Feministisiä novelleja, tanssin pyörteitä, auringonsäteitä ja juhlapainos - Alkuvuoden käännöskirjat tarjoavat hyvän mielen nautintoja talvipäiviin

Tuoreen leivän tuoksua Cornwallissa ja tanssin pyörteitä Roomassa. Suositut brittikirjailijat Jenny Colgan ja Kate Eberlen tarjoilevat uutuuksissaan hyvän mielen nautintoja pimeisiin talvipäiviin. Lisäksi Gummerus julkaisee vuoden alkajaisiksi menestyskirjailija Cecelia Ahernilta voimaannuttavia novelleja ja romanttisen viihteen kiistattomalta kuningattarelta Nora Robertsilta juhlapainoksen 40-vuotisen kirjailijanuran kunniaksi.

Cecelia Ahern: Nainen joka sai siivet selkäänsä ja muita kertomuksia (ilmestynyt)

Menestysromaaneistaan P.S. Rakastan sinua ja Loppusanat tunnetun Cecelia Ahernin kirjoja on myyty yli 25 miljoonaa kappaletta 40 maassa. Uutuuskirja Nainen joka sai siivet selkäänsä ja muita kertomuksia on feministinen ja voimaannuttava novellikokoelma nykynaisten elämästä. Tutut, arkiset tilanteet ja asiat muuttuvat hulvattomiksi ja tarkkanäköisiksi kuvauksiksi yhteiskunnan kipupisteistä, joihin varsinkin naiset törmäävät toistuvasti. Toisia naisista pidetään hyllyllä, toiset taas uhkaavat muuttua vanhetessaan näkymättömiksi. Kokoelman 30 naista yhdistää kuitenkin se, että he kaikki löytävät omat siipensä ja luottavat niiden kantavan.

Suomentanut Lauri Sallamo ja Heidi Tihveräinen

Nora Roberts: Täysverinen irlantilainen & Heijastuksia (ilmestynyt)

Romanttisen viihdekirjallisuuden kiistattoman kuningattaren Nora Robertsin kirjailijanura alkoi 40 vuotta sitten. Juhlavuoden kunniaksi julkaisemme hänen ensimmäisen pienoisromaaninsa Täysverinen irlantilainen uutena suomennoksena. Juhlakirjassa on mukana myös toinen Robertsin varhaistuotannon rakastettu helmi Heijastuksia sekä kirjailijan ja kirjoittamisen tutkijan Niina Meron esipuhe, joka taustoittaa Robertsin uraa ja hänen romaaniensa suosion syitä.

Suomentanut Maija van de Pavert

Kate Eberlen: Sinä vain (ilmestynyt)

Varautunut Letty ja itsevarma Alf kohtaavat kielikurssilla Roomassa. Italian kurssin ainoat englanninpuhujat huomaavat pian, että heitä todella yhdistävä kieli on tanssi. Molempia piinaa kuitenkin pelko. Kuinka kauan päätös elää hetkessä voi pitää menneisyyden piilossa? Miss You -hittiesikoisestaan tunnetun Kate Eberlenin uutuus Sinä vain on tarina kielestä, identiteetistä, salaisuuksista, intohimosta ja tanssista, ja se vie lukijansa vastustamattoman romanttiselle nojatuolimatkalle Italiaan ja ikuiseen kaupunkiin.

Suomentanut Maija Heikinheimo

Jenny Colgan: Auringonsäteitä ja vuoroveden vaiheita (ilmestyy 1.2.)

Kesä on saapunut Cornwalliin. Polly Waterford on rakastunut Mount Polbearnen idylliseen saaristolaiskylään, uuteen kotiinsa majakassa, leipomon pyörittämiseen sekä mehiläishoitajapoikaystäväänsä Huckleen. Lempeiden kesätuulien mukana kantautuu kuitenkin myös huolia… Rakastetun skotlantilaisen bestselleristin Jenny Colganin Auringonsäteitä ja vuoroveden vaiheita jatkaa suositun Majakanvaloa ja tuoreen leivän tuoksua -romaanin tarinaa. Colgan on hyvän mielen kirjallisuuden kestosuosikki, jonka romaaneja on myyty maailmanlaajuisesti jo yli 5 miljoonaa kappaletta.

Suomentanut Paula Takio

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Tammikuun ei tarvitse olla tipaton – Ruotsalainen uutuuskirja Kohtuudella opettaa juomaan maltillisesti26.12.2020 00:01:00 EETTiedote

Miten kieltäytyä lasillisesta synttäreillä tai afterworkeilla? Miten onnistua alkoholin kohtuukäytössä? Alkoholi liitetään usein yhdessäoloon ja juhlapäiviin, eikä sen käytön haitoista ole helppo puhua. Anders Hammarbergin ja Karin Rombergin Kohtuudella – Opas maltilliseen alkoholinkäyttöön (Gummerus) opettaa juomaan vähemmän ja pidättäytymään alkoholista useammin ilman että alkoholinkäytöstä on luovuttava kokonaan.

Vähintään vartti omaa aikaa joka päivä – Hyvä terveys vaatii päivittäistä rentoutumista, sanoo BBC:n asiantuntijalääkäri uutuuskirjassaan26.12.2020 00:01:00 EETTiedote

Mistä tunnistat sokeririippuvuuden? Miksi aamuvalo on tärkeää? Terveys tasapainoon – 4 avainta parempaan elämään (Gummerus) on BBC:n asiantuntijalääkärin Rangan Chatterjeen opaskirja, joka lähestyy terveyttä kokonaisvaltaisesti. Chatterjee nostaa rentoutumisen yhdeksi terveyden peruspilariksi ravinnon, liikunnan ja unen oheen. Kirja sisältää runsaasti parempaan oloon tähtääviä, konkreettisia vinkkejä, jotka on helppo sovittaa omaan elämäntilanteeseen.

Mona-Liisa ja Poika ja pallo Vuoden urheilukirja -ehdokkaina16.12.2020 13:42:00 EETTiedote

Urheilutoimittaja Laura Arffmanin ystävästään, maastohiihtäjä Mona-Liisa Nousiaisesta kirjoittama elämäkerta Mona-Liisa – Urheilija, muusikko, ihminen (Gummerus) ja taiteen moniottelija Teemu Mäen runokokoelma Poika ja pallo (Gummerus) on valittu Vuoden urheilukirja -palkintoehdokkaiksi. Vuoden urheilukirja -kilpailun finaaliin valittiin kahdeksan vuonna 2020 julkaistua teosta. Valinnoista vastaa Urheilumuseon asettama raati.