EVAn Verokone: Palkansaajan kokonaisveroaste alenee 2019

Tuloverotus kevenee ja kulutuksen verotus kiristyy lievästi ensi vuonna, selviää vuoden 2019 luvuilla päivitetystä Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Verokoneesta. Palkansaajista valtaosan kokonaisveroaste kevenee. Kuntakohtaiset erot ovat kuitenkin merkittäviä, sillä 46 kuntaa korottaa kunnallisveroa ja viisi laskee sitä.

Tuloverotus kevenee 2019

Palkansaajan kokonaisverorasitus kevenee kaikissa tuloluokissa. Palkansaajat maksavat tuloveroja vuonna 2019 tulotasosta riippuen 0,1—0,6 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuonna 2018.

Kuntakohtaiset erot ovat kuitenkin merkittäviä, sillä 46 kuntaa korottaa kunnallisveroa ja viisi laskee sitä. Peräti 36 kunnassa palkansaajan ansiotuloverotus ei kevene lainkaan, koska niissä kunnallinen tuloveroprosentti nousee 0,5 prosenttiyksikköä tai enemmän. Suomessa on 311 kuntaa vuonna 2018.

Kulutuksen verotus kiristyy hieman 2019

Arvonlisäverotus pysyy ennallaan, mutta valmisteveroja korotetaan muun muassa virvoitusjuomien, tupakkatuotteiden ja alkoholin sekä lämmityspolttoaineiden osalta. Kotitalouksien kulutusmenoilla painotettu kulutusveroaste kohoaa 0,1 prosenttiyksikköä 22,3 prosenttiin.

Työnantajan välilliset työvoimakustannukset alenevat vuonna 2019. Yksityisen työnantajan maksamista palkoista perittävät sosiaalivakuutusmaksut alenevat keskimäärin 0,9 prosenttiyksikköä 20,9 prosenttiin.

EVAn Verokone laskee palkansaajan kokonaisveroasteen. Kokonaisveroaste kertoo, mikä prosenttiosuus tuloista menee valtion tuloveroihin, kunnallisveroon, arvonlisä- ja valmisteveroihin sekä sosiaalivakuutusmaksuihin (mukaan lukien työnantajan maksut). EVAn Verokone on nyt päivitetty vuoden 2019 luvuilla. Oman kokonaisveroasteensa voi selvittää osoitteessa www.totuusveroistasi.fi.

POHJOISMAINEN HYVINVOINTIVALTIO HIDASTAA NAISTEN ETENEMISTÄ JOHTAJIKSI16.1.2019 09:00Tiedote

Pohjoismaisissa hyvinvointivaltioissa naiset osallistuvat hyvin työmarkkinoille, mutta he etenevät edelleen urillaan hitaasti. Esimerkiksi Baltian maissa ja Yhdysvalloissa johtajatason tehtävissä työskentelee suhteellisesti selvästi enemmän naisia kuin Pohjoismaissa yleisesti. Tiedot käyvät ilmi EVA Analyysista Lasikaton paradoksi, jossa EVAn johtaja Matti Apunen haastattelee ruotsalaista tutkijaa Nima Sanandajia.