Finanssikriisin jälkeen asuntomarkkinoilla kunnon käänne: Nuoret uskaltavat ostaa kaupunkiasuntoja

Hypon Asuntomarkkinakatsaus 4/2017 Nuoret ovat palanneet asuntomarkkinoille vihdoin finanssikriisin jälkeen. He valikoivat kuitenkin asuinpaikkansa tarkasti, sillä yhä useampi ensiasunnon ostaja hankkii oman kodin suurimmista kasvukaupungeista.

Ensiasunnonostajien määrä romahti peräti 40 prosenttia finanssikriisin jälkeen, mutta nyt pinnan alla kytee merkittävä muutos: nuoret suuntautuvat entistä vahvemmin suurimpiin kasvukaupunkeihin. Muualla maassa halu ostaa oma asunto hiipuu yhä. (Isot kaupungit = Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere, Turku, Oulu, Lahti)

Yli puolet asunnonostoista tapahtuu kasvukolmion Helsinki–Tampere–Turku päissä, vaikka niissä asuu noin neljännes maan väestöstä. Nuorten uskallus lähteä asuntokaupoille ennustaa sitä, että kaupungistuminen vahvistuu entisestään, sillä muualla maassa heidän intonsa omaan asuntoon hiipuu yhä.

Toisaalta puute sopivankokoisista ja -hintaisista asunnoista on aiheuttanut vastaliikkeen, sillä kotona asuvien nuorten aikuisten määrä on kasvanut Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla sekä suhteellisesti että määrällisesti. Pääkaupunkiseudulla vain 16 prosenttia 20–29-vuotiaista asuu omassa omistusasunnossa ja yli kaksi kolmesta asuu vuokralla. Muualla maassa oma asunto löytyy 27 prosentilta ikätovereista.

Ruotsissa ja erityisesti Tukholmassa asuntojen hinnat ovat hiipuneet viime kuukausina. Ruotsin tilanne heijastuu myös meille, sillä naapurimaa on Suomen suurin kauppakumppani, pankkijärjestelmät ovat tiukasti sidoksissa toisiinsa ja kansainväliset sijoittajat pitävät Pohjoismaita yhtenä kokonaisuutena.  Suomessa asuntojen hinnat ovat vuokriin tai tuloihin verrattuna terveet, joten asuntomarkkinoiden tilanne on erilainen kuin länsinaapurissa.

Lataa
Asuntojen hinnat hiipuvat koko Ruotsissa, ja Tukholmassa laskua tuli lokakuun lasku oli jo yli 3 prosenttia verrattuna syyskuuhun.
Lataa

Osavuosikatsauksen 1.1.–30.9.2017 mukaan Hypo-konsernin tase oli 2,6 miljardia euroa, ydinvakavaraisuus 13,0 %, luottokanta 2,1 miljardia euroa, talletukset 1,3 miljardia euroa, järjestämättömät luotot 0,13 % ja liikevoitto 4,9 miljoonaa euroa. Asiakkaita konsernilla on yli 28 000.

Sata vuotta Suomen asuntomarkkinoita – pitkä tie hellahuoneesta huoneistosaunaan6.12.2017 00:00Tiedote

Itsenäisen Suomen asuntomarkkinat aikana kokeneet kovia sotavuosina, öljykriisin aikaan ja 1990-luvun lamassa. Hypon pääekonomistin Juhana Brotheruksen keräämä sadan vuoden aikajana asuntojen reaalihinnoista osoittaa, että 90-luvun laman isku oli historiallisen ankara. Seuraavalle sadalle vuodelle Suomi lähtee suotuisasta tilanteesta, sillä asuntomarkkinat kehittyvät ja kohenevat talouskasvun vanavedessä.

Hypon Talouskatsaus: Suomi kääntyy Pohjolan sairaasta miehestä kuluvan vuoden kasvutähdeksi7.7.2017 08:00Tiedote

Kova kasvu kolmen prosentin vauhdilla siivittää Suomi 100 -juhlavuotta. Alkuvuonna yllätti ensin kuluttajien kova luottamus ja sitten talouskasvun yltyminen yli kolmen prosentin vauhtiin. Kuluttajien kutina osui oikeaan ja tänä vuonna taloutta virkistävät liki kaikki pääerät ja päätoimialat. Suomi kääntyy Pohjolan sairaasta vanhasta miehestä kuluvan vuoden kasvutähdeksi. Tilanne on valoisin vuosikausiin.