Fidelity International

FIDELITY INTERNATIONALIN ANALYYTIKKOKYSELY: TUNNELMAT YRITYKSISSÄ LASKEVAT, MUTTA TAANTUMA EI VIELÄ KULMAN TAKANA

Yritysten tunnelmat laskevat vuoden 2016 tasolle ja Kiina kääntyy negatiiviseksi
Fidelity International Analyytikkokysely 2019

Tunnelmat yrityksissä globaalisti ovat laskeneet vuoden 2016 tasolle, kun yhtiöt joutuvat kamppailemaan heikentyneen kulutuksen ja nousevien kustannusten kanssa. Kiinalaisten yritysten tunnelmat ovat kaikkein negatiivisimpia. Nämä käyvät ilmi Fidelity Internationalin viimeisimmän analyytikkokyselyn tuloksista.

Fidelity tekee vuosittain kyselyn globaalin analyytikkotiiminsä keskuudessa selvittääkseen yritysmaiseman tilan. Toisin kuin monet ylhäältä alas tehdyt makrotaloudelliset kyselyt, Fidelityn selvitys lähtee alhaalta ja kokoaa yhteen noin 16 000 yksittäisen yritystapaamisen tulokset ja muodostaa niistä suuren kuvan. Tunnelmat yrityksissä putosivat tänä vuonna 0,6:een, kun ne vuonna 2018 olivat 1,6 – tämä on suurin pudotus sitten kyselyjen aloittamisen vuonna 2011.

Tämän vuoden tuloksissa pitää kuitenkin ottaa huomioon vuoden 2018 kyselyn optimismi. Vaikka luottamus on selvästi heikentynyt, Fidelityn analyytikot – Kiinassa toimivia lukuun ottamatta – ovat edelleen varovaisen optimistisia tulevan vuoden suhteen, sillä nollan ylittävä tulos merkitsee tunnelmien parantumista.

“Vuoden 2018 innostunut alku on antanut tietä varovaiselle vuodelle 2019. Tämän vuoden pessimismillä on kaksi pääsyytä: kuluttajien heikentynyt luottamus ja liiketoiminnan kasvavat kulut. Molemmat näistä uhkaavat pienentää katteita vuonna 2019. Vaikka emme ennakoi täysimittaista taantumaa seuraavan 6–12 kuukauden aikana, olemme selvästi ottaneet taas askelen lähemmäksi suhdanteen loppua. Suhdanne alkoi vuosikymmen sitten”, sanoo Fidelity Internationalin osaketutkimuksen johtaja Michael Sayers

Yritysten tunnelmat Kiinassa muuttuvat negatiiviseksi

Kiina on ainoa alue, jolla tunnelmat muuttuivat negatiiviseksi (-0,4). Kiinalaisia yhtiöitä seuraavista Fidelityn analyytikoista peräti 70 prosenttia arvioi pääoman tuoton laskevan vuonna 2019, mikä merkitsee selvää nousua viime vuoden 29 prosentista.

Kulunutta vuotta ovat leimanneet kiihtyvät kauppakiistat ja talouskasvun hidastuminen alimmilleen vuosikymmeniin. Siksi ei ole mikään yllätys, että Kiina-analyytikot näkevät yritystensä näkymät kaikkein negatiivisimmin.

“Odotusten mukaisesti kauppasotien vaikutus on tärkeä kysymys analyytikkojemme keskuudessa, sillä se on tuonut paljon epävarmuutta järjestelmään. Valmistava teollisuus on edelleen koko Kiinan talouden tärkeä kasvutekijä, ja kuluttajien näkökulmasta epävarmuus ulottuu heidän palkkojensa nousumahdollisuuksiin, mikä taas vaikuttaa kulutukseen. Sijoittajien kannattaa kuitenkin pitää mielessä Pekingin kyky piristää taloutta”, toteaa Fidelity Internationalin korkotutkimuksen johtaja Marty Dropkin

Trumpin politiikan negatiivinen vaikutus

Huoli Yhdysvaltain hallinnon toimintatavoista kasvaa, ja Trumpin harjoittaman politiikan nettovaikutuksen yrityksiin odotetaan nyt olevan negatiivinen.

Miltei puolet (45 prosenttia) analyytikoista sanoo Trumpin politiikan vetävän sektoriaan alaspäin. Luku on noussut viime vuodesta, jolloin se oli vain 13 prosenttia. Alle 20 prosenttia analyytikoista uskoo Trumpin politiikan vaikuttavan myönteisesti, kun viime vuonna luku oli 38 prosenttia.

Euroopassa yritysjohdot uskoivat aluksi Trumpin kasvuhakuisten politiikan auttavan heitä, mutta sielläkin skeptisyys on kasvussa. Selvin muutos on nähtävissä Yhdysvaltoja seuraavissa analyytikoissa, joiden varautunut innostus on hävinnyt täysin.

Yli kaksi kolmasosaa Yhdysvaltain-analyytikoista pitää protektionismia riskinä liiketoiminnalle. Ainoastaan Aasian ulkopuolisia kehittyviä markkinoita seuraavat analyytikot olivat huolestuneempia protektionismista.

Maailman suhdanne hidastuu

Kysely osoittaa, että jo kypsässä vaiheessa oleva suhdanne jatkaa hidastumistaan. Kolmannes analyytikoista sanoi seuraamansa sektorin olevan hidastumis- tai taantumavaiheessa. Viime vuonna vastaava luku oli 13 prosenttia. Vain viidennes raportoi noususta, viime vuonna 35 prosenttia.

Kysymykseen ”olemmeko suhdanteen lopussa”, analyytikoiden mielipiteet jakautuivat 51–49. Viime vuonna vielä 68 prosenttia vastasi ”ei”.

Lisätietoja analyytikkokyselystä:

Fidelityn analyytikkokysely

Fidelity Internationalin vuotuinen analyytikkokysely kattaa kaikki maantieteelliset alueet ja toimialat. Kyselyn tavoitteena on tunnistaa muutokset yritysten olosuhteissa jo aikaisessa vaiheessa sekä tunnistaa uusia trendejä ja sijoitusmahdollisuuksia. Kysely perustuu Fidelityn analyytikkojen syvällisiin toimiala-analyyseihin, joita rikastavat yritysten päättäjien kanssa käydyissä lukuisissa keskusteluissa jalostuneet näkemykset. Analyytikot tekevät keskimäärin 16 000 yritysvierailua joka vuosi. Kyselyn tuloksissa näkyvät mielipiteet heijastavat siis eri puolilla maailmaa sijaitsevien yritysten tuhansien toimitusjohtajien ja muiden ylimmän johdon jäsenten näkemyksiä.

Fidelity Internationalin joulukuussa 2018 tekemään kyselyyn osallistui 165 analyytikkoa.

Fidelity International

Fidelity International tarjoaa maailmanluokan sijoitusratkaisuja ja eläkeasiantuntemusta. Olemme yksityisesti omistettu itsenäinen yhtiö, joka keskittyy vain sijoittamiseen. Toimintaamme ohjaavat aina asiakkaidemme tarpeet. Visiomme on tarjota asiakkaillemme innovatiivisia ratkaisuja paremman tulevaisuuden luomiseksi. Meillä on asiakkaita 26 maassa Aasian-Tyynenmeren alueella, Euroopassa, Lähi-Idässä ja Etelä-Amerikassa, ja sijoitamme heidän puolestaan 246,5 miljardin euron varallisuutta maailmanlaajuisesti. Asiakkaitamme ovat keskuspankit, valtioiden sijoitusrahastot, suuret yritykset, finanssialan instituutiot, vakuutusyhtiöt, omaisuudenhoitajat ja yksityishenkilöt. Varainhoidon ohella tarjoamme sijoitusten hallinnointia ja opastusta työeläkeyhtiöille, neuvonantajille ja yksityishenkilöille useissa eri maissa. Hallinnoimme 84,6 miljardin euron varoja (tilanne 31.12.2018).

Kaikki näkemyksemme edustavat kirjoitusajankohtaa ja voivat muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

.

Fidelity tarjoaa tietoja vain omista tuotteistaan ja palveluistaan eikä tarjoa sijoitusneuvoja, jotka perustuvat yksilökohtaisiin seikkoihin, muutoin kuin asianmukaisesti valtuutettu yritys on nimenomaisesti määrännyt virallisessa viestinnässä asiakkaalle.

Fidelity International viittaa yritysryhmään, joka muodostaa globaalin sijoitushallintaorganisaation, joka tarjoaa tietoja tuotteista ja palveluista Pohjois-Amerikan ulkopuolella sijaitsevilla lainkäyttöalueilla. Nämä tiedot eivät ole tarkoitettu eivätkä ne saa olla perusteena Yhdysvalloissa olevien henkilöiden toimille. Ne on tarkoitettu ainoastaan henkilöille, jotka asuvat oikeuspiirissä, missä kyseessä olevat rahastot ovat hyväksyttyjä jakeluun tai missä sellaista hyväksyntää ei tarvita.

Jos toisin ei mainita kaikki tuotteet ovat Fidelity Internationalin tarjoamia ja kaikki näkemykset ovat Fidelity Internationalin. Fidelity, Fidelity International, Fidelity International logo ja F -merkki ovat tuotemerkkejä, jotka kuuluvat FIL Limitedille.Sijoitustutkijoihin kuuluvat sekä analyytikot että muut tutkimusryhmiin kuuluvat.

Julkaisija: FIL (Luxembourg) S.A. (rekisteröity Luxemburgissa), joka on CSSF (Commission de Surveillance du Secteur Financier) -viranomaisen valtuuttama ja valvoma yhtiö.

CC19/13 / CL19031201

Lisätietoja: