FiBAN palkitsi Suomen startup-yhteisön panoksesta kasvuyritysten ympäristön kehittämiseen

Viime vuonna perustettu Suomen startup-yhteisö on FiBANin sijoittajien mukaan tervetullut tulokas rakentamaan Suomesta maailman parasta maata varhaisen vaiheen yrityksille. Varhaisen vaiheen sijoittajien verkosto FiBAN nostaa Guardian Angel -palkinnolla joka vuosi toimijoita, jotka ovat työllään edistäneet kasvua hakevien yritysten toimintaedellytyksiä Suomessa.

“Suuret, kansainvälisen tason menestystarinat vaativat syntyäkseen riittävästi kasvuhakuisia startupeja sekä sijoittajia, jotka tuovat niihin pääomaa ja osaamisensa. Olemme ilahtuneita, että Suomen jo valmiiksi kansainvälisestikin merkittävä ekosysteemi houkuttelee uusia toimijoita, joiden kanssa voimme edistää yhteisiä tavoitteita yritysten kasvun helpottamiseksi”, kertoo FiBAN ry:n puheenjohtaja Annukka Mickelsson.

Syksyllä 2021 perustettu Suomen startup-yhteisö ry edustaa 130 eri suomalaista kasvuyritystä eri vaiheista, aina alkuvaiheesta yksisarvisiin asti.

“Startupien merkitys suomalaiselle yhteiskunnalle on keskeinen ja kasvava. Haluamme yhteisössämme tehdä työtä sen puolesta, että Suomi on maailman paras paikka kasvuyrityksille. Konkreettisena tavoitteenamme on rakentaa startup-sektorista metsä- ja metalliteollisuuden kaltainen talouden kivijalka Suomeen, joka tuo hyvinvointia ja takaa hyvinvointiyhteiskuntamme jatkon. Olemme valtavan kiitollisia, että yhteisömme työ ja tavoitteemme on huomioitu. Haluammekin kannustaa kaikkia mukaan yhteistyöhön tämän yhteisen tavoitteen puolesta”, iloitsee yhteisön toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.

Vuoden sisarjärjestö tulee Tanskasta - “Yhteistyö Pohjoismaiden ja Baltian kanssa kasvussa”

Vuoden suojelusenkelin lisäksi FiBAN palkitsee vuosittain sisarjärjestön, jonka tuki on ollut yhdistykselle merkittävää. Tänä vuonna palkinnon vastaanotti Tanskan sijoittajaverkosto DanBAN, jonka kanssa FiBAN on tehnyt pitkäjänteistä yhteistyötä toiminnan alusta asti.

“Yhteistyö niin pohjoismaisten kuin Baltian sijoittajien kanssa on viime vuosina kasvanut ennestään, ja kansainvälisten sijoitusten osuutta on pyritty lisäämään yhteisten ohjelmien kautta. Tämä on tärkeä tapa paitsi kasvattaa suomalaisten enkelisijoittajien verkostoja ja laajentaa markkinoita myös tavoitella suurempia sijoituskierroksia”, Mickelsson toteaa.

Lisätietoa FiBANin vuosittain jakamista palkinnoista täällä.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Annukka Mickelsson
Puheenjohtaja, FiBAN
annukka.mickelsson@fiban.org

Aija Bärlund
Vt. toimitusjohtaja, FiBAN
aija.barlund@fiban.org

Lapinlahdenkatu 16 / Maria 01

Finnish Business Angels Network (FiBAN)on suomalainen, voittoa tavoittelematon yhdistys, jonka tavoitteena on edistää yksityishenkilöiden sijoittamista listaamattomiin kasvuyrityksiin. Suomen bisnesenkeliverkoston toiminnan tarkoituksena on kasvattaa ja kehittää yksityisten sijoittajien ammattikuntaa. FiBAN on yksi maailman suurimmista ja aktiivisimmista bisnesenkeliverkostoista, johon kuuluu yli 650 hyväksyttyä sijoittajajäsentä.

Nato-jäsenyyys herätti startupit ja sijoittajat: 100 000 euron sijoitusmahdollisuus pitchaustapahtumassa27.3.2024 08:30:00 EET | Tiedote

Riihimäellä MaanpuolustusAreenan yhteydessä järjestetään 7.6. Pitch Finland DefSec, jossa startup-yritykset kilpailevat 100 000 euron sijoituksesta ja pääsevät esittämään ensi kertaa innovaationsa julkisesti Suomen suurimmille sijoittajatahoille. Kyseessä on startup-kentän ensimmäinen tässä mittakaavassa järjestettävä puolustus- ja turvallisuussektoriin keskittyvä pitchaus-tapahtuma.

FiBANin jäsentutkimus: suomalainen bisnesenkeli etsii kuumeisesti uusia sijoituskohteita23.11.2023 09:00:00 EET | Tiedote

Suomen enkelisijoittajayhdistys FiBANin jäsentutkimus piirtää tarkan kuvan suomalaisen enkelisijoittajan mielenmaisemasta. Yli 250 vastausta keränneessä tutkimuksessa selvitettiin enkelisijoittajien demografiatietoja, sijoitusaktiivisuutta, kokemusta ja osaamista sekä sitä, millaiset trendit ja sektorit kiinnostavat enkelisijoittajia juuri nyt. Jopa 86% vastanneista kertoo etsivänsä aktiivisesti uusia sijoituskohteita. Vastaavaa jäsentutkimusta ei ole aikaisemmin tehty.