Finanssiala ryFinanssiala ry

FA ja Palta: Rahoitusalan lakkojen kärsijöinä parempaa palvelua haluavat viattomat asiakkaat

Finanssiala FA ja Palvelualojen työnantajat Palta ovat pettyneitä siihen, ettei edistymistä rahoitusalan sovittelussa vieläkään tapahtunut. Ammattiliitto Pro, Ammattiliitto Nousu ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN eivät ole suostuneet antamaan työnantajalle mahdollisuutta päättää säännöllisen työajan sijoittamisesta myös viikonlopulle henkilöstön kanssa käytävien neuvottelujen jälkeen. Vakuutusalalla vastaava asia saatiin sovituksi jo viime viikolla, kun FA, Palta ja Vakuutusväen Liitto VvL hyväksyivät valtakunnansovittelijan antaman sovintoesityksen.

Asiakkaat haluavat myös pankkipuolella eri tutkimusten mukaan asiakaspalvelua muulloinkin kuin virka-aikoina, esimerkiksi iltaisin ja viikonloppuisin. ”On käsittämätöntä, että rahoitusalalla ei haluta uudistua ja vastata asiakastarpeisiin. Muilla palvelualoilla on jo pitkään voitu tehdä rahoitusalaa joustavammin töitä eri viikonpäivinä”, toteaa Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto.

”Lähdemme siitä, että vakuutusalaa vastaavat määräykset viikonlopputyöstä on saatava myös rahoitusalalle. Monipuolisemmat palveluajan parantaisivat yritysten mahdollisuuksia palvella asiakkaita ja menestyä kiristyvässä kilpailussa. Lakkoilu tässä tilanteessa on täysin vastuutonta. Niiden kärsijöiksi joutuvat viattomat asiakkaat, jotka haluavat nykyistä parempaa asiakaspalvelua”, Aarto korostaa.

Jo aiemmin Pro ja Nousu ovat ilmoittaneet rahoitusalaa uhkaavasta lakosta 28.12.2017 klo 6 - 29.12.2017 klo 23.59. Tänään samat liitot sekä lisäksi YTN antoivat uudet lakkovaroitukset. Niiden mukaan uusi lakko toteutettaisiin ajalla 4.1.2018 klo 6 – 5.1.2018 klo 23.59. Lakkojen piirissä olisi noin 15 000 toimihenkilöä. Lakkojen mahdollisista vaikutuksista pankkien palveluihin tiedotetaan asiakkaille tarkemmin.

Vastaavat lakkoilmoitukset on annettu myös Danske Bankille, jolla on oma, osin rahoitusalan työehtosopimukseen kytkeytyvä sopimus.

Työehtosopimuksen työnantajaosapuolena ovat FA ja Palta. Palta edustaa neuvotteluissa molempia työnantajaliittoja FA:n kanssa tehdyn yhteistyösopimuksen perusteella.

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Palvelualojen työnantajat Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö.

Rahoitus- ja vakuutusalan työehtosopimukset ovat FA:n ja Paltan nimissä. Palta hoitaa käytännön työmarkkinaneuvottelut ja niihin liittyvän jäsenpalvelun.

Vakuutuspetoksia tehtaillaan arviolta 30 miljoonan euron edestä18.7.2018 16:02Tiedote

Vakuutuspetoksissa tekotapojen kirjo on suuri: silmälaseista tuhopolttojen kautta valekuolleisiin. Vahinkoja lavastetaan, tehdään tahallaan tai liioitellaan. Kun vahinkoilmoitukseen liittyy petosepäily tai muuta merkittävää epäselvyyttä, vahinkokäsittelyyn tulevat usein mukaan vakuutustutkijat, kansanomaisemmin vakuutusetsivät. Viime vuonna vakuutustutkijoiden työn tuloksena epäselviä vahinkoilmoituksia paljastui arviolta 30 miljoonan euron edestä. Osa näistä oli petoksia, osassa vaadittua korvausta alennettiin tai se evättiin kokonaan. Mikäli nämä epäselvät vahingot olisi korvattu, koko summa olisi tullut rehellisten vakuutuksenottajien maksettavaksi.