Fiasp® ─ uusi pikavaikutteinen aspartinsuliini erityiskorvattavaksi 1.7.2017

Lääkkeiden hintalautakunta on 11.5.2017 hyväksynyt uuden ateriainsuliinin, pikavaikutteisen aspartinsuliinin (kauppanimeltään Fiasp®) perus- ja erityiskorvattavaksi ylempään erityskorvausluokkaan (100%) . Korvattavuus tulee voimaan 1.7.2017.

Valmiste on perus- ja erityiskorvattava valmisteyhteenvedon mukaisessa laajuudessa eli aikuisten diabeteksen hoidossa. Korvattavuuden saamiseksi ei edellytetä erillistä B-lausuntoa, vaan korvauksen saa diabeteksen insuliinihoitoon oikeuttavalla korvausnumerolla 103.

Pikavaikutteinen aspartinsuliini on Novo Nordisk A/S:n kehittämä uusi ateriainsuliini, joka annostellaan ihon alle 0–2 minuuttia ennen aterian aloittamista, tai vaihtoehtoisesti se voidaan antaa enintään 20 minuuttia aterian aloittamisen jälkeen.

Pikavaikutteinen aspartinsuliini on saatavilla apteekissa 1.7.2017 alkaen FlexTouch® -esitäytetyssä insuliinikynässä, Penfill®-sylinteriampullissa ja injektiopullossa.

Novo Nordisk kehottaa NovoPen Echo® ja NovoPen® 5 –insuliinikynän käyttäjiä vaihtamaan kynän osan uuteen5.7.2017 14:00Tiedote

Novo Nordisk on havainnut, että joissakin tuote-erissä NovoPen Echo® ja NovoPen® 5 –kyniä insuliinisäiliön pidin voi murtua tai rikkoontua, jos se on altistunut tietyille kemikaaleille, esimerkiksi tietyille puhdistusaineille. NovoPen Echo® ja NovoPen® 5 ovat kestokäyttöisiä kyniä, joihin diabetesta sairastava potilas itse vaihtaa käyttämänsä insuliinin säiliön.   Kynän turvallisen toiminnan varmistamiseksi Novo Nordisk kehottaa potilaita, joilla on käytössään NovoPen® Echo® ja/tai NovoPen® 5 kyseisistä tuote-eristä vaihtamaan insuliinisäiliön pitimen uuteen, vaikka pidin näyttäisi ehjältä. Pidin saattaa myöhemmin vaurioitua, jos sitä puhdistetaan käyttöohjeen vastaisesti.   Vaihdon voi tehdä yrityksen nettisivujen kautta. Kyseiset tuote-erät on listattu alla. Kuvassa on insuliinisäiliön pidin. – Novo Nordisk haluaa näillä toimenpiteillä varmistaa, että potilaan hoito ei vaarannu sellaisessakaan tapauksessa, että potilas on käyttänyt Novo Nordiskin valmistetta käyttöohjeen vastaisest