Feldt-Ranta: Tukeeko kokoomus SDP:n esityksiä vanhusväestön tilanteen parantamiseksi?

SDP:n varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta pitää kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpon tämänpäiväistä vanhusväestöä koskevaa puheenvuoroa tervetulleena.

Kuva: Jukka-Pekka Flander

- On hyvä, että myös kokoomus nyt alkaa puhumaan vanhusväestön tilanteesta. Puheenjohtaja Orpon puheessa tänään huolestuttavaa tosin on se, että kokoomus haluaa vain laatia senioriohjelman tulevaisuutta varten. Vanhusten tulevaisuus on tässä ja nyt, ja paperin sijaan tarvitaan oikeita toimenpiteitä, sanoo Feldt-Ranta.

Kokoomus ja Petteri Orpo ovat koko kuluvan vaalikauden perustelleet vanhusväestöön ja eläkeläisiin kovaa iskeneitä leikkauksia kestävyysvajeen umpeenkuromisella. Tänään, vanhusten viikon aattona, Orpo sanoo, että seniorit ovat voimavara, ei kestävyysvaje.

- Vielä keväällä, kun SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne esitti eläkeläisköyhyyden poistamista ja eläkeläisten toimeentulon parantamista, leimasi Petteri Orpo puheet vastuuttomaksi ja totesi, että Rinteen eläkeläisen aseman parantamispuheet eivät ainakaan helpota SDP:n ja kokoomuksen yhteistyötä. Tukeeko kokoomus nyt SDP:n esitystä parantaa pienillä eläkkeillä kituuttavien ihmisten, Suomen rakentajien toimeentuloa? Olemme esittäneet 100 euroa nettona kuukaudessa useamman vuoden ohjelmalla toteuttaen lisää alle 1400 euron eläkkeisiin, keventää esimerkiksi lääkkeiden ja asiakasmaksujen alennuksilla kustannuksia ja eläkkeensaajien verotuksen korjaamista suhteessa samojen tulojen palkansaajiin olevat epäkohdat, muistuttaa Feldt-Ranta.

- Kauniit puheet eivät paranna yhdenkään ikäihmisen asemaa ja toimeentuloa. Tuetteko näitä konkreettisia vanhusväestön tilannetta parantavia esityksiä? kysyy Feldt-Ranta.

Kuva: Jukka-Pekka Flander

SDP julkaisi eurovaaliohjelmansa: Vakautta, uutta kasvua ja reilua työelämää koko Eurooppaan6.5.2019 09:19:25 EESTTiedote

SDP julkaisi vaaliohjelmansa toukokuun europarlamenttivaaleihin. SDP:n eurovaaliohjelma on rakennettu taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävän kehityksen periaatteille. Ensi parlamenttikaudella on vahvistettava sosiaalista Eurooppaa, tehtävä vastuullista ilmastopolitiikkaa, säädettävä kovemmat sanktiot verovälttelylle ja tehtävä EU-investointeja osaamiseen ja teknologiaan.

Antton Rönnholm: EU:ssa voitava päättää haitallisen verokilpailun ja aggressiivisen verosuunnittelun torjunnasta määräenemmistöillä1.5.2019 12:03:00 EESTTiedote

SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm piti vappupuheensa Tuusulassa ja Järvenpäässä. Hän käsitteli puheessaan talous- ja työllisyyspolitiikkaa ja totuudenjälkeisen ajan ongelmia. Globaali aggressiivinen verosuunnittelu ja veronkierto ovat valtavia ongelmia. Tutkimusten mukaan juuri Suomi ja muut EU-maat ovat siinä suurimpia häviäjiä. Parhaimpien arvioiden mukaan monikansallisten yritysten aggressiivisesta verosuunnittelusta aiheutuvat veromenetykset EU-maille ovat yli 100 miljardia euroa vuodessa. Suomen veromenetykset aggressiivisesta verosuunnittelusta ja kansainvälisestä sijoitustoiminnasta lasketaan vähintään sadoissa miljoonissa euroissa vuositasolla. - Suomen ja muiden EU-maiden veropohjan rapautumisen on loputtava. Keskiluokka ei voi enää maksaa verovälttelyn kustannuksia. Tarvitsemme tiukempia toimia esimerkiksi korkojärjestelyihin puuttumiseksi ja julkista maakohtaista veroraportointia. EU:ssa erityinen ongelma ovat verokeitaat. On Suomen etu, että EU:ssa päätettäisiin haitalli

Eero Heinäluoma kehottaa konstailemattomaan hallitusratkaisuun1.5.2019 11:00:00 EESTTiedote

Entinen eduskunnan puhemies, eurovaaliehdokas Eero Heinäluoma kehottaa puolueita nopeaan ja konstailemattomaan hallitusratkaisuun. Kansalaiset odottavat, että vaalien viesti muutoksesta ymmärretään kaikissa puolueissa ja hallitus kootaan nopeasti muutoksen viestin ympärille, sanoi Heinäluoma puhuessaan Porin ja Kankaanpään vappujuhlissa. Erilainen konstailu ja ylimääräiset piruetit eivät nyt ole tarpeen, sanoi Heinäluoma. Vaalitulos oli historiallinen. Puolet hallituspuolueiden kannatuksesta hävisi eduskuntavaaleissa. Sipilän hallituksen alkaessa hallituksen takana oli 57 prosenttia äänestäjistä. Neljä vuotta myöhemmin hallituspuolueet saivat vaivaiset 32 prosenttia äänistä. Tuon selvempää muutosviestiä ja ohjetta uuden hallituksen kokoamiselle ei vaaleissa voi antaa. Kansalaiset kaipaavat nyt uudenlaista yhteistyön ja yhteisymmärryksen henkeä. Poliitikkojen pitää pystyä nyt kuuntelemaan paitsi kansalaisia myös toisiaan. Työmarkkinoille tarvitaan sinnekin aitoa ja tasapuolista yhteisty