Finalisterna i tävlingen om titeln Årets bibliotekskommun offentliggjordes i dag på Åbo bokmässa: Esbo, Idensalmi, Lundo, Salla och Seinäjoki

Utmärkelsen Årets bibliotekskommun beviljas en kommun och dess biblioteksverksamhet. Kommunförbundet ordnar tävlingen i år för första gången. I tävlingen deltog 56 kommuner av vilka fem valdes till finalen.

Finalisterna i tävlingen Årets bibliotekskommun har offentliggjorts på Åbo bokmässa. De är Esbo, Idensalmi, Lundo, Salla och Seinäjoki. Kommunförbundet ordnar tävlingen i samarbete med Finlands biblioteksförening och Läscentrum.

- Genom tävlingen vill vi ge kommunerna och biblioteken en möjlighet att presentera sin verksamhet och sina framgångar. Vi hoppas kunna lyfta fram och fira bibliotekens arbete, säger Terhi Päivärinta, direktör för undervisnings- och kulturenheten vid Kommunförbundet.

Kriterierna är samarbete, nya verksamhetsformer och lyhördhet för kommuninvånarna

I första tävlingsskedet, som avslutades i dag, gick expertjuryn igenom alla 56 ansökningar och valde fem finalister bland dem.

- Juryn hade ett positivt problem eftersom alla ansökningar beskrev de finaste exempel på mångsidig och högklassig biblioteksverksamhet runtom i Finland, säger Johanna Selkee, sakkunnig vid Kommunförbundet, som satt med i juryn.

I sin bedömning betonade juryn samarbete, nya verksamhetsformer, beaktande av kommuninvånarnas önskemål och service för biblioteksanvändare i olika åldrar och med olika bakgrund. Juryn ville också i kriterierna beakta kommuner av olika typer och storlek och deras olika förutsättningar att utveckla sin biblioteksverksamhet.

Vinnaren offentliggörs på Helsingfors bokmässa lördagen den 27 oktober 2018 kl. 13.00. Domare i finalen är Jarppi Leppälä från Duudsons. Finlands biblioteksförening ordnar också en omröstning på webben där publiken får välja sin favorit bland finalisterna. Du kan delta i publikomröstningen efter den 5 oktober på Finlands biblioteksförenings Facebook-sida: www.facebook.com/kirjastoseura

En video på finska om finalisterna finns på adressen www.kuntaliitto.fi/kirjastokunta.

Terhi Päivärinta, direktör, undervisning och kultur, tfn 050 590 4796

Johanna Selkee, sakkunnig, undervisning och kultur, tfn 050 435 9420

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Suomalaisista jo 90 % asuu kunnassa, jolla on ilmastotavoite, mutta kuntien luotto ilmastotavoitteiden saavuttamiseen horjuu14.3.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Yhä useampi suomalainen asuu kunnassa, joka on sitoutunut ilmastotavoitteisiin. Kuntien suunnitelmallinen ilmastotyö onkin lisääntynyt, selviää tuoreesta Kuntaliiton ilmastokyselystä. Kuntien luotto omiin ja etenkin kansallisiin ilmastotavoitteisiin on sen sijaan heikentynyt. Resurssien ja poliittisen tahtotilan puute ilmoitettiin suurimmiksi haasteiksi ilmastotavoitteiden toteutumiselle kunnassa. Käytännön ilmastotyö keskittyy kunnissa vahvasti ilmastonmuutoksen hillintään. Ilmastonmuutos vaikuttaa jo voimakkaasti kuntien toimintaympäristöön, joten sopeutumistoimia tulisi nopeasti lisätä.

TE-palvelut siirtyvät kunnille - kunnat saavat vahvistuvien peruspalvelujen myötä lisää työkaluja elinvoiman edistämiseen23.2.2024 10:30:00 EET | Tiedote

Julkisten työvoimapalvelujen järjestämisvastuu siirretään vuoden 2025 alussa TE-toimistoilta kunnille. Nykyiset TE-toimistot lakkautetaan. Vuoden vaihteessa reilut 4000 työvoimapalveluiden ammattilaista siirtyy liikkeenluovutuksella valtiolta kuntiin tai kuntayhtymiin. Työvoimapalveluiden järjestämisvastuu muodostaa kunnille samalla myös uuden valtionosuustehtävän.

Kartoitimme kuntien tekemää hyvää työtä Ukrainan hyväksi - selvitys julki 23.2. sodan vuosipäivän alla16.2.2024 08:09:43 EET | Tiedote

Olemme kartoittaneet suomalaisten kuntien tukea Ukrainaan Venäjän hyökkäyssodan alkamisen jälkeen. Kyselyymme vastasi 130 kuntaa, ja tuloksista on nähtävissä, miten monimuotoisesti kunnat ovat tukeneet Ukrainaa. Kyselyssä tiedustelimme rahallista ja materiaalista tukea, ystävyyskuntatoimintaa ja asiantuntija-apua, mutta lisäksi kunnat vastaavat tilapäistä suojelua saavien kotoutumisesta sekä esimerkiksi koulutuksesta.