Fiasp® ─ uusi pikavaikutteinen aspartinsuliini erityiskorvattavaksi 1.7.2017

Lääkkeiden hintalautakunta on 11.5.2017 hyväksynyt uuden ateriainsuliinin, pikavaikutteisen aspartinsuliinin (kauppanimeltään Fiasp®) perus- ja erityiskorvattavaksi ylempään erityskorvausluokkaan (100%) . Korvattavuus tulee voimaan 1.7.2017.

Valmiste on perus- ja erityiskorvattava valmisteyhteenvedon mukaisessa laajuudessa eli aikuisten diabeteksen hoidossa. Korvattavuuden saamiseksi ei edellytetä erillistä B-lausuntoa, vaan korvauksen saa diabeteksen insuliinihoitoon oikeuttavalla korvausnumerolla 103.

Pikavaikutteinen aspartinsuliini on Novo Nordisk A/S:n kehittämä uusi ateriainsuliini, joka annostellaan ihon alle 0–2 minuuttia ennen aterian aloittamista, tai vaihtoehtoisesti se voidaan antaa enintään 20 minuuttia aterian aloittamisen jälkeen.

Pikavaikutteinen aspartinsuliini on saatavilla apteekissa 1.7.2017 alkaen FlexTouch® -esitäytetyssä insuliinikynässä, Penfill®-sylinteriampullissa ja injektiopullossa.

Jaakko Linna Novo Nordisk Farma Oy:n toimitusjohtajaksi6.4.2018 09:00Tiedote

Diabetes yleistyy, hoitoon tulossa muutoksia20.12.2017 15:07Tiedote

Diabeteksen yleistyminen Suomessa ja maailmalla jatkuu. Vaikka hoitokulut ovat potilasta kohden laskeneet, monitahoinen sairaus aiheuttaa ihmisille ja terveydenhuollolle suuria haasteita. Erityisesti huonosta hoitotasapainosta johtuvat liitännäissairaudet tulevat yhteiskunnalle kalliiksi. Joulukuun 12. päivä järjestetyssä Kansallisessa diabetesfoorumissa vaadittiin, että sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudistuksessa kiinnitetään erityistä huomiota sairauden ehkäisemiseen sekä hoitamiseen. Diabetesliiton teettämän valtakunnallisen rekisteritutkimuksen mukaan lisäsairaudet yli kaksinkertaistavat tyypin 2 diabeteksen kustannukset. Tampereen yliopiston laskelmien mukaan pelkästään diabeetikoiden sairaanhoidon kustannukset ilman avopalveluja olivat vuonna 2011 noin 1,5 miljardia euroa eli noin 9 prosenttia terveydenhuollon menoista. THL:n rekisteritutkimuksen mukaan pääkaupunkiseudulla oli vuonna 2014 jo noin 67 000 diabeetikkoa, mikä vastaa Hämeenlinnan kokoisen kaupungin asukasmäärä

Novo Nordisk kehottaa NovoPen Echo® ja NovoPen® 5 –insuliinikynän käyttäjiä vaihtamaan kynän osan uuteen5.7.2017 14:00Tiedote