FA:n ruoriin palaava Kauppi: Asuntolainahanoja ei saa kiristää

Asuntoluottojen sääntelyn tiukentaminen esimerkiksi ottamalla käyttöön uusia tulosidonnaisia lainakattoja vaikeuttaisi työvoiman liikkuvuutta, varoittaa Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtajaksi äitiysvapaalta palaava Piia-Noora Kauppi. "Sääntelyn tiukentaminen torpedoisi talouskasvua, joka vihdoin on saatu nousuun. Kotitalouksien mahdollisuuksia muuttaa työn perässä pitää helpottaa eikä vaikeuttaa", Kauppi muistuttaa.

Vapusta asti äitiysvapaalla ollut Kauppi on palannut Finanssiala ry:n peräsimeen vuoden alussa. Yksi vuoden 2018 tärkeistä teemoista on talouskasvun ja työvoiman liikkuvuuden tukeminen pitämällä muun muassa asuntorahoitus hyvin toimivana.

"Kotitalouksien velkaantumista on seurattava tarkasti. Myös taloustaitojen ylläpidosta on huolehdittava. Kykyä pitää huolta omasta taloudestaan on alettava kehittää jo kouluaikana", Kauppi sanoo.

Kaupin mukaan viime aikoina käyty keskustelu kotitalouksen velkaantumisen riskeistä ei ole ollut ihan tasapainoista. "Velkojen lisäksi on otettava huomioon myös kotitalouksien rahoitus- ja muun varallisuuden määrä sekä sen jakautuminen kotitalouksien kesken."

Kotitalouksien rahoitusvarallisuus on euroissa mitattuna lähes kolminkertaistunut 2000-luvun alusta. Sen lisäksi on asuntovarallisuutta ja muuta kiinteää omaisuutta. Kauppi muistuttaa, että suuria velkoja on usein niillä, joilla on myös varallisuutta. Vaikka velka suhteessa tuloihin olisikin suuri, voi kotitaloudella silti olla reilusti pelivaraa varallisuuden ansiosta.

"Asiakkaan maksukykyä arvioidaan luottopäätöstä tehtäessä sen hetkistä korkotasoa huomattavasti korkeammilla koroilla. Suomessa asuntoluotot on perinteisesti maksettu hyvin takaisin. Jos asuntorahoitukseen liittyvät riskit jostain syystä kasvaisivat voimakkaasti, nykyinen lainakatto sisältää mahdollisuuden rajoittaa luotonantoa. Uusia lainakattoja ei siis tule ottaa käyttöön", Kauppi korostaa.

Asuntolainojen nosto on pysynyt Suomen Pankin tuoreen tilaston mukaan tasaisena, kun taas kulutusluottojen kasvuvauhti on selvästi kiihtynyt.

"Positiivinen luottotietorekisteri voisi olla yksi keino ehkäistä kotitalouksien ylivelkaantumista. Maksuhäiriömerkinnät ovat kasvava ongelma, johon luottorekisteri voisi auttaa", Kauppi pohtii.

Konttaajan pää kolisee

Kauppi on nauttinut vanhempainvapaasta täysin siemauksin. Kaupin mukaan on ollut ihanaa olla kohta kahdeksankuukautisen vauvan kanssa kotona. Vapaastaan huolimatta Kauppi on syksyllä hoitanut luottamustehtäviään ja kiertänyt erilaisia tilaisuuksia ja seminaareja.

"On ollut virkistävää istua seminaarissa ihan vain kuuntelemassa ja oppimassa ilman vastuuta tai raportointivelvollisuutta."

Hetki työelämän ulkopuolella on tuonut Kaupille runsaasti uusia ideoita ja näkökulmia. Hän palaakin töihin suurella innolla. Erityisesti digitalisaation, tekoälyn ja robotiikan mahdollisuudet ovat kiehtoneet toimitusjohtajan mieltä.

"Vaikka FA ei teekään suoraan tuotekehitystä, meidänkin on pyrittävä ymmärtämään asiakasta ja asiakkaiden tarpeiden muuttumista."

Myös uusi perheenjäsen on tuonut lobbarin finanssialan ruohonjuuritasolle. Muun muassa vahingontorjunnasta on huolehdittu suojaamalla pistorasiat ja asentamalla vauvaportti portaikkoon. Lisäksi perheen neljännelle lapselle on jo hankittu vakuutusturvaa.

"Vauva lähtee hetkenä minä hyvänsä konttaamaan, ja silloin pää usein kolisee milloin mihinkin", Kauppi nauraa.

Hallitus löi viimeisen naulan vapaaehtoisen eläkesäästämisen arkkuun – miksi Suomi kulkee eurooppalaiseen vastavirtaan, Petteri Orpo ja Riikka Purra?17.4.2024 15:07:17 EEST | Tiedote

Hallitus esitti kehysriihessään vapaaehtoisen eläkesäästämisen verokannusteen poistamista vuoden 2027 alusta alkaen. EU:ssa puolestaan suuntaus on aivan päinvastainen ja vapaaehtoinen eläkesäästäminen nähdään tärkeänä osana EU:n pääomamarkkinaunionin tulevaisuutta, joka on esillä EU:n huippukokouksessa 17.-18.4.2024. Puoli miljoonaa tavallista suomalaista ovat edelleen säästäneet vapaaehtoisiin eläkevakuutuksiin. Pitkäjänteiseen, erityisesti tiettyyn ikään sidottuun eläkesäästämiseen on vaikea sitoutua ilman kannusteita, jotka hallitus nyt esittää poistettavaksi.

Poliittisesti vaikutusvaltaisten henkilöiden kansallisesta rekisteristä hyötyisivät niin asiakkaat kuin finanssialakin17.4.2024 10:40:11 EEST | Tiedote

Rahanpesulaki luokittelee merkittävissä julkisissa tehtävissä toimivat henkilöt ja heidän lähipiirinsä poliittisesti vaikutusvaltaisiksi eli ns. PEP-henkilöiksi (Politically Exposed Persons), joiden taustoja ja asiointia tulee selvittää ja seurata erityisen huolellisesti. Ilmoitusvelvollisten tarve ajantasaisille PEP-tiedoille on lisääntynyt compliance-velvoitteiden sekä kansallisen ja kansainvälisen toiminta- ja turvallisuusympäristön kiristymisen myötä. Nykyisellään PEP-tietoja hankitaan ja ylläpidetään erilaisista lähteistä, mikä heikentää tietojen luotettavuutta ja ylläpitoa. PEP-tietojen kokoaminen keskitettyyn rekisteriin parantaisi tietojen kattavuutta, oikeellisuutta, ajantasaisuutta ja myös henkilötietojen suojaa. Valtiovarainministeriö on laatinut arvomuistion keskitetyn kansallisen PEP-rekisterin perustamisesta. Finanssiala ry tukee ehdotusta voimakkaasti. Tanskassa rekisteri on ollut käytössä jo vuosia ja kokemukset ovat olleet hyviä.

Suomalaisten sijoittamista ja omaehtoista varautumista seniorivaiheeseen ei saa romuttaa sijoittamisen verotuksen kiristyksillä12.4.2024 10:14:41 EEST | Tiedote

Maan hallitus valmistautuu kehysriiheen tiukalla ja vastuullisella taloudenpidon linjalla. Sille annamme vahvan tuen, koska hyvinvointiyhteiskuntamme vaatii uudistamista. Kasvun tukemisessa tärkeää on se, ettei suomalaisten työtä ja sijoittamista veroteta liiaksi. Suomalaisilla on oltava mahdollisuus vaurastua ja tukea kulutuksellaan kansantaloutta. Suomalaisten vaurastuminen ja sen edistäminen eri kansankapitalismin keinoin on huomioitu hallitusohjelmassa hyvin.