Everbridgen tutkimus: Työntekijät haluavat kriisiaikoina tarkempaa ja oikea-aikaisempaa viestintää työnantajaltaan

Vain 32,4 % suomalaisista vastaajista on sitä mieltä, että heidän työnantajansa tekee riittävästi varoittaakseen liiketoiminnan häiriöistä tai kriiseistä.

Tarkkojen, oikea-aikaisten ja luotettavien tietojen saaminen on tärkeää työntekijöiden aktivoimiseksi kriisitilanteissa. 84 % suomalaisista luottaa viranomaisiin ja 73 % pitää matkapuhelinviestintää hyvänä kriisitiedon välittämisen kanavana.

Tämä käy ilmi tänään julkaistun Everbridgen “Clarity out of Chaos” -raportin tuloksista. Everbridge on globaali edelläkävijä kriittisten tilanteiden hallinnassa.

Raportissa tuli esiin viisi vallitsevaa teemaa:

• Yritys voi olla ainoa tiedon lähde työntekijöilleen
  • Työntekijät haluavat tietoa enemmän ja useammin
  • Kohdennetun viestinnän tärkeys kriisin aikana peittoaa yksityisyydensuojaa ja tietoturvaa koskevat huolet
  • Yritykset ovat monimuotoisempia kuin koskaan aikaisemmin ja ne poikkeavat toisistaan yhä enemmän
  • Yrityksiltä puuttuu keskeisiä viestintäkanavia

Maaliskuussa 2020 eli COVID-19-kriisin vallitessa tehtyyn tutkimukseen osallistui 9 003 työntekijää 13 markkina-alueelta Euroopassa ja Aasiassa. Myös Suomi ja muut Pohjoismaat ovat mukana tutkimuksessa, jonka tavoitteena oli tutkia viestinnän nykyisiä suuntauksia ja tapoja, jotka voivat vaikuttaa kriittisten tapahtumien hallintaan.

“Tutkimus osoittaa, miten tärkeä tehtävä yrityksillä on kriittisten tapahtumien hallinnassa sekä miten tärkeää on, että ihmiset luottavat siihen, että heidän työnantajansa pitää heidät ajan tasalla kriisin tai liiketoiminnan häiriöiden aikana. Tämä on erityisen tärkeää nyt, kun kohtaamme koronaviruksen leviämisen aiheuttamia valtavia haasteita”, sanoo Everbridgen kansainvälisten asioiden johtaja Javier Colado.

”Olemme lanseeraamassa Everbridgen kriittisten tapahtumien hallinta-alustaa Euroopassa ja uskomme – kuten tämä tutkimuskin osoittaa – että organisaatioille on tärkeää, että niillä on valtuudet saada riskeihn liittyviä tietoja monista eri lähteistä lähes reaaliajassa, ne kykenevät arvioimaan uhkien mahdollisuudet nopeasti ja saumattomasti, seuraavat hätäsuunnitelmien ja -menetelmien toteuttamista, tiedottavat sidosryhmiä ja analysoivat kykyään tarjota ”selkeyttä kaaoksen aikana””, Colado lisää.

Yritykset voivat olla ainoa tiedon lähde

Tutkimuksessa todettiin, että mitä suurempi yritys, sitä enemmän työntekijät luottivat omaan organisaatioonsa totuuden lähteenä. 58 % suomalaisista vastaajista ilmoitti pitävänsä omaa työnantajaansa luotettavana tiedonlähteenä vaaratilanteessa, kun taas isompien, yli 1000 työntekijää työllistävien yritysten osalta vastaava luku oli 63 %. Vain 11 % vastaajista kertoi pitävänsä työnantajaansa tältä osin epäluotettavana.

Tutkimuksen mukaan lähes 20 %:lla suomalaisista yrityksistä ei ole kuitenkaan mitään hälytysjärjestelmää kriisitilanteiden varalta.

Enemmän ja useammin tietoa

Vaikka 69 % kaikista vastaajista ilmoitti, että jatkuvat ja säännölliset päivitykset useissa eri kanavissa missä tahansa tilanteessa sopisivat heille, lähes 70 % ilmoitti käyttävänsä vain yhtä kanavaa. 81 % katsoi, että hälytyksiä pitäisi lähettää kaikille alueella oleville ja 78 % suomalaisista vastaajista haluaisi “vaara ohi” -viestin.

Yli 32 % organisaatioista pystyvät aktivoimaan kriittisten tapahtumien hallintasuunnitelman viiden minuutin sisään. Kuitenkin 58 % sanoi suurimman haasteen olevan tarkkojen tietojen kerääminen, vahvistaminen ja jakaminen. Loppujen lopuksi vain 32,4 % vastaajista uskoo, että heidän työnantajansa tekee riittävästi varoittaakseen heitä kriittisistä tapahtumista tai liiketoiminnan häiriöistä.

Yksityisyys ja turvallisuus

Yllättävää kyllä, vain pieni määrä vastaajista on huolissaan hälytysjärjestelmiin liittyvästä yksityisyydensuojasta tai tietoturvallisuudesta. Alle 10 % sanoi, ettei jakaisi mitään tietoja työnantajansa kanssa. Tämä koski etenkin isoissa organisaatioissa työskenteleviä. Lähes 60 % jakaisi henkilökohtaisen puhelinnumeronsa ja 52 % jakaisi sähköpostiosoitteensa. Jyrkkänä vastakohtana tähän vain 22 % suostuisi jakamaan sosiaalisen median tilinsä työnantajansa kanssa hälytysten helpottamiseksi.

Nykyisen COVID-19-kriisin keskellä merkittävä havainto on, että useimmat vastaajat eivät todennäköisesti jakaisi GPS-tietoja hallituksen kanssa hälytysten helpottamiseksi: 6 % suomalaisista vastaajista on huolissaan hallituksen kyvystä huolehtia tietoturvallisuudesta, kun taas lähes 30 % vastaajista olisi halukkaita jakamaan GPS-tietonsa työnantajansa kanssa.

On kuitenkin huomattava, että koronaviruksen aikana hallitus tai muut terveydenhuollon organisaatiot saattavat ottaa yhteyttä puhelimitse, sähköpostitse tai tekstiviestillä varmistaakseen, että kansalaiset saavat tärkeitä terveyteen liittyviä tiedotuksia, eivätkä ne tarvitse lupaa tähän. Työnantajilla on myös lakisääteinen velvollisuus suojata työntekijöitään.

Erilaiset työntekijät

Valtaosa työntekijöistä työskentelee tällä hetkellä kotoa käsin koronaviruskriisin vuoksi. Normaaleissa olosuhteissa yli 80 % työntekijöistä ei kuitenkaan edes työskentele perinteisissä toimipaikoissa. Lähestulkoon kolmasosa vastaajista sanoi olevansa joko liikkeessä tai asiakkaiden luona, ja tämän trendi on pysyvä. Hieman yli neljännes (27 %) isompien organisaatioiden työntekijöistä ilmoitti myös, että heillä on jonkin verran vaikeuksia päivittäisissä toimissaan terveysongelman tai vamman vuoksi.

Tehokkaan viestinnän etätyöntekijöiden tai erityistarpeita omaavien työntekijöiden kanssa on oltava osa suunnitteluprosessia kun rakennetaan kriittisten tapahtumien hallintaohjelmia.

Puutteellinen viestintä

Vaikka sosiaalinen media sijoittui huonoimmin sekä luottamuksen että luotettavuuden osalta – vain reilu neljäsosa (27 %) suomalaisista vastaajista piti sitä luotettavana tiedonlähteenä – sitä on käytetty usein keskeisenä viestintäkanavana luonnonkatastrofeista tai epäsuotuisista sääolosuhteista tiedottamisessa.

84 % suomalaisista vastaajista sanoi pitävänsä paikallisia pelastuspalveluja luotettavina kriisinaikaisen tiedon tarjoajina. Itse asiassa paikallisia viranomaisia (mukaan lukien poliisi, hallitus ja muut julkiset palvelut) pidettiin luotettavina. Yli puolet suomalaisista vastaajista (58 %) sanoi myös pitävänsä työnantajaansa luotettavana lähteenä.

Tutkimuksessa todettiin, että matkapuhelinviestintää (esim. sovellukset/ääniviestit/tekstiviestit) pidetään loistavana viestintäkanavana. 73 % suomalaisista vastaajista valitsevat sen muihin kanaviin verrattuna.

Vuoden 2020 “Clarity out of Chaos” -raportti on ladattavissa osoitteessa https://cem-europe.everbridge.com/

Thomas Hagström, Managing Director, Svensk Krisledning (part of Everbridge)
thomas.hagstrom@everbridge.com
Puh.: +46 702573770

Lisätietoja raportin toteuttamisesta ja maakohtaisista tiedoista:
Karoliina Heimo. Senior Consultant, King Street PR
karoliina.heimo@kingstreetpr.fi

About Everbridge

Everbridge, Inc. (NASDAQ: EVBG) is a global software company that provides enterprise software applications that automate and accelerate organizations’ operational response to critical events in order to keep people safe and businesses running. During public safety threats such as active shooter situations, terrorist attacks or severe weather conditions, as well as critical business events including IT outages, cyber-attacks or other incidents such as product recalls or supply-chain interruptions, over 5,000 global customers rely on the company’s Critical Event Management Platform to quickly and reliably aggregate and assess threat data, locate people at risk and responders able to assist, automate the execution of pre-defined communications processes through the secure delivery to over 100 different communication devices, and track progress on executing response plans. The company’s platform sent over 3.5 billion messages in 2019 and offers the ability to reach over 550 million people in more than 200 countries and territories, including the entire mobile populations on a country-wide scale in Australia, Greece, Iceland, the Netherlands, New Zealand, Peru, Singapore, Sweden, and a number of the largest states in India. The company’s critical communications and enterprise safety applications include Mass Notification, Incident Management, Safety Connection™, IT Alerting, Visual Command Center®, Public Warning, Crisis Management, Community Engagement™ and Secure Messaging. Everbridge serves 8 of the 10 largest U.S. cities, 9 of the 10 largest U.S.-based investment banks, 47 of the 50 busiest North American airports, 9 of the 10 largest global consulting firms, 7 of the 10 largest global auto makers, all 4 of the largest global accounting firms, 9 of the 10 largest U.S.-based health care providers, and 6 of the 10 largest technology companies in the world. Everbridge is based in Boston and Los Angeles with additional offices in Lansing, San Francisco, Abu Dhabi, Beijing, Bangalore, Kolkata, London, Munich, New York, Oslo, Singapore, Stockholm and Tilburg. For more information, visit https://www.everbridge.com, read the company blog, and follow on LinkedInTwitter, and Facebook.