Exceptionellt livlig efterfrågan på bostadslån under slutet av 2020

Hushållen lyfte i december 2020 nya bostadslån för 1,9 miljarder euro, vilket är 460 miljoner euro mer än vid motsvarande tid för ett år sedan. Utbetalningarna av bostadslån har inte tidigare varit lika stora under motsvarande period. Genomsnittsräntan på nya utbetalda bostadslån sjönk till rekordlåg nivå och var 0,69 % i december 2020. Det exceptionella slutet av året på bolånemarknaden bidrog till att öka utbetalningarna för hela året. I september–december 2020 utbetalades 13,2 % mer i bostadslån än under motsvarande period ett år tidigare. Under 2020 som helhet lyftes 4,5 % mer i bostadslån än 2019. År 2020 var utbetalningarna sammanlagt 20,4 miljarder euro.

I december var mängden omförhandlingar av bostadslån normal efter den topp som noterats på våren. Bolåneavtal omförhandlades till ett värde av 980 miljoner euro, vilket var mindre än en femtedel av de förhandlade låneavtalen i april. Det normala beloppet har redan i flera år rört sig runt cirka en miljard euro.

Bostadslånens återbetalningstider har förlängts ytterligare. I december 2020 var den genomsnittliga återbetalningstiden för nya bostadslån 21 år och 6 månader. Av de nya bostadslånen har andelen lån med en längre återbetalningstid (över 29 år) ökat snabbt: i december 2020 var deras andel 12,1 %, medan andelen vid motsvarande tidpunkt för ett år sedan var 6,7 %.

Den stora efterfrågan på bostadslån, vårens amorteringsfria perioder och de förlängda återbetalningstiderna bidrog till att höja tillväxttakten för det utestående beloppet av bostadslån. Årsökningen i de utestående bostadslånen (103,6 miljarder euro) var 3,3 % i december 2020.

Utlåning

Av utlåningen till hushåll utöver bostadslån bestod 16,8 miljarder euro av konsumtionskrediter och 18,2 miljarder euro av övriga lån vid utgången av december 2020. Nya låneavtal med icke-finansiella företag (exkl. konto- och kortkrediter) slöts i december för 2,5 miljarder euro. Genomsnittsräntan på nya avtal sjönk från november 2020 till 1,93 %. Det utestående beloppet av företagslån i euro uppgick vid slutet av december till 96,9 miljarder euro, varav andelen lån till bostadsbolag utgjorde 37,3 miljarder euro.

Inlåning

Inlåningen från hushållen i Finland uppgick totalt till 103,2 miljarder euro vid slutet av december 2020 och genomsnittsräntan var 0,05 %. I beloppet ingick inlåning över natten för 90,7 miljarder euro och tidsbunden inlåning för 3,8 miljarder euro. De finländska hushållen tecknade i december nya tidsbundna inlåningsavtal för 0,1 miljarder euro. Genomsnittsräntan på ny tidsbunden inlåning var i december 0,25 %.

Närmare upplysningar lämnas av

Ville Tolkki, telefon 09 183 2420, e-post: ville.tolkki(at)bof.fi,

Markus Aaltonen, telefon 09 183 2395, e-post: markus.aaltonen(at)bof.fi.

Nästa månadspublicering 1.3.2021 kl. 10.

Statistiksiffror och grafik som utgör underlag för meddelandet kan läsas på https://www.suomenpankki.fi/sv/statistik/monetara-finansinstituts-balansrakning-och-rantor/.

Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för euroländernas penningpolitik och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.

More student loan drawdowns in January than ever before1.3.2021 10:00:00 EETPress release

In January 2021[1] new student loan drawdowns amounted to EUR 327 million, which was 6% more than in the same period a year earlierand more than ever before in a single month. The average interest on the student loans drawn down in January was at a record low (0.21%). Euribor-linked loans accounted for 93% of all the new drawdowns, with an average interest of 0.16%. The increase in the number of drawdowns has meant rapid growth in recent years in the stock of student loans. At the end of January, the stock of student loans stood at EUR 4.9 billion, with an annual growth rate of 14.6%. The stock of student loans has almost doubled since the reform of student financial aid that came into effect in 2017. In addition to the increase in the size of loan tranches as a result of the reform of student financial aid, the stock of student loans has also been augmented by an increase in the number of borrowers. The total number of people with outstanding student loan debt has grown rapidly in rec

I januari utbetalades mer studielån än någonsin tidigare1.3.2021 10:00:00 EETTiedote

I januari 2021[1] utbetalades studielån för 327 miljoner euro, vilket är 6 % mer än vid motsvarande tid för ett år sedan och mer än någonsin tidigare under en månad. Genomsnittsräntan på nya uttag av studielån var i januari 2021 rekordlåg (0,21 %). De euriborbundna lånens andel var 93 % av samtliga utbetalda studielån och genomsnittsräntan på dem var 0,16 %. Till följd av de ökade uttagen har det utestående beloppet av studielån ökat snabbt under de senaste åren. Vid utgången av januari 2021 uppgick beloppet av utestående studielån till 4,9 miljarder euro och årsökningen var 14,6 %. Det utestående beloppet av studielån har nästan fördubblats efter studiestödsreformen som trädde i kraft 2017. Utöver de större låneposterna som följde på studiestödsreformen beror ökningen i beloppet av utestående studielån också på att låntagarna ökat i antal. Det totala antalet studerande med studielån har vuxit snabbt de senaste åren. Enligt Folkpensionsanstaltens statistik var antalet personer med stud