FC Barcelonan tarina – Kuinka Barcelonasta tuli maailman menestynein jalkapalloseura?

FC Barcelona putosi tällä viikolla sensaatiomaisesti Mestarien liigan jatkopeleistä jäätyään alkulohkonsa kolmanneksi. Viimeksi seura on jäänyt Mestarien liigassa pudotuspelien ulkopuolelle kaudella 2000–01. – Tunnetun englantilaisen jalkapallotoimittajan Simon Kuperin kirja FC Barcelonan noususta – monilla mittareilla – maailman menestyneimmäksi jalkapalloseuraksi ilmestyi tänä syksynä. Kuper kertoo FC BARCELONA -kirjassaan seuran koko tarinan.

Barcelonan muutos alueellisesta joukkueesta globaaliksi voimanpesäksi ei tapahtunut hetkessä, vaan se on vienyt kolme vuosikymmentä.

Miten tämä kaikki tapahtui? Kuinka seurasta tuli kestävän huippuosaamisen suunnannäyttäjä ja mestaruuksien toistuva voittaja?

Kuper kiinnittää erityistä huomiota kahteen klubin historian suurimpaan tähteen, Johan Cruyffiin ja Lionel Messiin. Messi liittyi Barçaan 13-vuotiaana ja on enemmän kuin kukaan muu ollut seuran kunnian kantaja ja ylläpitäjä. Mutta nyt hänen aikakautensa on loppunut – ja sen myötä ainutlaatuinen voittokulku?

Simon Kuper on palkittu englantilainen urheilutoimittaja ja Financial Timesin kolumnisti. Häneltä on aiemmin julkaistu suomeksi jalkapallokirjallisuuden klassikko Matka pallon ympäri (2000) ja Soccernomics (2015).

Iida Rauman taidokas romaani Hävitys paljastaa kulttuurin kätketyn lapsivihamielisyyden20.1.2022 15:22:47 EET | Tiedote

///MUOKATTU 19.1. LÄHETETTYÄ TIEDOTETTA KIRJAILIJAKUVAN OSALTA/// Iida Rauman kolmas romaani HÄVITYS – TAPAUSKERTOMUS yhdistää kirjailijan yksityisimmät ja kivuliaimmat kokemukset tämän hetken suurimpiin ja polttavimpiin kysymyksiin. Se on kuvaus ihmisestä, joka kouluaikana melkein tuhottiin, kaupungista, joka on moneen kertaan tuhottu, ja planeetasta, jota tuhotaan juuri nyt. - Romaani ilmestyy 27.1.

Siltalan tammikuun kirjat4.1.2022 09:00:00 EET | Tiedote

VIIKKO 3 SILLAN SYNTY on freskomainen romaani jättimäiseltä siltatyömaalta. Ranskalaiselta Maylis de Kerangalilta on aiemmin julkaistu suomeksi kaksi kirjaa, lukijoiden ja kriitikoiden kiittämät Haudataan kuolleet, paikkaillaan elävät (2016) ja Maailma käden ulottuvilla (2019). Kirjan ovat suomentaneet Ville Keynäs ja Anu Partanen. Viime vuosina novellikokoelmillaan ilahduttanut Harry Salmenniemi palaa runouden pariin, häneltä ilmestyy runoteos KUUME. Tsekkiläisen, Pariisissa pitkään asuneen Patrik Ouredníkin EUROPEANA – 20. VUOSISADAN LYHYT HISTORIA on pyörryttävä sukellus Euroopan 1900-luvun tapahtumiin. Teos on sirpaleinen, toisteinen ja absurdi kuten koko rikki revitty Eurooppa 1900-luvulla. Kirjan on suomentanut Eero Balk. Seija Sartin kirjoittama kirja JUSSI POHJAKALLIO – KOVA JÄTKÄ KAMERA KÄDESSÄ kertoo nimensä mukaisesti Pohjakalliosta, joka oli 1950-60-luvuilla kansainvälisesti arvostettu "Suomen ahkerin lehtikuvaaja" ja myöhempinä vuosikymmeninä maamme ammattivalokuvauksen te

Siltalan kevät 2022 – Hävitystä ja murhia, fiktiivisiä ja todellisia17.12.2021 14:13:31 EET | Tiedote

Siltalan kevät on jälleen täynnä laatua. Parasta kotimaista kaunoa on tarjolla muun muassa Iida Raumalta, jolta ilmestyy romaani Hävitys – Tapauskertomus. Laura Lindstedt ja Sinikka Vuola puolestaan ovat yhdessä kirjoittaneet menetelmällisen murhamysteeriromaanin 101 tapaa tappaa aviomies. Ihan oikeista murhista kerrotaan kolmessa Murharyhmä-kirjassa, joista ensimmäinen ilmestyy helmikuussa. – Tiedotteessa alla linkki kevään 2022 katalogiin.