Finanssiala toivoo lievennyksiä pankkisääntelyesitykseen - kiristykset uhkaavat talouden elpymistä ja heikentäisivät Euroopan kilpailuasemaa

Finanssiala ry (FA) on pettynyt Euroopan komission esitykseen, miten lopulliset Basel III -pankkisääntelystandardit toimeenpannaan EU:ssa. FA:n mukaan komission esittämä Basel-säännösten toimeenpanotapa ei ota riittävällä tavalla huomioon EU-maiden erityispiirteitä. Esitykset veisivät eurooppalaiset pankit myös epäreiluun kilpailuasemaan USA:n pankkien kanssa.

”Suomen hallituksen on edellytettävä EU-pöydissä, että säännökset toimeenpannaan tavalla, joka ottaa huomioon EU:n rahoitusmarkkinoiden erityispiirteet, etenkin pankkien keskeisen roolin pk-yritysten rahoittajana. Pankkien pääomavaatimusten on heijastettava aidosti riskejä ja niiden nousun on pysyttävä mahdollisimman pienenä”, FA:n hallituksen puheenjohtaja, OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio korosti Finanssi-illassa maanantaina 8.11.2021.

Keväällä 2020 Finanssivalvonta arvioi, että Basel-uudistuksen myötä suomalaispankkien pääomavaatimukset nousisivat keskimäärin 15 – 20 prosenttia. Vaikka komission esitys sisältää joitain helpotuksia sääntelyn toimeenpanoon, ne ovat monelta osin väliaikaisia eivätkä estä pääomavaatimusten nousua.

”Uusi kiristyvä pankkisääntely on uhka talouden elpymiselle. Esitys voi vaikuttaa kielteisesti yritysluototukseen ja vihreiden investointien rahoittamiseen. Uudistuksella voisi olla vaikutuksia myös luotonantoon kotitalouksille”, Ritakallio toteaa. Viime kädessä vaikutukset riippuvat siitä, miten pankit sopeuttavat toimintaansa ja minkälainen kilpailutilanne markkinoilla on.

EU:n pitää huolehtia Ritakallion mukaan sääntelyssä myös omasta kilpailukyvystään. ”EU:n kaavailema standardien toimeenpanotapa veisi eurooppalaiset pankit epäreiluun kilpailuasemaan mm. USA:n pankkien kanssa. Tämä olisi kädenojennus EU:n ulkopuolisille pankeille eurooppalaisten kustannuksella.”

Baselin säännöksillä vahvistetaan pankkijärjestelmän vakavaraisuutta mahdollisissa tulevissa kriiseissä ja laskusuhdanteissa. ”Tämä periaate on sisäistetty finanssialalla. On kuitenkin hyvä muistaa, että viranomaisten viime kesänä tekemien stressitestien mukaan suomalaispankkien vakavaraisuus kestäisi, vaikka niiden taloudellinen toimintaympäristö heikkenisi voimakkaasti. Testit vahvistivat, ettei vakavaraisuusvaatimusten kiristämiselle ole tarvetta. Samaa osoittavat koronakriisin aikaiset kokemukset”, Ritakallio sanoo.

Lobbauksen avoimuusrekisteri on tarpeen – Finanssiala julkistaa jo nyt päättäjätapaamiset2.12.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Pankkien, vakuutus- ja työeläkeyhtiöiden, rahasto- ja rahoitusyhtiöiden sekä arvopaperivälittäjien edunvalvojana Finanssiala ry (FA) on sitoutunut avoimuuteen lobbauksessaan. FA julkistaa vuosittain lobbauksen avoimuustilinpäätöksen, jossa kerrotaan keitä kansanedustajia, ministereitä ja ministereiden valtiosihteereitä sekä EU-parlamentaarikkoja ja komission virkamiehiä järjestö on lobannut tärkeimmissä edunvalvontateemoissa edellisen vuoden aikana.

Finanssikomissaari McGuinness: Eurooppalaispankeilla oli koronakriisissä suuri rooli, joka hoidettiin hyvin15.11.2021 08:19:05 EET | Tiedote

Finanssiasioista vastaava komissaari Mairead McGuinness tapasi Finanssiala ry:n (FA) johtoa Helsingissä perjantaina 12.11.2021. Keskustelun aiheita olivat muun muassa kestävä rahoitus, finanssialan yhteiskunnallinen merkitys koronan aikana ja vakavaraisuusuudistukset. Valtaosa finanssialan sääntelystä tulee EU:sta, ja suora vuoropuhelu komission kanssa on erittäin tärkeää.

Kolme finanssiyritystä yhteisöverotilaston kahdeksan kärjessä – alan maksama yhteisöveropotti 563 miljoonaa euroa10.11.2021 09:06:23 EET | Tiedote

Finanssiala oli vuonna 2020 jälleen yksi merkittävimmistä verojen maksajista Suomessa. Yhteisöverotilaston kahdeksan kärjessä oli kolme finanssialan yritystä: kolmantena Nordea, neljäntenä OP Ryhmä ja kahdeksantena Sampo-konserni. Alan maksama yhteisöveropotti oli 563 miljoonaa euroa, mikä on noin 10,3 prosenttia veron koko tuotosta ja noin 91 miljoonaa euroa edellisvuotista vähemmän.

Rahastopääoma kääntyi taas kasvuun – lokakuussa uusia sijoituksia 196 miljoonaa euroa8.11.2021 14:07:38 EET | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin lokakuussa yhteensä 196 miljoonaa euroa. Lisäksi rahastopääoma kasvoi suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli lokakuun lopussa 157 miljardia euroa. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.