Experter från Egentliga Finland, Norra Österbotten och Birkaland söks för att främja hållbar och innovativ offentlig upphandling

Kompetenscentrumet KEINO, som främjar hållbar och innovativ upphandling, söker upphandlingsexperter från Egentliga Finland, Norra Österbotten och Birkaland. Experterna ska verka som förändringsagenter i ett pilotprojekt som börjar nästa år. Förändringsagenterna har i uppgift att ge upphandlande enheter i landskapet råd och stöd i hållbar och innovativ upphandling samt skapa och upprätthålla nätverk mellan upphandlingsaktörer.

KOMMUNFÖRBUNDET OCH KEINO INFORMERAR
24.10.2018
Får publiceras genast

– KEINOs förändringsagenter ansvarar bland annat för insamlingen av upphandlingsinformation inom sitt landskap och tar reda på i vilka situationer landskapet kunde tillämpa upphandlingsmodeller som stöder hållbar utveckling eller främjar innovationer, berättar Kommunförbundets jurist Päivi Kynkäänniemi, som ansvarar för pilotprojektet.

– Till pilotlandskap har vi valt landskap där det funnits intresse för verksamheten. Intresset var överraskande stort och vi var tvungna att dra lott mellan många goda alternativ, säger Kynkäänniemi.

Den offentliga upphandlingen i Finland uppgår årligen till omkring 35 miljarder euro. Arbets- och näringsministeriet har inrättat kompetenscentrumet KEINO för att främja en ansvarsfullare användning av dessa pengar.

Förändringsagenterna fungerar som lokala kontaktpersoner för kompetenscentrumet. Förändringsagenter söks först i Egentliga Finland, Norra Österbotten och Birkaland, som valts till pilotlandskap. Om resultaten från pilotlandskapen är goda utvidgas systemet med förändringsagenter till en nationell verksamhet i syfte att utveckla den offentliga upphandlingen i Finland.

Kompetenscentrumet för hållbar och innovativ offentlig upphandling KEINO är ett nätverksbaserat konsortium där ansvaret för verksamheten och utvecklingsarbetet delas av Motiva Ab, Finlands Kommunförbund rf, Teknologiska forskningscentralen VTT Ab, Innovationsfinansieringsverket Business Finland, Finlands miljöcentral SYKE, Hansel Ab, KL-Kuntahankinnat Oy och Jubileumsfonden för Finlands självständighet Sitra.

Närmare upplysningar
Päivi Kynkäänniemi, jurist, Finlands Kommunförbund, tfn 050 515 1062

www.hankintakeino.fi
Ansökningsannonsen finns på KEINOs webbplats https://www.hankintakeino.fi/fi/KEINO-muutosgenttien-haku-2018.  Ansökningstiden går ut 29.10.2018 och pilotagenternas arbete börjar i januari 2019.

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Kommunförbundet och stora städer: Kommunal infartsparkering ska vara till för dem som använder den lokala kollektivtrafiken11.1.2019 15:38Tiedote

Under beredningen av lagen om transportservice har Kommunikationsministeriet i sista stund lagt till ett moment som medför en skyldighet att tillhandahålla infartsparkering på samma villkor för alla användare av mobilitets- eller kombinationstjänster. I praktiken innebär detta att också de som inte fortsätter sin resa med den lokala kollektivtrafiken, skulle ha rätt att använda infartsparkeringen.

Kuntaliitto ja suuret kaupungit: Kuntien toteuttama liityntäpysäköinti pidettävä paikallisen joukkoliikenteen asiakkaiden käytössä11.1.2019 11:53Tiedote

Liikenne- ja viestintäministeriö on lisännyt valmisteilla olevaan liikennepalvelulakiin viime hetkellä momentin, joka toteutuessaan velvoittaisi tarjoamaan liikenteen liityntäpysäköintiä samoin ehdoin kaikkien erilaisten liikkumis- ja yhdistämispalvelujen käyttäjille. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että nekin, jotka eivät jatka matkaansa paikallisella joukkoliikenteellä, saisivat oikeuden käyttää liityntäpysäköintiä.

Kommunernas marknadsföringsundersökning 2018: Marknadsföringen till stöd för kommunens livskraft ökar9.1.2019 13:22Tiedote

Kommunernas marknadsföring har blivit mer systematisk och den har fått mer resurser visar Kommunförbundets marknadsföringsundersökning bland kommunerna. Kommunerna önskar öka livskraften och invånar- och företagsunderlaget i kommunen med hjälp av marknadsföringsmetoder. Nästan hälften av de som ansvarar för marknadsföringen i de kommuner som deltog i enkäten tror att satsningarna på marknadsföring kommer att öka de närmaste åren.