Financial Times arvioi Aalto EE:n jälleen maailman 50. parhaan joukkoon – erityisesti yritysasiakkaiden sitoutuminen kasvoi

Aalto-yliopiston vertailusijat ovat viime vuosina vahvistuneet. Esimerkiksi QS World University Rankings* nosti viime kerralla Aallon 9. sijalle maailmassa alle 50-vuotiaiden yliopistojen joukossa. Aalto-yhteisön osana toimiva Aalto University Executive Education (Aalto EE) puolusti jälleen paikkaansa maailman kärjessä; arvostetun Financial Timesin vastajulkistetussa vertailussa Aalto EE asettui sijalle 42. tuhansien verrokkien joukosta ollen jälleen ainut suomalainen toimija 50 parhaan joukossa koko vertailun historiassa.

Kilpailu sadan parhaan joukossa on johtamisen kehittämisen alalla ankaraa. Financial Times (FT) Ranking -sijoitukseen vaikuttavat useat tekijät, esimerkiksi ohjelmien vaikuttavuus niin yksilö-, yritys- kuin yhteisötasollakin.

Financial Times arvioi sekä avoimet että yritysasiakkaiden tarpeisiin räätälöidyt ohjelmat. Aalto EE:n kansainvälinen sijoitus räätälöityjen ohjelmien vertailussa keväällä 2020 oli 36. (vuotta aiemmin 34.) ja avoimissa ohjelmissa 61. (vuotta aiemmin 56.). Näiden yhteistuloksena Aalto EE oli sijalla 42. koko maailmassa.

Aalto EE seuraa vaikuttavuuttaan pitkäjänteisesti ja jatkuvasti. Ulkoisten tunnustusten rinnalla ratkaisevia ovat asiakkaiden kokemus ja todennetut tulokset.

- Menestys alallamme perustuu yhä enemmän verkostoihin ja toisaalta kykyyn reagoida. Olen erityisen tyytyväinen uusista kumppanuuksistamme esimerkiksi Berkeleyn ja United Arab Emirates Universityn kanssa. Samalla erityisesti räätälöidyissä ratkaisuissa kyky mukautua asiakkaan tarpeisiin ja liikkua nopeasti on aiempaakin tärkeämpää”, sanoo Aalto EE:n toimitusjohtaja, Professor of Practice Pekka Mattila.

Liiketoimintaa muuttuvassa kansainvälisessä ympäristössä vaatii yhteistyötä ja monitieteellisyyttä

Aalto EE toimii tiiviisti Aalto-yliopiston eri koulujen kanssa. Taiteen menetelmiä ja muotoiluajattelua hyödynnetään nojaten Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakouluun, jonka QS-ranking arvioi 7:nneksi maailmassa. Esimerkiksi Business of Culture -ohjelma kehittää Pohjoismaiden ja Baltian kulttuurialan johtamista ja hallintoa.

Johtamisen alueella tiivistä yhteistyötä tehdään varsinkin Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun kanssa, joka on sijoittunut liiketaloustieteen ja johtamisen QS-vertailussa sijoille 29. ja 32.

Yhteistyötä tekoälyn ja datan hyödyntämisessä liiketoiminnassa rakennetaan esimerkiksi Suomen Akatemian lippulaivakeskuksen ”Finnish Center for Artificial Intelligence” (FCAI) kanssa.

Financial Times -vertailu lyhyesti

FT Executive Education -selvityksessä arvioidaan erikseen ns. avoimet johdon valmennukset ja organisaatioille erikseen räätälöidyt ohjelmat. Kokonaissijoitus perustuu näiden kahden kategorian yhteistulokseen. Arviointi perustuu sekä asiakkaiden antamaan palautteeseen että instituutioiden itsensä tuottamaan tilastoaineistoon. Financial Times julkaisee selvityksessään vain 50 parhaan liikkeenjohdon kehittäjän arviot. Kaikkiaan maailmassa on vähintään 4 000 kansainvälisiä johdon valmennuksia ja MBA-tutkintoja tarjoavaa toimijaa.

Tänäkin vuonna kolmen kärjessä olivat espanjalainen Iese Business School, ranskalainen HEC Paris sekä sveitsiläinen IMD. Aalto EE:n strateginen kumppani ESADE on sijalla 11. Stanford Graduate School of Business, jonka kanssa Aalto EE tekee yhteistyössä ”Certificate in Digital Business Strategy and Innovation Agility” -ohjelmaa, sijoittui kuudenneksi. Aalto University Executive Education osallistui vertailuun Aalto University -nimellä. Aalto EE oli mukana selvityksessä 20. kerran.

* QS (Quacquarelli Symonds) on yksi merkittävimmistä yliopistovertailuista.

valtiot. tri, toimitusjohtaja, Professor of Practice
Puh.: 040 738 7221

Mika Videman liittyy Aalto EE:n neuvonantajaverkostoon20.5.2020 13:52:24 EESTTiedote

Aalto University Executive Education (Aalto EE) on kutsunut Mika Videmanin Senior Advisoriksi. Aalto EE:n asiakkaat hyötyvät Videmanin laajasta kokemuksesta ja monipuolisesta osaamisesta globaaleissa korporaatioissa sekä startup-yrityksissä. Hän on työskennellyt niin myynnin, markkinoinnin kuin kumppanuuksien kehittämisen alueilla. Lisäksi hänellä on pitkä kokemus HR-johdossa Fazer-konsernissa ja Nokia Oyj:ssa.

Yritysten vastuullisuus testataan irtisanomistilanteissa - Aalto PRO:lta laaja palvelukokonaisuus muutostilanteisiin20.3.2020 16:00:33 EETTiedote

Maailmantalouden nopeat käänteet pakottavat yritykset reagoimaan myös henkilöstöön kohdistuvin sopeuttamistoimin. Tällöin punnitaan myös yrityksen vastuullisuus. Aalto University Professional Development (Aalto PRO) on jo yli 25 vuotta auttanut yrityksiä ja uusia työnhakijoita näissä tilanteissa. Nyt tarjolla on vieläkin kokonaisvaltaisempi muutostukipalvelu, jossa yhdistyvät uravalmennus ja muutoskoulutukset. Kokonaisuus räätälöidään aina henkilöstövähennyksiin joutuvan yrityksen kulloiseenkin tarpeeseen.

Aalto EE:lle ennätysliikevaihto jo 8. vuotta peräkkäin16.3.2020 08:02:48 EETTiedote

Aalto University Executive Education Oy:n (Aalto EE) liikevaihto ylsi uuteen ennätykseen jo kahdeksatta kertaa peräkkäin. Vuoden 2019 liikevaihto oli 23,6 miljoonaa euroa (vuonna 2018 21,7 M€). Myös liiketulos on pysynyt vahvana ollen 1 miljoonaa euroa (vuonna 2018 1,4 M€). Tulostaso on vahva, huolimatta yhtiön kehityspanostuksista digitalisointiin ja uusiin toimitiloihin. Kasvua oli erityisesti asiakaskohtaisesti räätälöidyissä valmennusohjelmissa sekä Aalto MBA for Executives ja Executive MBA -ohjelmissa.

Aalto EE:n neuvonantajaverkoston uusin jäsen Päivi Castrén vahvistaa globaalia HR-osaamista10.3.2020 12:57:02 EETTiedote

Aalto University Executive Education (Aalto EE) on kutsunut Päivi Castrénin Senior Advisoriksi. Hänellä on yli 30 vuoden laaja-alainen kokemus henkilöstöjohtamisesta ja organisaatioiden kehittämisestä Wärtsilästä, Nokia Oyj:stä ja Valmet Paper Machinery:sta. Hänen pitkä kokemuksensa ja näkemyksensä johtamisen kehittämisestä niin neuvonantajan kuin toteuttajankin rooleissa on äärimmäisen arvokasta Aalto EE:n globaalisti toimiville asiakkaille.