Finanssiala on Euroopan vihreässä kehityksessä paljon vartijana

Suomalainen finanssiala on erittäin tyytyväinen, että Ursula von der Leyenin johtama EU-komissio lähestyy Euroopan vihreän kehityksen (Green Deal) tiedonannossaan ilmastokysymystä kokonaisvaltaisesti. ”Uusi komissio on oivaltanut hyvin, että kunnianhimoinen ilmastotavoite edellyttää sekä rahoittamisen että sijoittamisen tehokkaita keinoja. Finanssiala suurena sijoittajana, omaisuudenhoitajana ja luotottajana sekä vakuutusala riskin jakajana ovat keskeisessä roolissa ilmastotalkoissa”, korostaa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

EU-komission keskiviikkona 11. joulukuuta julkaiseman tiedonannon tavoitteena on tehdä Euroopasta koko maailman ensimmäinen hiilineutraali maanosa vuoteen 2050 mennessä. Tänään torstaina alkavassa huippukokouksessa EU-johtajien on määrä sopia, sitoutuuko unioni tähän tavoitteeseen.

Euroopan vihreän kehityksen ohjelma on laaja sateenvarjohanke, joka pitää sisällään laajasti eri sektoreita koskevia lainsäädäntö- ja muita toimia. Nämä liittyvät esimerkiksi vihreiden teknologioiden kehittämiseen, puhtaampiin energialähteisiin sekä liikenteen päästöihin. Ensimmäisiä varsinaisia lainsäädäntöesityksiä odotetaan julkaistavaksi keväällä 2020. Yksi keskeisimmistä uudistuksista on EU:n ilmastolaki, johon kirjataan tavoite ilmastoneutraalisuudesta.

“Linjaukset antavat tärkeän tuen pitkän aikavälin sijoittamiselle viitoittaessaan voimakkaasti Euroopan kestävän kehityksen tietä aina vuoteen 2050 saakka”, Kauppi katsoo.

Finanssialan kannalta Euroopan vihreän kehityksen tiedonantoon liittyy useita tärkeitä uudistuksia.

”Haluamme olla osaltamme mukana sysäämässä liikkeelle kestäviä julkisia ja yksityisiä investointeja talouden viherryttämiseksi. Komissio aikoo edistää yksityisen sektorin osallistumista vihreän siirtymän rahoittamiseen esittämällä vuonna 2020 vihreän rahoituksen strategian. Se on luonteva jatko Jean-Claude Junckerin komission kestävän rahoituksen toimintaohjelmalle, jonka pohjalta on syntymässä määritelmä ympäristön kannalta kestävästä sijoituskohteesta ja ohjeet ympäristövaikutusten arvioinnista”, Kauppi toteaa.

Kauppi kertoo, että suomalaiset pankit, vakuutusyhtiöt ja työeläkeyhtiöt ovat tehneet jo pitkään töitä ilmastonmuutoksen torjunnassa. Finanssiala ry selvitti alkuvuodesta, miten sen jäsenyritykset huomioivat ilmastonmuutoksen. Kyselyyn vastanneista yhtiöistä 87 prosenttia huomioi ilmastonmuutoksen sijoitustoiminnassaan. Vastaajat hallinnoivat yhteensä yli 1 000 miljardin euron omaisuutta.

Webinaari: Ilmastotalkoot – meidän kaikkien yhteinen savotta16.9.2020 08:41:42 EESTKutsu

Korona on mullistanut arkemme sekä Suomen ja muun Euroopan talouden odotettuakin nopeammin. Ilmastopolitiikka on noussut uuteen valoon. Pitäisikö meidän nyt luopua kunnianhimoisista ilmastotavoitteista vai kannattaisiko juuri nyt keskittyä erityisesti vihreään ja ilmastoystävälliseen elvytykseen? Näistä aiheista keskustellaan Finanssiala ry:n ja vastuullisen sijoittamisen foorumin Finsifin järjestämässä vihreän rahoituksen webinaarissa keskiviikkona 23.9.2020 klo 9 - 11.

Sijoitusrahastoihin uusia sijoituksia 343 miljoonaa euroa elokuussa – osakerahastoihin eniten8.9.2020 12:09:32 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin elokuussa nettomääräisesti yhteensä 343 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 122 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta asti sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Sijoittajien kiinnostus jatkui - uusia rahastomerkintöjä 427 miljoonalla eurolla10.8.2020 14:18:57 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin heinäkuussa nettomääräisesti yhteensä 427 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 119 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta asti sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

FA:n kysely: Nuoret sijoittavat ilmastoystävällisesti ja odottavat pitkän aikavälin tuottoa4.8.2020 06:33:35 EESTTiedote

Suomalaiset osake- rahasto- ja vakuutussijoittajat välittävät tuoton lisäksi sijoitustensa ilmastovaikutuksista, ilmenee Finanssiala ry:n (FA) teettämästä kyselystä. Yli puolet vastaajista olisi valmis tyytymään maltillisempaan tuottoon lyhyellä aikavälillä, jos vähäpäästöisistä sijoituksista voisi odottaa parempia tuottoja vaikkapa kymmenen vuoden päästä. Tällä kannalla olivat etenkin nuoret vastaajat.