Finanssiala ryhtyy käytännön toimiin ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi

Finanssiala on yksi tärkeimmistä pelinappuloista, jos maapallon keskilämpötilan nousu halutaan hillitä enintään kahteen asteeseen. Euroopan komissio on tehnyt toimintasuunnitelman kestävän rahoituksen edistämiseksi. Finanssiala ry tukee komission tavoitetta saada pääomavirtojen kestävä suuntaaminen pysyväksi osaksi eurooppalaisia rahoitusmarkkinoita ja päätöksentekoa.

Euroopan komissio arvioi, että ilmastonmuutokseen varautuminen edellyttää vuositasolla 170 miljardia euroa sijoituksia uusiutuvaan energiaan ja erilaisiin kestäviin ratkaisuihin. Huomattava osa summasta tulee yksityiseltä sektorilta. Finanssiala ry:n varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari kuului komission korkean tason asiantuntijaryhmään, joka pohti, kuinka kestävää rahoitusta voitaisiin edistää. Ryhmä luovutti raporttinsa tammikuun lopussa, ja komissio julkaisi raportin pohjalta toimenpideohjelman 22. maaliskuuta.

”Komission keskeiset suositukset parantavat finanssialan mahdollisuuksia tukea kestävää kehitystä ja Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteita alle kahden asteen lämpötilannoususta. On kuitenkin muistettava, että finanssisektori voi parhaimmillaankin vain tukea haluttua kehitystä”, Kivisaari toteaa.

Komissio on listannut useita ehdotuksia, miten finanssialan eri sektorit voivat edistää rahoitusvirtojen kohdistumista ilmastonmuutosta hillitseviin kohteisiin.

- Vakuutusyhtiöiden tulee ottaa suurempi rooli osakesijoituksissa sekä pitkäaikaisissa sijoituksissa infrastruktuuriin

- Pankkien tulee etsiä lisää mahdollisuuksia rahoittaa reaalitaloutta ja kestävää kehitystä

- Investointipankkien tulee tehdä enemmän pitkään aikaperspektiiviin liittyvää tutkimusta

- Varainhoitajien, eläkerahastojen ja sijoitusneuvojien tulee kartoittaa asiakkaidensa mieltymykset kestävän kehityksen suhteen

- Luottoluokittajien on pidennettävä aikaperspektiiviään ja huomioitava paremmin ympäristö- ja sosiaaliset tekijät

Finanssialalta on piakkoin tulossa neljäs kestävän kehityksen toimenpidesitoumus. Sen tarkoituksena on luoda yhdessä finanssiyritysten kanssa indikaattoreita mittaamaan yritysten ilmastomuutosta ehkäisevää toimintaa. Jokainen yritys päättää luonnollisesti omista toimenpiteistään ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Aiemmin suomalainen finanssiala on tehnyt kolme kestävän kehityksen toimenpidesitoumusta. Ne ovat konkreettisia toimia, joilla finanssisektori voi toimialana osaltaan toimia ilmastonmuutosasiassa.

”Tarkoitus on tehdä ilmastonmuutoksen vastaisista toimista yhteismitallisia ja avata julkisuuteen entistä enemmän yritysten vastuullisuustoimintaa erityisesti ilmastonmuutoksen näkökulmasta", Kivisaari sanoo.

Finanssialan yritysten verotaakkaa ei saa lisätä3.4.2018 11:19Tiedote

Finanssialan yrityksiltä perittävä palkkasummaan ja voittoihin perustuva erillisvero rankaisisi epäoikeudenmukaisesti alan yrityksiä. Finanssialan yritykset ovat jo nyt suurimpia yhteisöveron maksajia Suomessa. Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen (Etla) ja Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) tutkijat ovat arvioineet tänään julkistetussa selvityksessä erilaisia verovaihtoehtoja, joilla EU voisi kerätä varoja menojensa kattamiseen.

Rahoitusalan työaikasäännösten uudistus tärkeä askel25.3.2018 17:46Tiedote

Finanssiala ry (FA) ja Palvelualojen työnantajat Palta sekä Ammattiliitto Nousu, Ammattiliitto Pro ja Ylemmät toimihenkilöt YTN ovat tänään sunnuntaina 25. maaliskuuta 2018 hyväksyneet valtakunnansovittelija Minna Helteen antaman sovintoesityksen rahoitusalan uudeksi työehtosopimukseksi. FA ja Palta ovat tyytyväisiä, että lopulta rahoitusalalle on syntynyt ratkaisu, jolla mahdollistetaan viikonlopputyö ja jolla vältettiin rahoitusalaa koskeva lakkoaalto.