Fiksuruoka.fi kansainvälistyy ja avaa ensimmäisen hävikkiruoan verkkokaupan Hollantiin

Fiksuruoka on Hollannin ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa hävikkiruoan verkkokauppa. Suomessa Fiksuruoka on onnistunut vähentämään ruokahävikkiä yhteensä jo yli kuusi miljoonaa kiloa.

Fiksuruoka.fi suuntaa kansainvälisille markkinoille ja avaa helmikuussa ensimmäisen Suomen ulkopuolisen verkkokaupan Hollantiin. Yritys toimii Suomen ulkopuolella nimellä Foodello. Fiksuruoan toimitusjohtaja Juhani Järvensivu näkee uuden markkinan avaamisen olevan koko organisaatiolle mielenkiintoinen oppimisen paikka, mutta myös tavoitteet on asetettu korkealle.

“Viime vuosina olemme onnistuneet vähentämään merkittäviä määriä ruokahävikkiä Suomessa ja nyt on aika lähteä saman mission kanssa maailmalle. Lähitulevaisuudessa on tärkeintä onnistua Hollannissa hyvin ja oppia, miten uusien markkinoiden avaaminen tehdään menestyksekkäästi meidän liiketoiminnassa. Tulevina vuosina on tarkoitus suunnata uusille markkinoille näitä oppeja hyödyntäen”, Järvensivu kertoo.

Valikoima koostuu paikallisten tuottajien hävikkituotteista

Fiksuruoka on Hollannin ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa hävikkiruoan verkkokauppa. Fiksuruoan mukaan hollantilaiset ovat myös hyvin ympäristö- ja hintatietoisia, joten uuden verkkokaupan uskotaan puhuttelevan paikallisia kuluttajia. Hollannin verkkokaupassa myydään Suomen tyyliin pääosin paikallisia brändejä ja tuotteita, joihin kuluttajat ovat tottuneet.

Hollannissa on paljon elintarviketuotantoa ja logistiikkakeskuksia, joten markkina vaikuttaa myös yrityskumppaneiden puolesta lupaavalta. Käytännössä Fiksuruoka rakentaa uuden markkinan toimittaja- ja varastokumppanuudet paikallisesti.

“Hollantilaiset toimijat ovat jo etukäteen olleet hyvin kiinnostuneita yhteistyöstä, ja olemme saaneet ison määrän paikallisia toimittajia vähentämään kanssamme ruokahävikkiä. Meillä on Hollannissa myös oma varastokumppani, joka hoitaa tuotteet asiakkaille”, Järvensivu jatkaa.

Vaikka Fiksuruoalla on Hollannissa omat osto-, markkinointi- ja asiakaspalvelutiimit, muun muassa verkkokaupan sekä sisäisen analytiikan kehittäminen tehdään Suomessa. Fiksuruoan tavoitteena on rakentaa yksi kansainvälisesti toimiva yritys vahvasta paikallisuudesta ja eri nimestä huolimatta.

Autotallista hävikkiruoan miljoonabisnekseksi

Autotallista toimintansa startannut Fiksuruoka on auttanut jo yli 300 tavarantoimittajaa minimoimaan hävikkiä, ja yrityksen liikevaihto oli 12 miljoonaa euroa vuona 2020. Yhteensä Fiksuruoka on vähentänyt ruokahävikkiä Suomessa jo yli kuusi miljoonaa kiloa.

“Tällä hetkellä tulevaisuus näyttää lupaavalta: olemme kovassa kasvussa ja todella mielenkiintoisessa vaiheessa. Nyt keskitytään siihen, että saamme palvelun ja liiketoimintamallin kopioitua Suomesta isommille markkinoille”, Järvensivu sanoo.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Jenni Pöyry
jenni@mellakkahelsinki.fi
+358 50 343 2061

Fiksuruoan toimitusjohtaja Juhani Järvensivu.