ManpowerGroup_avidly

Experis Academy on palkallinen koulutusratkaisu yritysten vakavaan koodaripulaan

ManpowerGroup avaa Suomessa Experis Academy -koulutuskokonaisuuden koodareille suunnitellulla urakiihdyttämöllä. Paljon puhuttu IT-osaajien pula on usein myös osaamispula, sillä vastavalmistuneiden koodarien taidot eivät aina sovi työelämän tarpeisiin. Experis Academyn palkallinen koulutusohjelma on houkutteleva sekä hakijalle että asiakasyritykselle: sertifioitu täsmäosaaminen tähtää pysyvään työpaikkaan.

Osaavat koodarit saavat usein töitä jo opiskeluaikana, ja viimeistään valmistumisen jälkeen IT-osaajille on työpaikkoja tarjolla runsaasti. Monelle hakijalle tulee kuitenkin yllätyksenä, etteivät opinnoilla hankitut taidot riitä yritysten tarpeisiin.

Kehitys ja yritysten tarpeet etenevät sellaista vauhtia, ettei koulun penkiltä saatu oppi ole välttämättä ajan tasalla. Lisäkouluttautuminen omalla ajalla ja kustannuksella ei silti ole aina houkutteleva vaihtoehto.

ManpowerGroupin Experis Academy on kehitetty ratkaisemaan yritysten osaajaongelmaa koulutusohjelmalla, jossa ammattilaisille tarjotaan alusta asti palkallinen, nopeatempoinen opintopolku ja sen päätteeksi työpaikka koulutusta vastaavaan tehtävään.

- Kyllähän meiltä koodareita Suomesta löytyy, mutta taidot eivät vaan aina kohtaa tarpeen kanssa. Pitäisikin mieluummin puhua osaamispulasta tai kohtaanto-ongelmasta, summaa Experis Academyn Suomen-vetäjä Pete Hyrkäs.
- Siksi  käynnistämme Experis Academyn urakiihdyttämökoulutuksen nyt myös Suomessa.

Haku ohjelmaan on auki joulukuun alkuun asti, ja ensimmäiseen ryhmään valitaan 10 IT-osaajaa. Experis Academyn kokemukset muista pohjoismaista ovat olleet lupaavia, ja ensimmäinen kurssi aloittaa Suomessa tammikuussa 2021.

Kun vastavalmistuneen matka teoriasta käytäntöön lyhenee, panostus rekrytointiin on myös työnantajalle houkutteleva. Uuden työn aloittamiseen liittyvä tyhjäkäynti vähenee, ja odotukset työntekijän ja työnantajan väillä ovat kohdallaan.

- Meillä on Suomessa paljon ohjelmia, jotka tähtäävät alanvaihtajien tai työttömien uudelleenkouluttamiseen koodareiksi, ja tästä on puhuttu todella paljon viime vuosina. Tuntuukin, että alalle jo opiskelleiden osaamisvaje ja työllistämisvaikeudet on hyvin vaiettu salaisuus. Tätä ongelmaa lähdemme nyt ratkomaan ja sillä matkalla voittavat kaikki: niin yritykset kuin koodaritkin, kertoo Hyrkäs.

Ohjelmassa hankitaan nopealla aikataululla alalla tunnustettujen koodarisertifikaattien edellyttämä osaamistaso, joka normaalisti edellyttää useamman vuoden käytännön työelämäkokemusta. Ensimmäisen Java Fullstack -ohjelman kohdalla nämä ovat Oraclen Java SE 8 Programmer I & II -sertifikaatit. Nopeatempoista opiskelua tuetaan käytännönläheisellä ja tiiviillä opetuksella sekä mentoroivalla otteella. Samalla vastavalmistuneelle kartutetaan tärkeitä työelämätaitoja ja verkostoja, jotka tasoittavat tietä alan parhaiden osaajien joukkoon.

Experis Academyn Graduate-osion kesto on kolme kuukautta, minkä jälkeen osallistuja työskentelee yrityksessä 12 kuukauden ajan. Tämän jälkeen on mahdollisuus jatkaa yrityksen työntekijänä tai valita konsultointityö Experiksen osaajana.

- Jatkossa ketterä koulutusmallimme mahdollistaa myös asiakkaille suoraan räätälöityjen ohjelmien rakentamisen, jolloin voidaan ratkoa myös yksilöllisimpiä osaamistarpeita yrityksissä.

Pete Hyrkäs
Head of Experis Academy Finland
P. 040 354 3615
pete.hyrkas@fi.experis.com

Kuvat

"Jos koodari ei opiskeluaikaan panosta aktiivisesti ja itsenäisesti osaamisensa kehittämiseen, se ei valmistumisvaiheessa välttämättä ole työnantajan silmissä riittävän ajantasainen", sanoo Experis Academyn vetäjä Pete Hyrkäs.

ManpowerGroup_avidly
Porkkalankatu 20

020 1700 100https://www.manpowergroup.fi

ManpowerGroup® on henkilöstö- ja työvoimaratkaisujen sekä ulkoistettujen palveluratkaisujen asiantuntija, kehittäjä ja tuottaja. Yhtiö työllistää joka päivä 600 000 ihmistä eri osaamisalueilla ja toimialoilla 80 maassa. Manpower®, Experis®, Talent Solutions sekä Proservia palvelevat 400 000 asiakasorganisaatiota tarjoamalla niiden muuttuviin työvoimatarpeisiin kattavan valikoiman HR-ratkaisuja – henkilöstövuokrauksesta rekrytointiin ja ulkoistetuista palveluratkaisuista uramuutospalveluihin. Pohjoismaissa ja Baltiassa yhtiö on markkinajohtaja. Vuonna 2019 ManpowerGroup valittiin 17. kerran Fortune’s Most Admired Companies -yhtiöksi; vuonna 2020 pääsimme 11. kerran World’s Most Ethical Companies® -listalle. Lue lisää yhtiön toiminnasta ja palveluista osoitteessa www.manpowergroup.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta ManpowerGroup_avidly

ManpowerGroup työmarkkinabarometri: Itä-Suomessa vahvimmat näkymät seitsemään vuoteen10.12.2019 08:00:00 EET | Tiedote

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri vuoden 2020 ensimmäiselle vuosineljännekselle on julkaistu tänään. Barometri näyttää, että vuosi alkaa kohtalaisin työllistämisaikein. Toimialoista positiivisimpia merkkejä antavat teollisuuden sekä julkisen ja terveys- ja sosiaalipalvelujen sektorit. Itä-Suomen alueella tulokset ovat positiivisemmat kuin kertaakaan koko työmarkkinabarometrin seitsenvuotisen historian aikana.

ManpowerGroup työmarkkinabarometri: Synkkenevät talousennusteet alkavat näkyä työllistämisaikeissa10.9.2019 07:00:00 EEST | Tiedote

Tänään julkistetusta ManpowerGroupin työmarkkinabarometrista loka-joulukuulle käy ilmi, että toimialakohtainen vaihtelu on suurta. Teollisuudessa sekä pankki-, vakuutus- ja liike-elämän palveluissa työllistämishalukkuus on edelleen positiivisella tasolla, vaikka pudotus vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna on suuri. Kaksi toimialakokonaisuutta, julkinen hallinto, koulutus-, terveys- ja sosiaalipalvelut sekä tukku- ja vähittäiskauppa, suunnittelevat vähentävänsä työvoiman määrää seuraavalla vuosineljänneksellä.

Työmarkkinabarometri: työnantajien rekrytointiaikeet pysyvät ennallaan11.6.2019 07:00:00 EEST | Tiedote

ManpowerGroupin työmarkkinabarometrin mukaan suomalaiset työnantajat arvioivat palkkaavansa työvoimaa tasaiseen tahtiin seuraavan vuosineljänneksen aikana. Toimialoista teollisuus, rahoitus-, vakuutus- ja kiinteistöala sekä liike-elämän palvelut ennustavat suurinta työvoiman kasvua. Suomi on kuitenkin jakautunut voimakkaasti kahtia, ja lännessä tilanne näyttäytyy työnhakijoille erittäin hyvänä. Itä-Suomessa työllisyysodotukset ovat puolestaan miinuksella ensimmäistä kertaa yli kahteen vuoteen.