FFC: I stället för aktiveringsmodellen behöver de arbetslösa bättre service

Resultaten från utredningen av aktiveringsmodellens effekt på sysselsättningen kom inte som någon överraskning för FFC. Enligt utredningen är det svårt att bedöma vilken effekt aktiveringsmodellen har på sysselsättningen, eftersom nästan alla arbetslösa omfattas av aktiveringsmodellen och eftersom sysselsättningen samtidigt har förbättrats exceptionellt kraftigt.

FFC stöder planerna på att snabbt avskaffa aktiveringsmodellen vid årsskiftet. I stället måste allt krut läggas på att förbättra servicen för de arbetslösa.

FFC har föreslagit att man ska förnya jobbsökningen för de arbetslösa, och att man ska skriva in noggrannare mål för jobbsökningen i sysselsättningsplanerna. Målet är att få de arbetslösa att söka fler jobb och snabbare komma tillbaka till arbetslivet.

– För att man ska kunna förnya jobbsökningen och uppföljningen av jobbsökningen, måste man också förnya karenserna inom arbetslöshetsskyddet. Vi har för tillfället väldigt strikta karenser och dessutom skär också aktiveringsmodellen ner arbetslöshetsskyddet, säger Saana Siekkinen som är direktör på FFC.

Utredningen av aktiveringsmodellens effekt på sysselsättningen (på finska) visar att det är svårt att mäta enskilda sysselsättningsåtgärder. Enligt forskarna går det inte att räkna ut den exakta effekten på sysselsättningen, trots att aktiveringsmodellen skar ner arbetslöshetsskyddet för en betydande del av de arbetslösa.

– När man bereder nya åtgärder i de sysselsättningsarbetsgrupper som just nu håller på med sitt arbete, är det skäl att beakta resultaten från utredningen om aktiveringsmodellen och svårigheterna med att bedöma effekterna.

Slutrapporten från utredningen som Arbets- och näringsministeriet har beställt publicerades i dag, och där konstateras att aktiveringsmodellen har lett till att fler arbetslösa deltar i framför allt kortvarig service som uppfyller villkoren i aktiveringsmodellen.

– Det är bra att allt fler arbetslösa har fått delta i service. Det är ändå befogat att fråga om antalet som deltar i service skulle ha ökat också utan aktiveringsmodellen, eftersom en stor del av de arbetslösa snabbt vill få tag i nytt jobb.

Saana Siekkinen påpekar att ordentlig service spelar en viktig roll för möjligheterna att få jobb, men det är möjligt att aktiveringsmodellen har sporrat arbetslösa att söka sig till sådan service som uppfyller aktiveringsvillkoret men som inte är relevant med tanke på möjligheterna att få jobb.

Enligt utredningen anser inte heller en majoritet av arbetstagarna vid arbets- och näringsbyråerna att aktiveringsmodellen är ett ändamålsenligt sätt att öka sysselsättningen.

Om

Beställ FFC:s svenskspråkiga nyhetsbrev så får du aktuell information om arbetslivet per e-post varannan vecka: https://www.sak.fi/sv/nyhetsbrev

Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC är förbundens förbund. Vi representerar 17 fackförbund och ungefär 900 000 medlemmar. Kommunala familjedagvårdare, flygvärdinnor, busschaufförer, servitörer, byggnadsarbetare, pappersarbetare och dansare – alla representerar de FFC:s branscher.

Työvoimapulan taustalla usein liian pieni palkka sekä työn kestoon ja rekrytointiin liittyvät puutteet25.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

Tänään julkaistussa tutkimuksessa tarkastellaan työvoimapulaa sekä avoinna olevien työpaikkojen laatua. Tutkimukseen valitut SAK:laiset ja muutamat muut ammattiryhmät sijoittuvat avoimien työpaikkojen laatuindikaattorissa heikoimpaan- ja keskiryhmään. Vuonna 2019 työvoiman saatavuudessa esiintyi ongelmia erityisesti suojelu- ja vartiointityöntekijöiden, teollisuustuotteiden kokoonpanijoiden, siivoojien ja kotiapulaisten sekä postinjakajien tehtävissä. Tämä käy ilmi Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) toteuttamasta tutkimuksesta, jonka tilasi Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö (SAK).