FIMiltä Pohjoismaiden ensimmäinen tekoälyrahasto

Yksityispankki ja varainhoitaja FIM esittelee marraskuussa Pohjoismaiden ensimmäisen 100-prosenttisesti tekoälyyn perustuvan rahaston.

FIM Tekoäly on ensimmäinen 100-prosenttisesti tekoälyyn perustuva sijoitusrahasto Pohjoismaissa.

Rahasto sijoittaa osakkeisiin maailmanlaajuisesti ja hyödyntää tekoälyä sekä koneoppimista löytääkseen markkinoilta ihmissilmille havaitsemattomia syy–seuraus-suhteita. Rahaston osakevalinnat perustuvat tekoälyn tekemiin havaintoihin.

”Tekoäly hoitaa ennen pitkää monia ihmisten tällä hetkellä suorittamia tehtäviä. Uskomme, että tekoälyn käyttö muun muassa salkunhoidossa yleistyy tulevaisuudessa”, FIMin toimitusjohtaja Teri Heilala sanoo.

FIM Tekoäly -rahasto on suunnattu pitkäaikaisille sijoittajille ja rahaston arvioidaan kiinnostavan etenkin institutionaalisia sijoittajia. Rahaston myynti alkaa kuluvan vuoden lopussa.

FIM Tekoäly -rahaston tarkemmat yksityiskohdat kerrotaan 16.11.2017 pidettävässä Millennium Talks -sarjaan kuuluvassa seminaarissa, jonka FIM järjestää yhdessä Tekniikan Akatemia TAF:n kanssa.

Pohjoisesplanadi 33 A

09 613 4600https://www.fim.com

Sijoittajilta 3,4 miljoonaa euroa maahanmuuttajien työllistämiseen13.2.2017 10:30Tiedote

Varainhoitoyhtiö ja yksityispankki FIM ja vaihtoehtorahastojen hallinnointiyhtiö Epiqus ovat saaneet onnistuneesti päätökseen ensimmäisen rahoituskierroksen hankkeessa, joka tähtää tuhansien maahanmuuttajien työllistämiseen. Epiquksen hallinnoimaan rahastoon kerättiin sijoituksia ensimmäisellä kierroksella 3,4 miljoonaa euroa. Sijoittajina olivat muun muassa SOK, Tradeka-Yhtiöt, Sitra, Suomen Ortodoksinen Kirkko sekä yksityissijoittaja Tom Tukiainen.