Fennovoiman toimitusjohtaja Toni Hemminki jättää yhtiön

Fennovoiman toimitusjohtaja Toni Hemminki jättää tehtävänsä lokakuun lopussa. Hän jatkaa Fennovoiman palveluksessa johdon neuvonantajana vuoden 2019 loppuun. Ensi vuoden alkupuolella Toni Hemminki siirtyy Wega Group Oy:n osakkaaksi.

Yhtiö on käynnistänyt uuden toimitusjohtajan haun. Fennovoiman operatiivinen johtaja Timo Okkonen toimii toimitusjohtajan sijaisena.

Toni Hemminki aloitti Fennovoiman toimitusjohtajana 2014. Jo sitä ennen Hemminki oli eri rooleissa mukana Fennovoimassa ja Hanhikivi 1 -voimalaitoshankkeessa vuodesta 2007. Hankkeen alussa hän oli hankkeessa tiiviisti mukana suomalaisen omistajan, Rautaruukin, kautta, ja hankkeen sopimusvaiheessa Hemminki toimi Voimaosakeyhtiö SF:n hallituksen jäsenenä vuosina 2012–2014. Fennovoiman hallituksen jäsenenä hän toimi vuodet 2013–2014.

”Haluan kiittää Toni Hemminkiä hänen pitkästä, yhteensä kahdentoista vuoden mittaisesta panoksestaan yhtiön eteen. Hänen toimitusjohtajakautensa aikana Fennovoima on kasvanut ja kehittynyt merkittävästi ja valmistautuu nyt Hanhikivi 1 -voimalaitosprojektin seuraaviin vaiheisiin”, sanoo hallituksen puheenjohtaja Esa Härmälä.

”Haluan kiittää hankkeen sidosryhmiä yhteistyöstä aina vuodesta 2007, sekä erityisesti viimeisen viiden vuoden osalta Fennovoiman työntekijöitä sekä hallitusta hankkeen eteenpäin viemisestä sen eri vaiheissa” sanoo Toni Hemminki ja jatkaa: ”Fennovoiman voimalaitoshanke on minulle tärkeä ja haluan, että siirtymävaihe onnistuu mahdollisimman hyvin. Jatkan toimitusjohtajana lokakuun loppuun asti, jonka jälkeen olen yhtiön käytettävissä vuoden loppuun asti. Ensi vuoden alkupuolella siirryn energia-alalla toimivan Wega Group Oy:n osakkaaksi.”

Viestintäjohtaja Sakari Kotola, puh. 020 757 9245, sakari.kotola@fennovoima.fi

Hallituksen puheenjohtaja Esa Härmälä, puh. 0400 874 209

Toimitusjohtaja Toni Hemminki, puh. 020 757 8473, toni.hemminki@fennovoima.fi

Manufacturing of main components of the Hanhikivi 1 nuclear power plant has begun14.10.2019 14:10:20 EESTPress release

Today Japan Steel Works Ltd has started the forging of generator rotor for the Finnish Hanhikivi 1 NPP. Manufacturing of the rotor will take approximately nine months, after which the component will be transported to GE Steam Power factory to Belfort, France to be machined. The generator rotor is 8 meters long and two meters in diameter. The rotor weighs 240 tons. Fennovoima will monitor the progress of works in accordance with its inspection program.

Hanhikivi 1 -ydinvoimalaitoksen pääkomponenttien valmistus alkanut14.10.2019 14:10:19 EESTTiedote

Hanhikivi 1 -voimalaitoksen pääkomponenttien valmistus on alkanut tänään. Generaattorin roottorin takeen valmistus on aloitettu Japan Steel Worksin tehtaalla Japanissa. Roottorin valmistus kestää noin yhdeksän kuukautta, minkä jälkeen se toimitetaan koneistettavaksi GE Steam Powerin Belfortin tehtaalle Ranskaan. Generaattorin roottorin pituus on lähes kahdeksan metriä, halkaisija kaksi metriä. Painoa komponentilla on 240 tonnia. Fennovoima tulee valvomaan töiden etenemistä tarkastusohjelman mukaisesti.

Fennovoima and Lehto clinched the contract for the office buildings27.6.2019 14:47:17 EESTPress release

Fennovoima and Lehto Tilat Oy (subsidiary of Lehto Group) have signed an agreement for the design and implementation of the Hanhikivi 1 nuclear power plant’s administration building and plant office. Contract, the value of which is approximately EUR 30 million, is based on the preliminary agreement which was signed in 2018. This is the most significant individual contract under Fennovoima’s scope of works.