Fem föregångarlösningar tog pris i tävling inom cirkulär ekonomi för kommuner

Kuopio, Nokia, Björneborg, Borgå samt Helsingforsregionens miljötjänster HRM belönades för sina gärningar som främjar den cirkulära ekonomin. I dessa ingick bland annat ett nytt slags tillvaratagande av fosfor från avloppsvatten, en kampanj som spred ekogärningar till skolelevers hem, samt en lösning för att minska matsvinnet i skolor. Lösningarna får komma med på den nya listan Kommunernas mest intressanta gärningar inom cirkulär ekonomi.

I en tävling som ordnades av Sitra och Kommunförbundet sökte man de mest intressanta lösningarna som kommunerna håller på att utarbeta eller redan utnyttjar. Tillsammans med fyra lösningar som fick ett hedersomnämnande utgör de fem lösningarna som nu belönades den nya listan Kommunernas mest intressanta gärningar inom cirkulär ekonomi. Listan upprätthålls av Sitra och består av fyra ämnesområden.

Lösningarna som nu belönas är:

Skolornas matsvinn till invånarstugor och arbetslösa, Björneborg (Cirkulär ekonomi i kommunens uppgifter)

Avloppsvattnens fosfor förädlas, Helsingforsregionens miljötjänster HRM (Cirkulär ekonomi i kommunens uppgifter)

Skolans pass sätter konsumtionsvanorna i skick, Borgå (Medvetenhet om och fostran i cirkulär ekonomi)

Resursklokhet som ett av stadsstrategins insatsområden, Kuopio (Strategi och ledarskap)

ECO3 – plattformstjänster och planläggning för en företagsby, Nokia (Marknaden för cirkulär ekonomi)

Dessutom gavs hedersomnämnanden till Jyväskylä stad för planläggning som uppmuntrar till samutnyttjande av bilar, Rovaniemi för en partnerskapsplan för ett campus i trä, Åbo för ett elektroniskt återanvändningssystem för möbler, och Helsingforsregionens miljötjänster HRM för sina ekologiskt byggda återvinningsstationer.

Totalt kom det in 59 förslag till tävlingen. ”Det är fint att inte endast de kommuner som traditionellt varit framme i miljö- och resursklokhetsfrågor lyftes fram”, gläder sig Laura Järvinen, expert inom cirkulär ekonomi på Sitra.

På Kommunförbundet är man nöjda över det intresse som tävlingen väckt och förslagens mångsidighet.

”Det kom in förslag från både små och stora kommuner. Alla lösningar som föreslogs främjade hållbar användning av naturresurserna”, konstaterar miljöchef Miira Riipinen och specialsakkunnig Tuulia Innala från Kommunförbundet.

Av de åtskilliga förslagen kom endast nio med på listan efter Sitras och Kommunförbundets utvärdering.

”I förslagen som inte kom med på listan betonas traditionella lösningar inom avfallshantering och energieffektivitet, inte nya sätt att producera tjänster och hållbar välfärd för invånarna”, konstaterar Laura Järvinen från Sitra.

I den cirkulära ekonomins tidsepok, som Finland bland de första länderna i världen håller på att gå in i, producerar man inte ständigt mer saker, utan konsumtionen bygger på användning av tjänster: att dela, hyra samt återanvända och återvinna i stället för att äga. I företagslivet håller affärsmodeller inom den cirkulära ekonomin på att bli allt vanligare: till exempel på Sitras lista De mest intressanta företagen inom cirkulär ekonomi finns redan 98 företag.

Syftet med listan Kommunernas mest intressanta gärningar inom cirkulär ekonomi är att presentera kommunernas mest inspirerande gärningar inom cirkulär ekonomi och göra fördelarna med den cirkulära ekonomin synliga. Genom konkreta gärningar vill man öka medvetenheten om möjligheterna som den cirkulära ekonomin medför samt kopiera de bästa lösningarna inom cirkulär ekonomi till andra delar av Finland. I fortsättningen ansvarar Sitras team för cirkulär ekonomi om att uppdatera listan.

Ytterligare information

Laura Järvinen, expert inom cirkulär ekonomi, Sitra, laura.jarvinen@sitra.fi, 050 369 9834
Samuli Laita, kommunikationsexpert, Sitra, samuli.laita@sitra.fi, 040 536 8650
Miira Riipinen, miljöchef, Kommunförbundet, miira.riipinen@kuntaliitto.fi, 040 824 4401

Sitra är en aktiv framtidsaktör som undersöker och utreder samt engagerar samarbetsparter från olika sektorer i fördomsfria experiment och förnyelser. I fokus för framtidsarbetet finns Finland, som är en framgångsrik föregångare inom hållbar välfärd.

Finland kan minska sina utsläpp på ett kostnadseffektivt sätt19.11.2018 04:00Tiedote

Finland kan minska sina utsläpp med 60 procent fram till 2030, i enlighet med målen i Parisavtalet. Det kräver dock tydlig politisk styrning. Enligt en utredning som nu publicerats kan Finlands utsläpp minska med nästan hälften med åtgärder som inte medför några extra kostnader under sin livstid eller som rentav innebär inbesparingar. I synnerhet vindkraft och elektrifiering av trafiken erbjuder en möjlighet för Finland att minska utsläppen på ett kostnadseffektivt sätt.

Finland can reduce its emissions cost-effectively19.11.2018 04:00Tiedote

It is possible for Finland to achieve a 60 per cent reduction in emissions by 2030 in accordance with the Paris Agreement. But for this to happen, clear political steering is required. According to a recently published report, Finland's emissions can be reduced by almost half through measures that will not, during their lifecycle, cause additional costs and may even produce savings. Wind power and the electrification of transport in particular provide opportunities to reduce emissions cost-effectively.

Suomi voi vähentää päästöjään kustannustehokkaasti19.11.2018 04:00Tiedote

Suomen on mahdollista vähentää päästöjään 60 prosentilla vuoteen 2030 mennessä, Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden mukaisesti. Tämä vaatii kuitenkin selkeää poliittista ohjausta. Nyt julkaistun selvityksen mukaan Suomen päästöjä voidaan vähentää miltei puolella sellaisin toimin, joista ei koidu elinkaarensa aikana lisäkustannuksia tai jotka jopa tuovat säästöjä. Erityisesti tuulivoima ja liikenteen sähköistyminen tarjoavat Suomelle mahdollisuuden vähentää päästöjä kustannustehokkaasti.