FFC, Akava och STTK: Möjligheterna för unga att bekanta sig med arbetslivet får inte försvinna på grund av att organisationerna inte kan avtala om saken

Löntagarcentralorganisationerna FFC, Akava och STTK fortsätter med programmet som ger unga en möjlighet att bekanta sig med arbetslivet genom sommarjobb. "Bekanta dig med arbetslivet och tjäna en slant" är en modell för sommarjobb som är avsedd för unga i grundskolan, tionde klassen och gymnasiet. Centralorganisationerna har ingått ett avtal kring modellen, där de rekommenderar företagen att anställa unga sommarjobbare.

Centralorganisationerna har hittills haft en gemensam syn på att sommarjobb är en viktig möjlighet för unga att få erfarenhet av arbetslivet, och en möjlighet för företagen att visa upp sina branscher och jobb. Finlands näringsliv EK har meddelat att organisationen inte förlänger avtalet mellan centralorganisationerna.

Avtalet har slagit fast en minimiersättning för praktiken samt vilka spelregler som gäller. Till spelreglerna hör att praktiken inte får ersätta vanligt sommarjobb, att praktiken ska ske under skolelevernas sommarlov samt att det är förbjudet att stapla arbetsavtal.

Det nuvarande treåriga avtalet om en rekommendation löper ut vid årsskiftet och EK skulle vilja mjuka upp överenskommelsen så att den endast blir en rekommendation utan avtal.

– Dagens sommarjobbare är morgondagens utbildade yrkesproffs. Därför är det kortsiktigt och beklagligt att vi inte kunde uppnå en heltäckande rekommendation på centralorganisationsnivå, säger STTK:s ordförande Antti Palola.

Förbunden inom FFC, STTK och Akava har beslutat att de själva försöker uppnå avtal på förbundsnivå, så att modellen Bekanta dig med arbetslivet och tjäna en slant kan fortsätta.

– I FFC:s förtroendemannaenkät har vi frågat hur modellen används, och den verkar vara i bruk på ungefär var femte arbetsplats. Också med tanke på det här skulle det vara nödvändigt att förnya rekommendationen så att modellen kan sprida sig, berättar FFC:s ordförande Jarkko Eloranta.

– Praktikprogrammet har allmänt ansetts vara viktigt, eftersom det ger också de allra yngsta en möjlighet att bekanta sig med arbetslivet, betonar Akavas ordförande Sture Fjäder.

Ordförande Jarkko Eloranta, FFC, tfn 020 774 0100
Ordförande Sture Fjäder, Akava, tfn 0400 609 717
Ordförande Antti Palola, STTK, tfn 040 509 6030

Om

SAK:n selvitys: Ilmastotoimet vaikuttavat työllisyyteen ja osaamistarpeeseen, mutta vaikutusten laajuus on edelleen hämärän peitossa2.1.2020 08:30:00 EETTiedote

SAK:n tuoreen selvityksen perusteella ilmastonmuutos ja sen hillintä tuskin tulevat vähentämään työn kokonaismäärää, mikäli ilmastotoimet pannaan toimeen hallitusti. Tiukentuvat päästövähennystavoitteet aiheuttavat kuitenkin monilla aloilla huolta kilpailukyvyn ja työpaikkojen säilymisestä. Työn siirtyminen toimialojen välillä ja sisällä työtehtävästä toiseen lisää tarvetta työntekijöiden osaamisen päivittämiseen.

Arbetsgivarnas ideologiska förhållningssätt gör avtalsrörelsen stelare9.12.2019 14:12:12 EETTiedote

Arbetsgivarna har krävt att man inte ska blanda politik i avtalsrörelsen på arbetsmarknaden, men under de pågående förhandlingarna har arbetsgivarna själva drivit politiska krav när de till exempel har strävat efter att begränsa strejkrätten och avskaffa systemet där arbetsgivarna bär upp fackföreningsavgiften. Det finländska avtalssamhället riskerar att bli överkört av de ideologiska målsättningarna.