Feldt-Ranta: Tukeeko kokoomus SDP:n esityksiä vanhusväestön tilanteen parantamiseksi?

SDP:n varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta pitää kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpon tämänpäiväistä vanhusväestöä koskevaa puheenvuoroa tervetulleena.

Kuva: Jukka-Pekka Flander

- On hyvä, että myös kokoomus nyt alkaa puhumaan vanhusväestön tilanteesta. Puheenjohtaja Orpon puheessa tänään huolestuttavaa tosin on se, että kokoomus haluaa vain laatia senioriohjelman tulevaisuutta varten. Vanhusten tulevaisuus on tässä ja nyt, ja paperin sijaan tarvitaan oikeita toimenpiteitä, sanoo Feldt-Ranta.

Kokoomus ja Petteri Orpo ovat koko kuluvan vaalikauden perustelleet vanhusväestöön ja eläkeläisiin kovaa iskeneitä leikkauksia kestävyysvajeen umpeenkuromisella. Tänään, vanhusten viikon aattona, Orpo sanoo, että seniorit ovat voimavara, ei kestävyysvaje.

- Vielä keväällä, kun SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne esitti eläkeläisköyhyyden poistamista ja eläkeläisten toimeentulon parantamista, leimasi Petteri Orpo puheet vastuuttomaksi ja totesi, että Rinteen eläkeläisen aseman parantamispuheet eivät ainakaan helpota SDP:n ja kokoomuksen yhteistyötä. Tukeeko kokoomus nyt SDP:n esitystä parantaa pienillä eläkkeillä kituuttavien ihmisten, Suomen rakentajien toimeentuloa? Olemme esittäneet 100 euroa nettona kuukaudessa useamman vuoden ohjelmalla toteuttaen lisää alle 1400 euron eläkkeisiin, keventää esimerkiksi lääkkeiden ja asiakasmaksujen alennuksilla kustannuksia ja eläkkeensaajien verotuksen korjaamista suhteessa samojen tulojen palkansaajiin olevat epäkohdat, muistuttaa Feldt-Ranta.

- Kauniit puheet eivät paranna yhdenkään ikäihmisen asemaa ja toimeentuloa. Tuetteko näitä konkreettisia vanhusväestön tilannetta parantavia esityksiä? kysyy Feldt-Ranta.

Kuva: Jukka-Pekka Flander

SDP:n Marin: Sipilä elää omassa todellisuudessaan24.11.2018 15:12Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sanna Marin sanoo, että keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä elää omassa todellisuudessaan, jossa syytellään muita siitä, mitä on itse tehty. Marinin mukaan Sipilän puoluevaltuustopuheessa mainitsemat asiat olivat täydellinen esimerkki ja varoitus juuri Sipilän hallituksen politiikasta. – Sipilä varoittelee populistisista ja valheellisista vaalilupauksista. Totuus on se, että Sipilä varoittelee äänestäjiä Keskustan ja nykyisen oikeistohallituksen tavasta toimia. Ennen vaaleja luvataan, että koulutuksesta ei leikata. Vaalien jälkeen koulutuksesta on leikattu miljardi. Ja nyt, kun vaalit lähestyvät, Keskustan puheenjohtaja kuvittelee, että suomalaiset olisivat unohtaneet kaiken tällä vaalikaudella tehdyn epäoikeudenmukaisen politiikan ja petetyt vaalilupaukset. Missä rinnakkaistodellisuudessa Sipilä oikein elää? – Jonkun pitäisi herättää Sipilä siihen todellisuuteen, missä ihmiset tällä hetkellä elävät. Suomalaiset ovat kurkkuaan myöten täynnä Sipil

Paatero: Kuntien erilaisuus on tunnistettava24.11.2018 10:46Tiedote