Fantasian mestari Philip Pullmanin odotettu uutuus palaa Universumien tomu -maailmaan

Ison-Britannian merkittävimpien lasten- ja nuortenkirjailijoiden joukkoon kuuluva Philip Pullman palaa Universumien tomu -fantasiatrilogien maailmaan. Vedenpaisumus – Lyran kirjat 1 -teos ilmestyy 26.4.

Fantasian mestarin, Philip Pullmanin odotettu sarja Lyran kirjat palaa aikaan ennen Universumien tomu -trilogiaa. Yksitoistavuotias Malcolm kuulee, että läheisen luostarin sisaret ovat ottaneet hoiviinsa vauvan. Poika kiintyy Lyra-vauvaan, johon tuntuu liittyvän jotain salamyhkäistä ja vaarallista. Rankkasateet lähestyvät Oxfordia, ja äkkiä koko tienoo tulvii. Kun Malcolm pelastaa palvelustyttö Alicen kanssa Lyran, vaarallistakin vaarallisempi kanoottimatka kohti Lontoota alkaa.

Pullmanin tunnetuimpia ja palkituimpia teoksia on Universumien tomu -fantasiatrilogia, jonka avausosa Kultainen kompassi on nähty myös valkokankaalla. Hän on saanut muun muassa Astrid Lindgren -muistopalkinnon, Carnegie-mitalin, Guardianin lastenkirjapalkinnon ja Whitbread-palkinnon.

Vedenpaisumus – Lyran kirjat 1 herättää innostuneita reaktioita vanhoissa ja uusissa Pullman-faneissa.

"Pullman osaa viedä lukijansa ihmeen äärelle ja seikkailuun. Hänen luomansa maailma on kaunis, surumielinen ja täynnä mieleenpainuvan omaperäisiä ideoita."
Tatun ja Patun luojat Aino Havukainen ja Sami Toivonen

"Nuorena kundina uppouduin koulupäivien jälkeen maailmaan, joka oli perustavanlaatuisesti erilainen kuin meidän tuntemamme arkitodellisuus: se oli kirjojen kautta avautunut fantasian maailma. Kovimpaa iskivät kertojat, joiden mielikuvituksella ei tuntunut olevan minkäänlaisia rajoja. Ensimmäisenä mieleen nousevat Walter Moers, Neil Gaiman sekä Philip Pullman. Viimeksi mainitun Universumin tomu -trilogia kanaaleissa liikkuvine veneihmisineen eli gypteineen oli jotakin tyystin erilaista – ei ihmekään, että Pullmanin kirjoista hullaantui massahysterian tavoin lopulta koko silloinen lukeva kaveripiiri. Odotan jo erittäin suurella innolla, mitä Pullmanilla on meille tällä kertaa kerrottavanaan."
Tubettaja Mikko “Kalenterikarju” Toiviainen

"On etuoikeus saada taas palata Pullmanin ihmeelliseen, kauniiseen ja pelottavaan maailmaan. En ole pitkään aikaan rakastanut päähenkilöä yhtä paljon kuin rakastan Malcolm Polsteadia!"
Fantasiakirjailija Maria Turtschaninoff

Philip Pullman: Norwichissa vuonna 1946 syntynyt Pullman asui lapsuudenperheensä kanssa myös Zimbabwessa ja Australiassa ennen kuin perhe muutti takaisin Isoon-Britanniaan. Pullman opiskeli englannin kieltä Exeterin Collegessa Oxfordissa ja työskenteli valmistuttuaan opettajana 1980-luvun puoliväliin saakka. Hänen ensimmäinen lastenkirjansa ilmestyi 1982. Pullman on tunnettu luennoitsija, ja hänen tuotantoonsa kuuluu myös näytelmiä ja tietokirjoja. Hän asuu Oxfordissa.

Arvostelukappaleet: hannele.tavi@otava.fi

Vedenpaisumus
Philip Pullman, kuva Michael Leckie
Kultainen kompassi