajien tuloverotus kevenee vuonna 2022. Pienituloisen 1500 euroa kuukaudessa ansaitsevan palkansaajan tuloverotus kevenee 0,10 prosenttiyksikköä. Keskituloisen 3250 euroa ansaitsevan palkansaajan tuloveroverotus kevenee 0,13 prosenttiyksikköä ja 25000 euroa kuussa ansaitsevilla 0,18 prosenttiyksikköä. Työllistäminen yksityisillä aloilla sen sijaan kallistuu jo toisena vuonna peräkkäin. Yksityisen sektorin työnantajamaksut nousevat keskimäärin 0,4 prosenttiyksikköä.

Vähemmän maakuntia ja enemmän tehtäviä – EVA tekisi Suomesta liittovaltion30.11.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Maakunnille on annettava riittävästi valtaa, tehtäviä ja välineitä toiminnan rahoittamiseksi omilla tuloilla, jotta alueuudistuksen kaltaisesta vallan hajauttamisesta ja uudesta hallinnon tasosta olisi hyötyä, kirjoittavat EVAn vieraileva tutkija, sveitsiläinen Natanael Rother, tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto ja toimituspäällikkö Sami Metelinen EVA Raportissa Suomen Yhdysvallat.