FC Barcelonan tarina – Kuinka Barcelonasta tuli maailman menestynein jalkapalloseura?

FC Barcelona putosi tällä viikolla sensaatiomaisesti Mestarien liigan jatkopeleistä jäätyään alkulohkonsa kolmanneksi. Viimeksi seura on jäänyt Mestarien liigassa pudotuspelien ulkopuolelle kaudella 2000–01. – Tunnetun englantilaisen jalkapallotoimittajan Simon Kuperin kirja FC Barcelonan noususta – monilla mittareilla – maailman menestyneimmäksi jalkapalloseuraksi ilmestyi tänä syksynä. Kuper kertoo FC BARCELONA -kirjassaan seuran koko tarinan.

Barcelonan muutos alueellisesta joukkueesta globaaliksi voimanpesäksi ei tapahtunut hetkessä, vaan se on vienyt kolme vuosikymmentä.

Miten tämä kaikki tapahtui? Kuinka seurasta tuli kestävän huippuosaamisen suunnannäyttäjä ja mestaruuksien toistuva voittaja?

Kuper kiinnittää erityistä huomiota kahteen klubin historian suurimpaan tähteen, Johan Cruyffiin ja Lionel Messiin. Messi liittyi Barçaan 13-vuotiaana ja on enemmän kuin kukaan muu ollut seuran kunnian kantaja ja ylläpitäjä. Mutta nyt hänen aikakautensa on loppunut – ja sen myötä ainutlaatuinen voittokulku?

Simon Kuper on palkittu englantilainen urheilutoimittaja ja Financial Timesin kolumnisti. Häneltä on aiemmin julkaistu suomeksi jalkapallokirjallisuuden klassikko Matka pallon ympäri (2000) ja Soccernomics (2015).

Lahden kansainväliseen kirjailijakokoukseen saapumassa yli 70 osanottajaa – Yleisötapahtumat 17.–18.6.13.6.2022 10:35:27 EEST | Tiedote

Yli 70 kirjailijaa ja muuta alan ammattilaista kokoontuu viikon lopulla jälleen Lahteen. Kansainvälinen kirjailijakokous järjestetään nyt 30. kerran, ensimmäinen kokous pidettiin vuonna 1963. – Tämänkertaiseen kokoukseen saapuu 14 ulkomaista kirjailijavierasta yli kymmenestä Euroopan maasta sekä Japanista. Vieraina ovat muiden muassa Puolassa pakolaisena asuva ukrainalainen Iryna Tetera, korealais-japanilainen Miri Yu ja espanjalainen Juan Jacinto Muños Rengel. Hekin alustavat keskusteluja, jotka käydään perjantaina ja lauantaina 17.–18.6. Lahden uudessa kulttuurikeskus Malskissa.