Finanssiala ry

Finanssialan yritysten verotaakkaa ei saa lisätä

Jaa
Finanssialan yrityksiltä perittävä palkkasummaan ja voittoihin perustuva erillisvero rankaisisi epäoikeudenmukaisesti alan yrityksiä. Finanssialan yritykset ovat jo nyt suurimpia yhteisöveron maksajia Suomessa. Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen (Etla) ja Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) tutkijat ovat arvioineet tänään julkistetussa selvityksessä erilaisia verovaihtoehtoja, joilla EU voisi kerätä varoja menojensa kattamiseen.

Etlan ja VATTin tutkijoiden selvitys on laadittu valtioneuvoston kanslian tilauksesta, ja siinä arvioidaan ehdotuksia, joita Italian pääministerin Mario Montin johtama korkean tason työryhmä teki alkuvuonna 2017 julkistetussa raportissaan. Ehdotukset koskevat tapoja, joilla Euroopan unioni voisi rahoittaa toimintaansa keräämällä suoraan varoja jäsenmaiden kansalaisilta ja yrityksiltä.

Montin ryhmän ehdotuksiin sisältyi mm. finanssitransaktiovero (Financial Transaction Tax, FTT) sekä finanssialan yrityksiltä perittävä erillisvero (Financial Activity Tax, FAT), joka lasketaan yrityksen palkkasumman ja voittojen perusteella. Etlan ja VATTin selvityksen mukaan finanssitransaktiovero voisi vaikuttaa voimakkaasti rahoitusinstrumenteilla käytävän kaupan maantieteelliseen sijoittumiseen ja kaupankäynnin volyymeihin. Se olisi hyvin haitallinen markkinoiden toimivuuden kannalta.

Selvitys pitää FAT-veroa yhtenä mahdollisena tapana rahoittaa EU:n budjettia. Se olisi samalla arvonlisäveron korvike. Finanssialan palveluista ei yleensä peritä arvonlisäveroa, koska veropohjan määrittely on vaikeaa.

”Finanssialan yritykset ovat Suomen suurimpia yhteisöveron maksajia. Ne eivät ole aliverotettuja eikä niitä pidä rangaista uudella EU-verolla”, toteaa Finanssiala ry:n (FA) pääekonomisti Veli-Matti Mattila.

Arvonlisäverottomuuden vuoksi finanssialan yritykset eivät voi vähentää omiin hankintoihinsa sisältyvää arvonlisäveroa. Vero lisää niiden kokonaiskustannuksia ja siten nostaa finanssipalveluiden hintoja. FA:n arvion mukaan tämä niin sanottu piilevä arvonlisäverorasite on noin 300 miljoonaa euroa vuosittain. Se iskee erityisesti alan yritysasiakkaisiin. Se osa verorasituksesta, joka ei siirry asiakkaille, jää finanssialan kannettavaksi.

”Arvonlisäverottomuus on finanssialalle monelta osin rasite. Kun arvonlisäveron piirissä oleville yrityksille vero on pitkälti läpikulkuerä, joka siirtyy asiakkaiden maksettavaksi, finanssialan yrityksille vero on aito kustannuserä”, muistuttaa Mattila.

Suomessa on jo käytössä eräitä vakuutuspalveluja koskeva vakuutusmaksuvero, joka on arvonlisäveron suuruinen. Se rasittaa vakuutusyrityksiä ja niiden asiakkaita. Vuonna 2017 veron tuotto valtiolle oli 768 miljoonaa euroa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Finanssiala ry
Finanssiala ry
Itämerenkatu 11 - 13
00180 HELSINKI

020 793 4240http://www.finanssiala.fi

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Rakennamme jäsenillemme toimintaympäristöä, jossa ne voivat liiketoiminnallaan lisätä suomalaista hyvinvointia.

Finanssiala - Uudistuvan alan ääni

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Finanssiala ry

Kriisit eivät horjuttaneet pankkisektoria vuonna 2023, vakuutusyhtiöillä hyvä vuosi – tutustu pankki- ja vakuutussektorien vuosikatsauksiin22.4.2024 11:42:24 EEST | Tiedote

Finanssiala ry on julkaissut katsaukset sekä pankkien että vakuutusyhtiöiden vuoteen 2023. Kummallakin sektorilla oli hyvä vuosi: tuotot, tulokset ja vakavaraisuudet pysyivät hyvällä tasolla. Vakuutusyhtiöiden tuloksia paransivat erityisesti osakkeiden ja joukkovelkakirjojen hyvät tuotot. Pankkien häiriönsietokykyä paransivat kertyneet voittovarat, ylimääräiset pääomapuskurit sekä hyvä likviditeettiasema.

Luottolaitosten sääntely kaipaa ajantasaistamista – lisävelvoitteille ja kansalliselle lisäsääntelylle ei ole tarvetta18.4.2024 10:35:20 EEST | Tiedote

Peruspankkipalveluihin liittyvää sääntelyä ei ole tarpeen lisätä, toteaa Finanssiala ry lausunnossaan. Lausunto liittyy valtiovarainministeriön peruspankkipalveluja ja luottolaitoslainsäädäntöä koskevaan arvomuistioon. FA huomauttaa, että arvomuistion kattama selvitys ei ole mukana hallitusohjelmassa ja sen sisältö on osin ristiriidassa kansallisen lisäsääntelyn välttämistä koskevan hallitusohjelman tavoitteen kanssa. Ehdotetut palveluaikavelvoitteet olisivat poikkeuksellisia suomalaisessa sääntelyssä, ja pankkipalveluiden saavutettavuuden kriittisyyttä on muistiossa yliarvioitu.

Hallitus löi viimeisen naulan vapaaehtoisen eläkesäästämisen arkkuun – miksi Suomi kulkee eurooppalaiseen vastavirtaan, Petteri Orpo ja Riikka Purra?17.4.2024 15:07:17 EEST | Tiedote

Hallitus esitti kehysriihessään vapaaehtoisen eläkesäästämisen verokannusteen poistamista vuoden 2027 alusta alkaen. EU:ssa puolestaan suuntaus on aivan päinvastainen ja vapaaehtoinen eläkesäästäminen nähdään tärkeänä osana EU:n pääomamarkkinaunionin tulevaisuutta, joka on esillä EU:n huippukokouksessa 17.-18.4.2024. Puoli miljoonaa tavallista suomalaista ovat edelleen säästäneet vapaaehtoisiin eläkevakuutuksiin. Pitkäjänteiseen, erityisesti tiettyyn ikään sidottuun eläkesäästämiseen on vaikea sitoutua ilman kannusteita, jotka hallitus nyt esittää poistettavaksi.

Poliittisesti vaikutusvaltaisten henkilöiden kansallisesta rekisteristä hyötyisivät niin asiakkaat kuin finanssialakin17.4.2024 10:40:11 EEST | Tiedote

Rahanpesulaki luokittelee merkittävissä julkisissa tehtävissä toimivat henkilöt ja heidän lähipiirinsä poliittisesti vaikutusvaltaisiksi eli ns. PEP-henkilöiksi (Politically Exposed Persons), joiden taustoja ja asiointia tulee selvittää ja seurata erityisen huolellisesti. Ilmoitusvelvollisten tarve ajantasaisille PEP-tiedoille on lisääntynyt compliance-velvoitteiden sekä kansallisen ja kansainvälisen toiminta- ja turvallisuusympäristön kiristymisen myötä. Nykyisellään PEP-tietoja hankitaan ja ylläpidetään erilaisista lähteistä, mikä heikentää tietojen luotettavuutta ja ylläpitoa. PEP-tietojen kokoaminen keskitettyyn rekisteriin parantaisi tietojen kattavuutta, oikeellisuutta, ajantasaisuutta ja myös henkilötietojen suojaa. Valtiovarainministeriö on laatinut arvomuistion keskitetyn kansallisen PEP-rekisterin perustamisesta. Finanssiala ry tukee ehdotusta voimakkaasti. Tanskassa rekisteri on ollut käytössä jo vuosia ja kokemukset ovat olleet hyviä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye