Finanssiala ryFinanssiala ry

FA ja Palta: Rahoitusalan lakkojen kärsijöinä parempaa palvelua haluavat viattomat asiakkaat

Finanssiala FA ja Palvelualojen työnantajat Palta ovat pettyneitä siihen, ettei edistymistä rahoitusalan sovittelussa vieläkään tapahtunut. Ammattiliitto Pro, Ammattiliitto Nousu ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN eivät ole suostuneet antamaan työnantajalle mahdollisuutta päättää säännöllisen työajan sijoittamisesta myös viikonlopulle henkilöstön kanssa käytävien neuvottelujen jälkeen. Vakuutusalalla vastaava asia saatiin sovituksi jo viime viikolla, kun FA, Palta ja Vakuutusväen Liitto VvL hyväksyivät valtakunnansovittelijan antaman sovintoesityksen.

Asiakkaat haluavat myös pankkipuolella eri tutkimusten mukaan asiakaspalvelua muulloinkin kuin virka-aikoina, esimerkiksi iltaisin ja viikonloppuisin. ”On käsittämätöntä, että rahoitusalalla ei haluta uudistua ja vastata asiakastarpeisiin. Muilla palvelualoilla on jo pitkään voitu tehdä rahoitusalaa joustavammin töitä eri viikonpäivinä”, toteaa Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto.

”Lähdemme siitä, että vakuutusalaa vastaavat määräykset viikonlopputyöstä on saatava myös rahoitusalalle. Monipuolisemmat palveluajan parantaisivat yritysten mahdollisuuksia palvella asiakkaita ja menestyä kiristyvässä kilpailussa. Lakkoilu tässä tilanteessa on täysin vastuutonta. Niiden kärsijöiksi joutuvat viattomat asiakkaat, jotka haluavat nykyistä parempaa asiakaspalvelua”, Aarto korostaa.

Jo aiemmin Pro ja Nousu ovat ilmoittaneet rahoitusalaa uhkaavasta lakosta 28.12.2017 klo 6 - 29.12.2017 klo 23.59. Tänään samat liitot sekä lisäksi YTN antoivat uudet lakkovaroitukset. Niiden mukaan uusi lakko toteutettaisiin ajalla 4.1.2018 klo 6 – 5.1.2018 klo 23.59. Lakkojen piirissä olisi noin 15 000 toimihenkilöä. Lakkojen mahdollisista vaikutuksista pankkien palveluihin tiedotetaan asiakkaille tarkemmin.

Vastaavat lakkoilmoitukset on annettu myös Danske Bankille, jolla on oma, osin rahoitusalan työehtosopimukseen kytkeytyvä sopimus.

Työehtosopimuksen työnantajaosapuolena ovat FA ja Palta. Palta edustaa neuvotteluissa molempia työnantajaliittoja FA:n kanssa tehdyn yhteistyösopimuksen perusteella.

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Palvelualojen työnantajat Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö.

Rahoitus- ja vakuutusalan työehtosopimukset ovat FA:n ja Paltan nimissä. Palta hoitaa käytännön työmarkkinaneuvottelut ja niihin liittyvän jäsenpalvelun.

Hallitus parantamassa viljelijöiden mahdollisuuksia varautua satovahinkoihin17.1.2019 15:12Tiedote

Hallitus esittää satovahinkovakuutusten vapauttamista vakuutusmaksuverosta vuoden 2027 loppuun asti. Näin yhä useammat viljelijät saavat mahdollisuuden vakuuttaa satonsa vaikeiden vuosien varalta. Esimerkiksi vuoden 2017 sateisen ja kolean kesän takia jopa viidennes sadosta jäi korjaamatta. Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliiton MTK:n arvion mukaan huono sää aiheutti yli 100 miljoonan euron tappiot viljelijöille.

Rahastoista lunastettiin viime vuonna 3,9 miljardia euroa9.1.2019 07:24Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin vuoden 2018 aikana nettomääräisesti yhteensä 3,9 miljardia euroa. Lisäksi rahastopääoma pieneni haastavan markkinakehityksen seurauksena. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli vuoden lopussa 110,1 miljardia euroa. Finanssiala ry:n julkaisemaan Rahastoraporttiin otettiin vuoden vaihteessa mukaan uusia rahastoja, mikä kasvatti pääomia 2,8 miljardilla eurolla.