Fiksuruoka.fi kansainvälistyy ja avaa ensimmäisen hävikkiruoan verkkokaupan Hollantiin

Fiksuruoka.fi suuntaa kansainvälisille markkinoille ja avaa helmikuussa ensimmäisen Suomen ulkopuolisen verkkokaupan Hollantiin. Yritys toimii Suomen ulkopuolella nimellä Foodello. Fiksuruoan toimitusjohtaja Juhani Järvensivu näkee uuden markkinan avaamisen olevan koko organisaatiolle mielenkiintoinen oppimisen paikka, mutta myös tavoitteet on asetettu korkealle.
“Viime vuosina olemme onnistuneet vähentämään merkittäviä määriä ruokahävikkiä Suomessa ja nyt on aika lähteä saman mission kanssa maailmalle. Lähitulevaisuudessa on tärkeintä onnistua Hollannissa hyvin ja oppia, miten uusien markkinoiden avaaminen tehdään menestyksekkäästi meidän liiketoiminnassa. Tulevina vuosina on tarkoitus suunnata uusille markkinoille näitä oppeja hyödyntäen”, Järvensivu kertoo.
Valikoima koostuu paikallisten tuottajien hävikkituotteista
Fiksuruoka on Hollannin ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa hävikkiruoan verkkokauppa. Fiksuruoan mukaan hollantilaiset ovat myös hyvin ympäristö- ja hintatietoisia, joten uuden verkkokaupan uskotaan puhuttelevan paikallisia kuluttajia. Hollannin verkkokaupassa myydään Suomen tyyliin pääosin paikallisia brändejä ja tuotteita, joihin kuluttajat ovat tottuneet.
Hollannissa on paljon elintarviketuotantoa ja logistiikkakeskuksia, joten markkina vaikuttaa myös yrityskumppaneiden puolesta lupaavalta. Käytännössä Fiksuruoka rakentaa uuden markkinan toimittaja- ja varastokumppanuudet paikallisesti.
“Hollantilaiset toimijat ovat jo etukäteen olleet hyvin kiinnostuneita yhteistyöstä, ja olemme saaneet ison määrän paikallisia toimittajia vähentämään kanssamme ruokahävikkiä. Meillä on Hollannissa myös oma varastokumppani, joka hoitaa tuotteet asiakkaille”, Järvensivu jatkaa.
Vaikka Fiksuruoalla on Hollannissa omat osto-, markkinointi- ja asiakaspalvelutiimit, muun muassa verkkokaupan sekä sisäisen analytiikan kehittäminen tehdään Suomessa. Fiksuruoan tavoitteena on rakentaa yksi kansainvälisesti toimiva yritys vahvasta paikallisuudesta ja eri nimestä huolimatta.
Autotallista hävikkiruoan miljoonabisnekseksi
Autotallista toimintansa startannut Fiksuruoka on auttanut jo yli 300 tavarantoimittajaa minimoimaan hävikkiä, ja yrityksen liikevaihto oli 12 miljoonaa euroa vuona 2020. Yhteensä Fiksuruoka on vähentänyt ruokahävikkiä Suomessa jo yli kuusi miljoonaa kiloa.
“Tällä hetkellä tulevaisuus näyttää lupaavalta: olemme kovassa kasvussa ja todella mielenkiintoisessa vaiheessa. Nyt keskitytään siihen, että saamme palvelun ja liiketoimintamallin kopioitua Suomesta isommille markkinoille”, Järvensivu sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Jenni Pöyry
Mellakka Helsinki
jenni@mellakkahelsinki.fi
+358 50 343 2061
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Fiksuruoka.fi
Fiksuruoka.fi on suomalainen hävikkiruoan verkkokauppa, joka toimii kansainvälisillä markkinoilla nimellä Foodello. Verkkokaupan valikoima koostuu elintarvikevalmistajien, maahantuojien ja tukkuketjujen poisto- ja jäännöseristä, jotka ovat vaarassa tulla hävitetyiksi. Syynä voi olla esimerkiksi tuotteen poistuminen valikoimasta, uudistunut myyntipakkaus, liian suuri varasto tai lähestyvä parasta ennen -päiväys.
Fiksuruoka.fi on perustettu vuonna 2016, ja yritys on kasvanut lähes 60 henkilöä työllistäväksi yritykseksi. Fiksuruoka toimii tällä hetkellä kolmella markkinalla: Suomessa, Alankomaissa ja Belgiassa. Yritys tekee yhteistyötä paikallisten kuivaelintarvikkeiden valmistajien ja maahantuojien kanssa. Suomessa toimittajina ovat mm. Jalostaja, Nestlé, Orkla Care, Oriola, Fredman ja Läntmannen Cerelia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Fiksuruoka.fi
Fiksuruoka laajentaa toimintaansa Belgiassa: “Uudet markkinat ovat ottaneet lentävän lähdön”7.3.2023 08:05:00 EET | Tiedote
Fiksuruoan hävikkiruokaa myyvä verkkokauppa on otettu ulkomailla innolla vastaan, ja uusien markkinoiden avaukset ovat ylittäneet odotukset. Viime syksynä Belgian Flanderista aloitettu toiminta kattaa nyt myös maan ranskankielisen alueen.
Jussi Pekkala luotsaamaan vauhdilla kansainvälistyvän Fiksuruoan brändiä16.12.2022 10:30:00 EET | Tiedote
Pitkän uran luovien tehtävien parissa mainostoimistoalalla tehnyt Jussi Pekkala on nimitetty Fiksuruoka.fi:n uudeksi brändijohtajaksi. Määrätietoinen brändityö tukee Fiksuruoan strategiaa vahvan kasvun ja kansainvälistymisen tiellä.
Joulun ruokahävikki kuriin Fiksuruoan vinkeillä15.12.2022 09:00:00 EET | Tiedote
Hävikkimarkkinoiden kiireinen sesonki alkaa heti jouluaaton jälkeen ja jatkuu pitkälle tammikuuhun. Fiksuruoka.fi:n verkkokauppamyynnin kautta säästyy vuosi vuodelta enemmän ruokahävikkiä.
Fiksuruoan kansainvälinen kasvu jatkuu – avaa hävikkiruoan verkkokaupan Belgiaan11.10.2022 08:10:00 EEST | Tiedote
Suomessa jo kuusi vuotta ruokahävikin pioneerityötä tehnyt Fiksuruoka.fi uskoo suurimman kasvun tulevan ulkomailta. Belgian markkinan avaus on jatkoa alkuvuodesta Hollantiin avatulle verkkokaupalle.
Hinta on yhä useammin syy ostaa hävikkiruokaa – Fiksuruoan asiakkaat säästävät jopa satoja euroja12.9.2022 08:15:00 EEST | Tiedote
Hävikkiruokaa ostamalla voi pienentää kotitalouden ruokakustannuksia. Fiksuruoka haastoi Sikke Sumarin, Harri Syrjäsen, Linnea Vihosen, Petra Väänäsen ja Jaakko “Lieminen” Luomasen elämään viikon pelkällä hävikkiruoalla. Ruokavaikuttajien yhteenlaskettu rahallinen säästö Fiksuruoan tilausten kautta oli yli 300 euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme