Finanssialan yritysten verotaakkaa ei saa lisätä

Finanssialan yrityksiltä perittävä palkkasummaan ja voittoihin perustuva erillisvero rankaisisi epäoikeudenmukaisesti alan yrityksiä. Finanssialan yritykset ovat jo nyt suurimpia yhteisöveron maksajia Suomessa. Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen (Etla) ja Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) tutkijat ovat arvioineet tänään julkistetussa selvityksessä erilaisia verovaihtoehtoja, joilla EU voisi kerätä varoja menojensa kattamiseen.

Etlan ja VATTin tutkijoiden selvitys on laadittu valtioneuvoston kanslian tilauksesta, ja siinä arvioidaan ehdotuksia, joita Italian pääministerin Mario Montin johtama korkean tason työryhmä teki alkuvuonna 2017 julkistetussa raportissaan. Ehdotukset koskevat tapoja, joilla Euroopan unioni voisi rahoittaa toimintaansa keräämällä suoraan varoja jäsenmaiden kansalaisilta ja yrityksiltä.

Montin ryhmän ehdotuksiin sisältyi mm. finanssitransaktiovero (Financial Transaction Tax, FTT) sekä finanssialan yrityksiltä perittävä erillisvero (Financial Activity Tax, FAT), joka lasketaan yrityksen palkkasumman ja voittojen perusteella. Etlan ja VATTin selvityksen mukaan finanssitransaktiovero voisi vaikuttaa voimakkaasti rahoitusinstrumenteilla käytävän kaupan maantieteelliseen sijoittumiseen ja kaupankäynnin volyymeihin. Se olisi hyvin haitallinen markkinoiden toimivuuden kannalta.

Selvitys pitää FAT-veroa yhtenä mahdollisena tapana rahoittaa EU:n budjettia. Se olisi samalla arvonlisäveron korvike. Finanssialan palveluista ei yleensä peritä arvonlisäveroa, koska veropohjan määrittely on vaikeaa.

”Finanssialan yritykset ovat Suomen suurimpia yhteisöveron maksajia. Ne eivät ole aliverotettuja eikä niitä pidä rangaista uudella EU-verolla”, toteaa Finanssiala ry:n (FA) pääekonomisti Veli-Matti Mattila.

Arvonlisäverottomuuden vuoksi finanssialan yritykset eivät voi vähentää omiin hankintoihinsa sisältyvää arvonlisäveroa. Vero lisää niiden kokonaiskustannuksia ja siten nostaa finanssipalveluiden hintoja. FA:n arvion mukaan tämä niin sanottu piilevä arvonlisäverorasite on noin 300 miljoonaa euroa vuosittain. Se iskee erityisesti alan yritysasiakkaisiin. Se osa verorasituksesta, joka ei siirry asiakkaille, jää finanssialan kannettavaksi.

”Arvonlisäverottomuus on finanssialalle monelta osin rasite. Kun arvonlisäveron piirissä oleville yrityksille vero on pitkälti läpikulkuerä, joka siirtyy asiakkaiden maksettavaksi, finanssialan yrityksille vero on aito kustannuserä”, muistuttaa Mattila.

Suomessa on jo käytössä eräitä vakuutuspalveluja koskeva vakuutusmaksuvero, joka on arvonlisäveron suuruinen. Se rasittaa vakuutusyrityksiä ja niiden asiakkaita. Vuonna 2017 veron tuotto valtiolle oli 768 miljoonaa euroa.

Vakuutusasiat tulevat eteen jo nuorena – Finanssiala tuo vakuutustyöpajoja kouluihin20.2.2019 07:00:00Tiedote

​Vakuutusasiat kolahtavat jokaisen elämään ennemmin tai myöhemmin – usein jo varsin nuorena. Perusymmärrys vakuutuksista kuuluu jokaisen taloustaitoihin. Finanssiala rahoittaa tänä keväänä 50 vakuutusaiheista työpajaa lukioihin ja ammattikouluihin. Työpajamuotoisilla kouluvierailuilla käydään läpi, mistä vakuuttamisessa on oikeastaan kyse. Olennaisessa osassa on tuoda ilmi, millaisten asioiden varalta meidät on vakuutettu ilman, että asiaa tarvitsee itse hoitaa, ja mitkä vakuutukset taas on nimenomaan osattava hoitaa itse.

Eläkejärjestelmien yhdistyminen selkeyttäisi lakisääteistä eläketurvaa19.2.2019 14:52:52Tiedote

Finanssialan mielestä huolellinen ja yksimielinen raportti kunnallisen ja yksityisen sektorin eläkejärjestelmien yhdistämisestä antaa hyvä edellytykset edetä sulautumisen tiellä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kunnalliset eläkkeet siirtyvät pääosin työntekijän eläkelain, TyEL:n, piiriin ja niitä hoitavasta Kevasta tulee työeläkeyhtiö tai -kassa. Yhdistymistä selvittänyt työryhmä jätti tänään 19.2. raporttinsa.

Euriborien uusi määräytymismenetelmä on ollut lausuntokierroksella12.2.2019 08:18:16Tiedote

Euriboreja hallinnoiva European Money Markets Institute (EMMI) eli Euroopan rahamarkkinainstituutti julkaisi tiistaina 12.2.2019 yhteenvedon euriborien uutta hybridimääräytymismenetelmää koskevasta toisesta lausuntokierroksesta. Konsultaatio on osa EMMIn sitoumusta toteuttaa euribor-viitekoroille uudistettu määräytymismenetelmä, joka vastaa sääntelyn ja sidosryhmien vaatimuksiin oikea-aikaisesti.