Finanssiala ryhtyy käytännön toimiin ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi

Finanssiala on yksi tärkeimmistä pelinappuloista, jos maapallon keskilämpötilan nousu halutaan hillitä enintään kahteen asteeseen. Euroopan komissio on tehnyt toimintasuunnitelman kestävän rahoituksen edistämiseksi. Finanssiala ry tukee komission tavoitetta saada pääomavirtojen kestävä suuntaaminen pysyväksi osaksi eurooppalaisia rahoitusmarkkinoita ja päätöksentekoa.

Euroopan komissio arvioi, että ilmastonmuutokseen varautuminen edellyttää vuositasolla 170 miljardia euroa sijoituksia uusiutuvaan energiaan ja erilaisiin kestäviin ratkaisuihin. Huomattava osa summasta tulee yksityiseltä sektorilta. Finanssiala ry:n varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari kuului komission korkean tason asiantuntijaryhmään, joka pohti, kuinka kestävää rahoitusta voitaisiin edistää. Ryhmä luovutti raporttinsa tammikuun lopussa, ja komissio julkaisi raportin pohjalta toimenpideohjelman 22. maaliskuuta.

”Komission keskeiset suositukset parantavat finanssialan mahdollisuuksia tukea kestävää kehitystä ja Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteita alle kahden asteen lämpötilannoususta. On kuitenkin muistettava, että finanssisektori voi parhaimmillaankin vain tukea haluttua kehitystä”, Kivisaari toteaa.

Komissio on listannut useita ehdotuksia, miten finanssialan eri sektorit voivat edistää rahoitusvirtojen kohdistumista ilmastonmuutosta hillitseviin kohteisiin.

- Vakuutusyhtiöiden tulee ottaa suurempi rooli osakesijoituksissa sekä pitkäaikaisissa sijoituksissa infrastruktuuriin

- Pankkien tulee etsiä lisää mahdollisuuksia rahoittaa reaalitaloutta ja kestävää kehitystä

- Investointipankkien tulee tehdä enemmän pitkään aikaperspektiiviin liittyvää tutkimusta

- Varainhoitajien, eläkerahastojen ja sijoitusneuvojien tulee kartoittaa asiakkaidensa mieltymykset kestävän kehityksen suhteen

- Luottoluokittajien on pidennettävä aikaperspektiiviään ja huomioitava paremmin ympäristö- ja sosiaaliset tekijät

Finanssialalta on piakkoin tulossa neljäs kestävän kehityksen toimenpidesitoumus. Sen tarkoituksena on luoda yhdessä finanssiyritysten kanssa indikaattoreita mittaamaan yritysten ilmastomuutosta ehkäisevää toimintaa. Jokainen yritys päättää luonnollisesti omista toimenpiteistään ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Aiemmin suomalainen finanssiala on tehnyt kolme kestävän kehityksen toimenpidesitoumusta. Ne ovat konkreettisia toimia, joilla finanssisektori voi toimialana osaltaan toimia ilmastonmuutosasiassa.

”Tarkoitus on tehdä ilmastonmuutoksen vastaisista toimista yhteismitallisia ja avata julkisuuteen entistä enemmän yritysten vastuullisuustoimintaa erityisesti ilmastonmuutoksen näkökulmasta", Kivisaari sanoo.

Puolueeton lääketieteellinen asiantuntijalausunto tarpeen korvausriidoissa25.9.2018 06:00Tiedote

Korkein oikeus (KKO) ja oikeusministeri Antti Häkkänen ovat viime aikoina nostaneet esiin tärkeän asian sosiaalivakuutusta koskevien etuudenhakijoiden oikeusturvasta. Etuuksia ja korvauksia koskevissa riitatapauksissa on kiistan käsittelyä varten vaikeaa saada ulkopuolisen puolueettoman tahon antamia lääketieteellisiä asiantuntijalausuntoja. Vakuutus- ja työeläkeyhtiöitä edustava Finanssiala ry (FA) kannattaa ministerin ja KKO:n tavoitetta, että asia saadaan pikaisesti kuntoon. FA:n mukaan asiantuntijalausuntojen laadinnassa on otettava huomioon kaikkien etuuskiistoja käsittelevien tuomioistuinten ja muutoksenhakuelinten tarpeet.

Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen21.9.2018 13:24Tiedote

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.