Finanssialan puheenjohtaja Juha Koponen rahoitusalan sopimuksesta: Yhdessä sopiminen on paras tie eteenpäin

Rahoitusalan työehtosopimuksen sopimusosapuolet hyväksyivät hallinnoissaan rahoitusalan uuden työehtosopimuksen 25. maaliskuuta 2022. Sopimuksen piirissä on noin 20 000 henkilöä. Uudistettu työehtosopimus on voimassa 29.2.2024 asti. Sopimuskauden toinen vuosi on niin sanottu optiovuosi. Koko finanssitoimialalla on nyt voimassa olevat työehtosopimukset: vakuutusalan sopimus hyväksyttiin 11. helmikuuta.

Finanssiala ry:n (FA) hallituksen puheenjohtaja Juha Koponen kiittää työehtosopimuksen neuvotteluosapuolia hyvästä tuloksesta.

”Yhdessä sopiminen on paras tie eteenpäin. Neuvottelut eivät olleet helpot, mutta sopu löytyi. Tästä lämmin kiitos kuuluu Palvelualojen työnantajat Paltan, Ammattiliitto Pron ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN:n neuvottelutiimeille.”

Koponen kiittelee uutta sopimusta siitä, että se katsoo tulevaisuuteen ja joustavoittaa palkka- sekä muita työtekijän ja työnantajan välisiä keskusteluja.

”Arvostamme, että työntekijäpuoli haluaa jatkaa finanssityön tulevaisuusvuoropuhelua ja siihen liittyvää yhteistyötä. FinanssiTYÖ2030-hanke jatkuu, ja teemoina ovat muun muassa monimuotoinen työyhteisö, monipaikkainen työ ja työn uudet muodot. Sopimuskaudella myös pureudutaan tekoälyn ja digitalisaation vaikutuksiin finanssityössä”, Koponen toteaa.

Finanssiala ry ja sen jäsenyritykset ovat Palvelualojen työnantajat Paltan työmarkkinajäseniä. Tämän johdosta Palta vastaa sekä rahoitus- että vakuutusalan työehtoneuvotteluista ja -sopimuksista. FA ja Palta huolehtivat yhdessä työntekijäliittojen kanssa finanssityön kehittämisestä.

Palkkaratkaisu yleisen linjan mukainen

Sopimuksen palkkaratkaisu on yleisen linjan mukainen. Vuonna 2022 palkkoja korotetaan 1.6.2022 lukien 0,95 prosentin yleiskorotuksella ja 0,95 prosentin suuruisella palkkakeskusteluerällä, jota maksetaan palkkakeskustelujen pohjalta muun muassa suoritukseen perustuen. Vuoden 2023 korotuksista neuvotellaan 30.11.2022 mennessä. Ellei neuvottelutulosta saavuteta, päättyy työehtosopimus 28.2.2023.

”Palkkakeskustelun ajoituksesta ja yhdistämisestä muihin yrityksissä käytäviin suoriutumista ja kehittymistä koskeviin keskusteluihin on nyt mahdollista sopia paikallisesti. Tämä joustavoittaa keskustelujen käymistä, mikä on ollut yritysten ja myös henkilöstön toive”, Paltan neuvottelujohtaja Anu Sajavaara sanoo.

”Neuvottelut eivät olleet helpot. Maailma muuttuu ympärillämme ja tapahtuu odottamattomia asioita. Tästäkin syystä on tärkeää, että päätimme jatkaa FinanssiTYÖ2030-hankkeen tulevaisuusvuoropuhelua myös tällä sopimuskaudella Paltan, Pron ja Finanssiala ry:n kanssa”, Sajavaara jatkaa.

Paltan tiedote

Pron tiedote

Haastattelupyynnöt Juha Koposelle FA:n viestinnän kautta: 020 793 4240.

Vuotovahingot kääntyivät nousuun – putkiremontin suunnittelu kannattaa aloittaa jo ennen kuin putket vanhenevat käsiin20.5.2022 06:30:00 EEST | Tiedote

Vuotovahingot kääntyivät kasvuun vuonna 2021. Niitä tapahtui 34 800 kappaletta, korvausmäärä 171 miljoonaa euroa. Murtovahingot jatkoivat laskuaan. Niitä tapahtui 21 400 kappaletta, korvausmäärä 22 miljoonaa euroa. Palovahinkojen määrä pysyi suurin piirtein ennallaan. Niitä tapahtui 6 100 kappaletta, korvausmäärä 168 miljoonaa euroa.

Finanssiala odottaa, että hallitus ajaa Basel-neuvotteluissa aktiivisesti Suomen erityispiirteiden huomioon ottamista 13.5.2022 16:26:00 EEST | Tiedote

Suomen on aktiivisesti ajettava suomalaisen pankkijärjestelmän erityispiirteiden huomioon ottamista meneillään olevissa Basel-neuvotteluissa EU:ssa. Finanssiala ry olisi toivonut eduskunnan suurelta valiokunnalta selkeämpää kantaa Basel III -uudistukseen, mutta tänään hyväksytyn lausunnon pohjaltaviesti neuvotteluihin tulee ottaa vakavasti: ”Suuren valiokunnan lausunto sisältää selkeän vaatimuksen ottaa vähäriskisiksi luokiteltavat asunto- ja yritysluotot sekä Suomen erityispiirteet huomioon.Tämän on syytä näkyä aktiivisesti EU-neuvotteluissa”, FA:n johtava lakimies Olli Salmi sanoo. Eduskunnan suuri valiokunta sai perjantaina 13.5.2022 valmiiksi lausuntonsa, joka koskee komission ehdotusta niin kutsuttujen lopullisten Basel III -standardien toimeenpanosta EU:ssa. Suomessa riskitaso on kansainvälisesti vertailtuna matala Pankkien toimintaa sääntelevän Basel III -uudistuksen viimeisen vaiheen tarkoituksena on parantaa pankkien riskilaskentaa nostamatta merkittävästi pääomavaateita. Pääo

Pankkineuvontaa betonibunkkerissa – Ukrainassa pankkipalvelut pelaavat, myös Suomessa varauduttu kriisitilanteisiin12.5.2022 06:30:00 EEST | Tiedote

Ukrainassa toimivista pankeista saatujen tietojen mukaan pankkipalvelut sotatoimialueilla toimivat kohtalaisesti. Sähkö- ja tietoverkot ovat Ukrainassa toimineet olosuhteisiin nähden hyvin. Suomessa pankit ja finanssiviranomaiset ovat jo pitkään varautuneet erilaisiin kriiseihin ja harjoittelevat säännöllisesti. Pankkeihin kohdistuu normaaliaikanakin kyberhyökkäyksiä säännöllisesti, joten järjestelmät on testattu ja viritetty huippuunsa.

Henkivakuutus on tarpeen erityisesti silloin, kun on lapsia ja lainaa – Suomesta ainutlaatuinen tutkimus10.5.2022 09:01:10 EEST | Tiedote

Liian harvalla on henkivakuutus. Tämä käy ilmi Etlan tuoreesta tutkimusraportista, jossa selvitettiin henkivakuutusturvan vajetta Suomessa. Etlan selvityksessä vain noin kymmenellä prosentilla suomalaisista oli vähintään yksi kuoleman varalta otettu henkivakuutus. Huoltajan kuolemasta aiheutuvan henkivakuutusturvan vajeeksi Etla laski keskimäärin 65 000–70 000 euroa henkilöä kohti. Etlan tutkimuksen on rahoittanut Finanssiala ry. Tutkimus on maailman mittakaavassa harvinainen, sillä vastaavalla tavalla aineistoja yhdistäviä tutkimuksia ei juuri ole tehty.

Markkinoilla epävarmuutta ilmassa – rahastoista lunastettiin huhtikuussa 104 miljoonaa euroa9.5.2022 14:12:02 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin huhtikuussa yhteensä 104 miljoonaa euroa. Rahastopääoma pieneni myös markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli huhtikuun lopussa 147 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta 2020 lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.