Finanssiala ryhtyy käytännön toimiin ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi

Finanssiala on yksi tärkeimmistä pelinappuloista, jos maapallon keskilämpötilan nousu halutaan hillitä enintään kahteen asteeseen. Euroopan komissio on tehnyt toimintasuunnitelman kestävän rahoituksen edistämiseksi. Finanssiala ry tukee komission tavoitetta saada pääomavirtojen kestävä suuntaaminen pysyväksi osaksi eurooppalaisia rahoitusmarkkinoita ja päätöksentekoa.

Euroopan komissio arvioi, että ilmastonmuutokseen varautuminen edellyttää vuositasolla 170 miljardia euroa sijoituksia uusiutuvaan energiaan ja erilaisiin kestäviin ratkaisuihin. Huomattava osa summasta tulee yksityiseltä sektorilta. Finanssiala ry:n varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari kuului komission korkean tason asiantuntijaryhmään, joka pohti, kuinka kestävää rahoitusta voitaisiin edistää. Ryhmä luovutti raporttinsa tammikuun lopussa, ja komissio julkaisi raportin pohjalta toimenpideohjelman 22. maaliskuuta.

”Komission keskeiset suositukset parantavat finanssialan mahdollisuuksia tukea kestävää kehitystä ja Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteita alle kahden asteen lämpötilannoususta. On kuitenkin muistettava, että finanssisektori voi parhaimmillaankin vain tukea haluttua kehitystä”, Kivisaari toteaa.

Komissio on listannut useita ehdotuksia, miten finanssialan eri sektorit voivat edistää rahoitusvirtojen kohdistumista ilmastonmuutosta hillitseviin kohteisiin.

- Vakuutusyhtiöiden tulee ottaa suurempi rooli osakesijoituksissa sekä pitkäaikaisissa sijoituksissa infrastruktuuriin

- Pankkien tulee etsiä lisää mahdollisuuksia rahoittaa reaalitaloutta ja kestävää kehitystä

- Investointipankkien tulee tehdä enemmän pitkään aikaperspektiiviin liittyvää tutkimusta

- Varainhoitajien, eläkerahastojen ja sijoitusneuvojien tulee kartoittaa asiakkaidensa mieltymykset kestävän kehityksen suhteen

- Luottoluokittajien on pidennettävä aikaperspektiiviään ja huomioitava paremmin ympäristö- ja sosiaaliset tekijät

Finanssialalta on piakkoin tulossa neljäs kestävän kehityksen toimenpidesitoumus. Sen tarkoituksena on luoda yhdessä finanssiyritysten kanssa indikaattoreita mittaamaan yritysten ilmastomuutosta ehkäisevää toimintaa. Jokainen yritys päättää luonnollisesti omista toimenpiteistään ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Aiemmin suomalainen finanssiala on tehnyt kolme kestävän kehityksen toimenpidesitoumusta. Ne ovat konkreettisia toimia, joilla finanssisektori voi toimialana osaltaan toimia ilmastonmuutosasiassa.

”Tarkoitus on tehdä ilmastonmuutoksen vastaisista toimista yhteismitallisia ja avata julkisuuteen entistä enemmän yritysten vastuullisuustoimintaa erityisesti ilmastonmuutoksen näkökulmasta", Kivisaari sanoo.

Eurovaaliehdokkaat kyselyssä: Sijoitusten ympäristövaikutukset saatava läpinäkyviksi20.5.2019 08:30:56 EESTTiedote

Valtaosa Finanssiala ry:n (FA) kyselyyn vastanneista eurovaaliehdokkaista on sitä mieltä, että piensijoittajan on saatava tietää sijoitustensa kestävyysvaikutuksista. Moni kuitenkin toteaa, että kestävyys pitäisi ensin määritellä yksiselitteisesti. EU:ssa onkin paraikaa valmisteilla säädös määrittämään, miten sijoituskohteiden ympäristövaikutuksia pitää arvioida ja millaisia ovat ympäristön kannalta kestävät sijoituskohteet.

Piia-Noora Kauppi: Aikooko uusi hallitus käydä duunareiden taskuilla?16.5.2019 06:00:00 EESTTiedote

Säästäminen ja sijoittaminen ovat jo tänä päivänä entistä useamman palkansaajan harrastus, ei mikään rikkaiden etuoikeus, muistuttaa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi. Yli miljoona suomalaista on rahastosijoittajia. Heistä 39 prosenttia on työväestöä tai alempia toimihenkilöitä. Tämä ilmenee Finanssiala ry:n tuoreesta tutkimuksesta, johon on haastateltu 2 500:aa suomalaista.

Rahoitusvirrat on suunnattava ilmaston hyväksi15.5.2019 06:30:00 EESTTiedote

Kestävä rahoitus on yksi EU:n komission tärkeimmistä lainsäädäntöhankkeista, ja suomalainen finanssiala on täysillä mukana tukemassa muutoksia. Finanssiala on sitoutunut Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteeseen rajoittaa lämpötilan nousu puoleentoista asteeseen ja vaatii, että tavoite kirjataan myös hallitusohjelmaan. Eturivin eurovaaliehdokkaat pohtivat Finanssiala ry:n paneelikeskustelussa tulevana maanantaina, mikä on finanssialan toimijoiden rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Rahanpesu kuriin finanssialan yritysten tiedonvaihdolla11.5.2019 07:30:00 EESTTiedote

Finanssialan yritysten on voitava vaihtaa keskenään tietoja epäilyttävistä liiketoimista. Tällä hetkellä pankki- ja vakuutussalaisuus estää tiedonvaihdon, mikä hankaloittaa merkittävästi rahanpesun torjuntaa. Finanssiala toivoo, että hallitusohjelmassa päätetään uusista keinoista rahanpesun torjunnassa, esimerkiksi parannetaan viranomaisten ja finanssialan yhteistyötä ja vahvistetaan valvontaa ja viranomaisten resursseja. Nyt finanssiviranomaisten sopima Pohjoismaiden ja Baltian yhteistyön tiivistäminen on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan.