FA:n Kivisaari kolumnissaan: Yrittäjien työtulon määrittelyssä parannettavaa

Finanssiala ry:n (FA) varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari toteaa kolumnissaan, että yrittäjien eläketurvan tulisi ottaa huomioon muuttuvat työnteon muodot. Keskeisenä reunaehtona on riittävän eläketurvan takaaminen kaikenlaista yritystoimintaa tekeville.

Finanssivalvonta on tehnyt teema-arvion yrittäjien työtulon vahvistamisesta työeläkelaitoksissa. Havainnot ovat osin kriittisiä. Valvojan huolena on, että työeläkevakuutusyhtiöt ottavat työtulon arvioinnissa liikaa huomioon yrittäjien omat ilmoitukset, eivätkä arvioi ilmoitetun työtulon määrää kriittisesti.

Yrittäjän eläkelain mukaan eläkelaitos vahvistaa yrittäjälle vakuutuksen alkaessa yrittäjän työpanosta vastaavan vuotuisen työtulon. Finanssivalvonnan huomiot tulee ottaa vastaan vakavasti. Onhan kyse lakisääteisen sosiaaliturvan toimeenpanosta.

Sosiaali- ja terveysministeriössä on valmisteilla muutoksia yrittäjien työtulon vahvistamiseksi. Lakiin suunnitellaan täsmennyksiä siitä, mihin tekijöihin yrittäjien työtulon vahvistaminen perustuisi. Tämä työ on erittäin tervetullutta. Se edistää yrittäjien tasapuolista ja oikeudenmukaista kohtelua.

Finanssiala toivoo, että tämä työ saataisiin mahdollisimman nopeasti päätökseen, ja lait voimaan ilman turhia viivästyksiä. Yrittäjien työtulon nostaminen paremmalle tasolle on tärkeää paitsi eläketurvan takia myös siksi, että yrittäjän muukin sosiaaliturva määräytyy pitkälti työtulon perusteella.

Maailma on muuttunut mutta yrittäjien eläketurva ei. Säännökset ja osin toimintatavat ovat pysyneet pitkälti samoina aina 70-luvun alusta. Yrittäjien eläketurvan kokonaisvaltainen tarkastelu – 50 vuoden määräaikaishuolto – olisi enemmän kuin tarpeen.

Yrittäjien eläketurvan tulisi ottaa huomioon muuttuvat työnteon muodot. Keskeisenä reunaehtona on riittävän eläketurvan takaaminen kaikenlaista yritystoimintaa tekeville. Tämä sisältää myös pienimuotoisen ja osa-aikaisen yritystoiminnan.

Yrittäjien tulee myös maksaa riittävät eläkemaksut, sillä muuten he ovat verovaroin kustannettavan takuueläkkeen varassa. Takuueläke on tarkoitettu kaikkein pienituloisempien eläkeläisten toimeentuloturvaksi.

Lue myös:

Esko Kivisaaren kolunmi: Yrittäjien eläkevakuutus ei ole sijoitus, vaan se on vakuutus

Telan tiedote

Fivan tiedote

Rahastoihin suurin pääomapotti viiteen vuoteen – uusia sijoituksia yli 1,7 miljardia euroa8.7.2021 12:02:14 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin kesäkuussa 2021 uutta pääomaa yhteensä yli 1,7 miljardia euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kesäkuun lopussa 150 miljardia euroa, kun se oli toukokuun lopussa 146 miljardia euroa. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.