Ex-komissaari Janez Potocnik: Metsän käytön ja ympäristön tarpeet voidaan yhdistää

Kaksi kautta Barroson johtamassa komissiossa tieteestä ja ympäristöasioista vastannut komissaari Janez Potocnik näkee kestävässä metsätaloudessa suuren potentiaalin erityisesti Suomen kaltaisissa metsämaissa. - Metsäpohjaisessa biotaloudessa on mahdollisuus tutkimustyöllä kehittää ja edistää muutosta nykyiseen kertakäyttökulttuuriin. On järkevää pyrkiä tuottamaan uusiutuvaan materiaalin pohjautuvia kierrätyskelpoisia tuotteita, joilla voidaan korvata öljypohjaisia tuotteita.

Komissaarikausien jälkeen tohtori Potočnik on toiminut YK:n ympäristöohjelman International Reseurce Panelin (IRP) ilmastomuutosta ja resurssihallintaa seuraavana puheenjohtajana.

- On vain muistettava kestävyyden periaate metsien käytössä. Jos käytät liikaa luonnonvaroja metsäpohjaisen biotalouden tuotantoon, metsävarojen vähenemisen myötä samat ongelmat tulevat eteen kuin nykyisessäkin taloudessa. Kestävyyden kriteerejä noudattamalla kannatan vahvasti metsäpohjaisen biotalouden edistämistä.

Muovi korvattava uusiutuvilla

Yhtenä suurimmista ympäristöhaasteista liittyy Potocnikin mielestä muovin käyttöön, joka on aiheuttanut suuria ongelmia. - Muovin korvaaminen biopohjaisilla, kierrätettävillä materiaaleilla on tärkeä osa ratkaisua. Hyviä esimerkkejä tästä on jo olemassa, kuten muovin korvaaminen pakkausmateriaaleissa. Muovin korvaaminen puupohjaisilla ratkaisuilla on yksi suurimmista innovaatioista ja siinä on paljon potentiaalia uusien tuotteiden jatkokehittämiseen.

- Tulevaisuuden biotalouden näkymässä on kasvua ja työmahdollisuuksia. Tässä on suuri innovatiivinen mahdollisuus myös talouden ja työllisyyden kannalta. Suuri odotusarvo kohdistuu myös uusiin ratkaisuihin metsäpohjaisten tuotteiden jalostuksessa ja tuotannossa.

Puun käyttöä rakentamiseen Potocnik pitää kestävän metsätalouden kriteereiden pohjalta perusteltuna. - Vähähiilisestä puurakentamisesta on tulossa merkittävä keino ilmastomuutoksen hillintään.

Ympäristön ja talouden tarpeet voidaan yhdistää

Euroopan taloudessa on Potocnikin mukaan käynnissä ympäristötekijöitä korostava talouden muutos, jossa biotaloudella ja kiertotaloudella on suuri merkitys. - Voimme yhdistää ympäristön ja talouden tarpeet, kun teemme sen fiksusti kestävyyden kriteerejä ja elinkaariajattelua noudattaen.

- Vaikka sekä Suomessa että kotonani Sloveniassa metsätase on hyvällä tolalla, tulee arvioida koko ajan paikallista tilannetta globaalista näkökulmasta. Vaikka me noudattaisimme Euroopassa hyviä kestävän metsätalouden periaatteita, maailman suurimmat metsäalueet ovat Brasilian ja Indonesian kaltaisissa maissa, joissa tapahtuu metsäkatoa koko ajan.

+358 50 2589http://www.markkulaukkanen.fi

Audiomedia Oy on vuonna 1995 perustettu viestintätoimisto, joka on erikoistunut metsä-, bio- ja energiatalouden viestintään. Artikkelipalvelu on mediakonsepti, jonka puitteissa tuotamme valmista sisältömateriaalia vapaasti toimitusten käyttöön.

Ylijohtaja Juha S. Niemelä: EU:lle vahvempi yhteinen metsästrategia15.3.2018 08:30Tiedote

Maa- ja metsätalousministeriön luonnonvaraosaston ylijohtaja Juha S. Niemelä pitää metsien käyttöä määrittävää LULUCF-asetusta ja uusiutuvan energian käyttöä koskevaa RED II direktiiviä Suomen EU-historian suurimpina vaikuttamishankkeina. – Tämä kaksi vuotta kestänyt jumppaus nostaa esiin kysymyksen, tarvittaisiinko syvempää yhteistyötä ja vaikuttamista EU:n metsämaiden kanssa. Tämä voisi tapahtua EU:n yhteisen metsästrategian päivittämisen ja syventämisen kautta.

Kimmo Tiilikainen: Suomella nyt vahva selkänoja biotalousstrategian toteuttamiseen28.2.2018 09:48Tiedote

Asunto-, ympäristö- ja energiaministeri Kimmo Tiilikaisen mukaan Euroopan Parlamentin metsien käyttöä ja uusiutuvan energian tuotantoa koskevat päätökset antavat hallitukselle vahvan tuen metsäpohjaisen biotalousstrategian jatkamiselle. – Nyt voimme hyödyntää metsiä Pariisin ilmastosopimuksen mukaisella tavalla. Päätös uusiutuvan energian direktiivistä avaa taas mahdollisuuden toteuttaa ilmastotavoitteita metsän sivuvirtoihin perustuvan uusiutuvan energian avulla.

Kutsu ”Tämä maa”-kirjan kiinan kielisen laitoksen julkistamistilaisuuteen 29.1.2019 klo 16.00, Suomen menestystarinat kiinaksi ja venäjäksi26.1.2018 11:13Kutsu

Sata vuotiaalle Suomelle omistettu kirja ”Tämä maa” julkaistaan nyt myös kiinaksi ja venäjäksi. Kirjan sata suomalaista menestystarinaa nostavat valokeilaan ihmisiä, yhteisöjä ja tekijöitä, jotka ovat eri elämänaloilla yltäneet poikkeuksellisiin saavutuksiin. Tarinat ulottuvat Sibeliuksesta Slushiin, nobelisteista Nokian puhelimiin, liekkisulatuksesta äitiyspakkaukseen ja jäänmurtajista metallimusiikkiin.

Metsänomistajien pääsihteeri Emma Berglund: Taistelemme vääriä metsämielikuvia vastaan9.10.2017 08:59Tiedote

Euroopan metsänomistajien liiton CEPF: n pääsihteeri Emma Berglund on helpottunut. Euroopan parlamentti on äänestänyt metsien hiilinielun laskentatavasta metsänomistajien ja metsäteollisuuden tavoitteiden mukaisella tavalla. Vaikka edessä on vielä parlamentin, komission ja ministerineuvoton lopullinen kannan muodostus Berglund uskoo päätökseen, joka ei estä metsien resurssien hyödyntämistä.