FA:n uudeksi hallituksen puheenjohtajaksi Juha Koponen LähiTapiolasta

Finanssiala ry:n (FA) hallituksen puheenjohtajaksi on vuosille 2022–2023 valittu LähiTapiolan pääjohtaja Juha Koponen. Puheenjohtajan tehtäviä vuodet 2020–21 hoitanut OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio siirtyy hallituksen varapuheenjohtajaksi. FA:n varapuheenjohtajaksi valittiin myös Nordea Personal Banking -liiketoiminta-alueen johtaja Sara Mella.

”Vastuullisena finanssialan vaikuttajana Finanssiala ry luo toimialalle mahdollisuuksia lisätä suomalaista hyvinvointia. Edustamme isoa osaa Suomessa toimivista pankeista, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöistä sekä sijoitusrahasto- ja rahoitusyhtiöistä ja arvopaperivälittäjistä. FA tuo yhdessä jäsentensä kanssa esille, millaiset vaikutukset erilaisilla säädöksillä on finanssialaan ja sitä kautta yhteiskuntaan ja kansalaisiin. Haluamme olla edistämässä esimerkiksi EU:n kestävän rahoituksen säätelyä, joka on koko Suomen kannalta erittäin tärkeä ja tulee toteuttaa kokonaisuutena siten, että yksittäiset säätelyhankkeet todella vaikuttavat niille asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen”, Juha Koponen korostaa.

Hallituksen muut jäsenet ovat toimitusjohtaja Mikko Ayub (Aktia-konserni), vähittäispankin johtaja Riikka Laine-Tolonen (Danske Bank), toimitusjohtaja Carl Pettersson (Elo), toimitusjohtaja Antti Kuljukka (Fennia-konserni), väliaikainen toimitusjohtaja Jaakko Pulli (POP Pankki ryhmä), toimitusjohtaja Petri Niemisvirta (Sampo-konserni), maajohtaja Marcus Nystén (SEB-konserni), toimitusjohtaja Pekka Ylihurula (S-Pankki) , toimitusjohtaja Tomi Närhinen (Säästöpankkiliitto) ja toimitusjohtaja Risto Murto, (Varma).

Vapaaehtoiset vakuutukset tärkeitä sosiaaliturvan täydentäjinä13.7.2022 09:32:00 EEST | Tiedote

Suomalainen vakuuttaa yleensä omaisuutensa paremmin kuin itsensä ja läheisensä. Tämä käy jälleen ilmi Finanssiala ry:n (FA) alkukesästä julkaisemasta vakuutustutkimuksesta. Toki sellaiset perusvakuutukset, kuten kotivakuutus, kuuluukin olla oikeastaan kaikilla, mutta myös henkivakuutus on yhtä lailla tärkeä erityisesti niille, joilla on lapsia ja lainaa. Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla selvitti toukokuussa henkivakuutusvajetta Suomessa. Selvityksessä kävi ilmi, että vain noin kymmenellä prosentilla suomalaisista on vähintään yksi kuoleman varalta otettu henkivakuutus.

FA:n kysely: Nuoret, naiset ja seniorit näyttävät suuntaa vastuullisessa sijoittamisessa – ilmastovaikutusten arviointi koetaan hankalaksi12.7.2022 09:32:00 EEST | Tiedote

Kaksi viidestä suomalaisesta sijoittajasta seuraa sijoitustensa kestävyyttä, selviää Finanssiala ry:n (FA) teettämästä kansalaiskyselystä. Lähes puolet rahasto- ja vakuutussijoittajista pitää ilmastovaikutuksia ainakin osittain tärkeänä sijoituskriteerinä, osakesijoittajista 42 prosenttia. FA teetti Norstat Oy:llä kansalaiskyselyn kesäkuussa 2022, jossa selvitettiin suomalaisten innokkuutta vastuulliseen sijoittamiseen. Samantyyppinen kysely on toteutettu tammikuussa 2020 sekä kesäkuussa 2020. ”Kestävyydestä on tulossa hyvä vauhtia valtavirtaa myös finanssialalla. Esimerkiksi saastuttavat kohteet sijoituksina alkavat olla huomattava riski, joten viisas yksityissijoittajakin turvaa sijoituksensa huolehtimalla, että salkussa on kestävyyden huomioon ottavia kohteita. Sellaisia ovat jo nyt täydet kestävyyskriteerit täyttävien lisäksi kohteet, joilla on uskottava siirtymäsuunnitelma”, FA:n varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari sanoo. Vastuullisten kohteiden valinta ei ole yksittäiselle sijoitt