Feldt-Ranta: Tukeeko kokoomus SDP:n esityksiä vanhusväestön tilanteen parantamiseksi?

SDP:n varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta pitää kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpon tämänpäiväistä vanhusväestöä koskevaa puheenvuoroa tervetulleena.

Kuva: Jukka-Pekka Flander

- On hyvä, että myös kokoomus nyt alkaa puhumaan vanhusväestön tilanteesta. Puheenjohtaja Orpon puheessa tänään huolestuttavaa tosin on se, että kokoomus haluaa vain laatia senioriohjelman tulevaisuutta varten. Vanhusten tulevaisuus on tässä ja nyt, ja paperin sijaan tarvitaan oikeita toimenpiteitä, sanoo Feldt-Ranta.

Kokoomus ja Petteri Orpo ovat koko kuluvan vaalikauden perustelleet vanhusväestöön ja eläkeläisiin kovaa iskeneitä leikkauksia kestävyysvajeen umpeenkuromisella. Tänään, vanhusten viikon aattona, Orpo sanoo, että seniorit ovat voimavara, ei kestävyysvaje.

- Vielä keväällä, kun SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne esitti eläkeläisköyhyyden poistamista ja eläkeläisten toimeentulon parantamista, leimasi Petteri Orpo puheet vastuuttomaksi ja totesi, että Rinteen eläkeläisen aseman parantamispuheet eivät ainakaan helpota SDP:n ja kokoomuksen yhteistyötä. Tukeeko kokoomus nyt SDP:n esitystä parantaa pienillä eläkkeillä kituuttavien ihmisten, Suomen rakentajien toimeentuloa? Olemme esittäneet 100 euroa nettona kuukaudessa useamman vuoden ohjelmalla toteuttaen lisää alle 1400 euron eläkkeisiin, keventää esimerkiksi lääkkeiden ja asiakasmaksujen alennuksilla kustannuksia ja eläkkeensaajien verotuksen korjaamista suhteessa samojen tulojen palkansaajiin olevat epäkohdat, muistuttaa Feldt-Ranta.

- Kauniit puheet eivät paranna yhdenkään ikäihmisen asemaa ja toimeentuloa. Tuetteko näitä konkreettisia vanhusväestön tilannetta parantavia esityksiä? kysyy Feldt-Ranta.

Kuva: Jukka-Pekka Flander

Kutsu medialle: SDP julkaisee ikäpoliittisen ohjelman4.2.2019 13:52:31Kutsu

Aika: keskiviikko 6.2. klo 8.30 Paikka: Eduskunta, sd-ryhmähuone SDP julkaisee keskiviikkona 6.2. ikäpoliittisen ohjelman. Tilaisuudessa on läsnä puolueen varapuheenjohtaja Ville Skinnari. Ohjelman sisältöjä esittelee valmistelusta vastanneen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen. Ilmoittautumiset 5.2. mennessä: Emilia Tervonen, 050 552 0676, emilia.tervonen@eduskunta.fi Ilmoitathan saapumisestasi, tilaisuudessa on aamiaistarjoilu.