Mastercard

Finanssiteknologian startup Econans voitti Mastercardin Lighthouse FINITIV -kumppanuusohjelman

Jaa

Ruotsalainen finanssiteknologiayritys Econans on tämän syksyn Mastercard Lighthouse FINITIV 2022 -ohjelman voittaja. Lighthouse FINITIV on avoin innovaatio-ohjelma finanssiteknologia-alan kumppanuuksien kasvattamiseksi Pohjoismaissa ja Baltiassa. Suomen-sarjan voittaja on FinanceKey ja Baltian-sarjan KWOTA. Tanskalainen vihreän teknologian yhtiö Klimate sai sijoittajapalkinnon.

Mastercardin tämän syksyn Lighthouse FINITIV -ohjelman voittajaksi nousi ruotsalainen Econans, joka tarjoaa digitaalisia ilmasto- ja taloudellisen vastuun simulaatio- ja automaattineuvontapalveluja. Seuraavaksi Econons pyrkii pääsemään liiketoimintaideallaan mukaan Mastercardin globaaliin Start Path -startup-ohjelmaan.

Mastercardin FINITIV-ohjelma kestää kolme kuukautta ja antaa pohjoismaisille ja baltialaisille finanssiteknologian startupeille mahdollisuuden yhteistyöhön Mastercardin ja SEB:n, Danske Bankin, DNB:n, Swedbankin ja OP Ryhmän kaltaisten suurien pohjoismaisten pankkien kanssa. Joka kevät ja syksy ohjelman kumppanit valitsevat ohjelman voittajan. Valintaperusteina ovat muun muassa korkeat tavoitteet, tuotteen menestymismahdollisuudet sekä edistyminen.

Econans saa palkinnon ratkaisustaan ajankohtaiseen ongelmaan ihmisten elämässä eli energiakriisin aiheuttamiin suuriin sähkölaskuihin. Econans auttaa kuluttajia ymmärtämään kodeissaan tehtyjen toimenpiteiden mahdolliset kustannukset, ilmastovaikutukset ja säästöt. Econans-tiimin sitkeät ponnistelut lisäsivät kysyntää ja toivat hyvää palautetta ohjelmakumppaneilta.

"Olemme iloisia Econansin Mastercard Lighthouse -ohjelmassa ja sen kumppaneilta saamastamme tunnustuksesta matkalla kohti kestävämpää maailmaa sekä ympäristöllisesti että taloudellisesti. Energian hintojen noustessa ja EU:n ympäristölainsäädännön tiukentuessa haluamme auttaa kuluttajia ja pankkeja ympäri Eurooppaa.” David Klamer, Econansin toimitusjohtaja ja yksi sen perustajista

“Econans on kehittänyt monipuolisen tuotesalkun, joka keskittyy asiakkaalle luotavaan arvoon ja osoittaa vaikuttavaa ammattimaisuutta kumppanuusvalmiudellaan. Mastercardin Lighthouse-ohjelma antaa mahdollisuuden tavata Econansin kaltaisia laadukkaita startupeja. Odotamme jo pääsevämme tutustumaan kevään yrityksiin”, sanoo Swedbankin kumppanuusliiketoiminnan johtaja Joakim Höglund.

Suomen-sarjan voittajaksi nousi FinanceKey, avoin pankkialusta, joka auttaa yrityksiä hoitamaan monimutkaisia, aikaa vieviä sisäisiä kassaprosesseja. KWOTA voitti Baltian-sarjan. Yhtiö tarjoaa palveluja hiilidioksidipäästösäästöjen digitaaliseen validointiin ja kaupankäyntiin. KWOTA palkittiin innovatiivisesta tavastaan lisätä merkittävästi materiaalien uudelleenkäyttöä tuottajia kannustavalla ja hyödyttävällä liiketoimintamallilla. Yleisöpalkinnon sai Olpay, jonka tarjoama kehittynyt kasvojentunnistusteknologia auttaa pk-yrityksiä hyväksymään erilaisia maksuratkaisuja.

“Mastercard valmistautuu osaltaan finanssialan kestävään tulevaisuuteen ottamalla käyttöön uusiutuvia energialähteitä, vähentämällä päästöjä ja mahdollistamalla vastuullisten materiaalien käytön kuluttajien fyysisissä korteissa. Tuemme myös asiakkaitamme luomaan ratkaisuja, joiden avulla ne voivat tarjota vastuullisia tuotteita kuluttajille esimerkiksi luomalla tietoisuutta ostosten hiilidioksidijalanjäljestä hiilijalanjälkilaskurin avulla. Olemme erittäin iloisia nähdessämme niin monia ratkaisuja kiireellisimpiin ongelmiin – syksyn 2022 ohjelman voittajat heijastavat näitä arvoja”, sanoo Mats Taraldsson, Mastercardin innovaation ja fintech- ja vaikuttavuusteknologian yhteistyön johtaja Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Mastercard Lighthouse -ohjelman kumppanuuksista ja ohjelmaan osallistuneiden yritysten kasvusta kerrotaan lisää äskettäin julkaistussa Mastercard Lighthouse -raportissa.

 Mediayhteydet:

Vesa Valonen, Kaiku
vesa.valonen@kaiku.fi

Lighthouse FINITIV -ohjelma

Mastercard Lighthouse-ohjelma on avoimen innovoinnin alusta, joka on suunniteltu vahvistamaan koko finanssialan ekosysteemiä. FINITIV on maksuton ohjelma, joka rakentaa kumppanuuksia finanssiteknologiayritysten, Mastercardin ja keskeisten Pohjoismaisten kumppaneiden välillä. Finanssiteknologia-alan startup-yritysten energia ja innovointikyky yhdistettynä suurten finanssialan yritysten vakauteen ja toimituskykyyn luo koko alaa vahvistavia kumppanuuksia. Jokaisessa viisi kuukautta kestävässä ohjelmassa järjestetään työpajoja viidelletoista yritykselle. Ohjelma yhdistää pankit, sijoittajat, neuvonantajat ja finanssiteknologia-alan yritykset etsimään kumppanuuksia avoimen innovoinnin avulla. www.mclighthouse.com

Tietoja julkaisijasta

Mastercard
Mastercard on globaalisti toimiva teknologiayhtiö maksualalla. Missiomme on toimia yhdistävänä ja vauhdittavana tekijänä osallistavassa digitaalisessa taloudessa, josta hyötyvät kaikki kaikkialla. Turvallisen datan ja verkkojen sekä kumppaneidemme ja oman palomme avulla luomme innovaatioita ja ratkaisuja, jotka auttavat yksilöitä, finanssi-instituutioita, valtioita ja yrityksiä hyödyntämään täysimääräisesti omia mahdollisuuksiaan. Meillä on yhteyksiä yli 210 maassa ja alueella. Rakennamme vastuullista maailmaa, jossa kaikille avautuu arvokkaita mahdollisuuksia. www.mastercard.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mastercard

Mastercardin syksyn Lighthouse FINITIV 2023 -kumppanuusohjelmaan viisi edistyksellistä finanssiteknologia-alan yritystä Suomesta7.9.2023 09:00:00 EEST | Tiedote

Mastercardin Lighthouse FINITIV -ohjelma on käynnistynyt 11. kerran. Syksyn ohjelmassa mukana on 15 poikkeuksellista finanssiteknologia-alan startup-yritystä Ruotsista, Suomesta ja Liettuasta. Ohjelma pyrkii kasvattamaan ja tukemaan jo ennestään aktiivista ja kasvavaa startup-yhteisöä näissä maissa. Tällä kertaa painopistealueita ovat esimerkiksi taloudellinen lukutaito, verkkokaupan maksut, lohkoketjumaksut, petosten estäminen ja henkilökohtainen taloudenhoito. Mastercardin ohjelma tukee innovaatioita ja kumppanuuksia sekä vertikaalisesti sijoittajien, pankkien ja muiden yrityskumppaneiden kanssa että horisontaalisesti ohjelmaan osallistuvien startupien ja varhaisvaiheen kasvuyritysten kesken. Mastercardin Lighthouse -ohjelman osallistujat syksyllä 2023: Suomi Starcart ratkaisee verkkokaupan ongelman siitä, miten ostaa tavaroita helposti ja halvalla. Se on kuin verkkokaupan Booking.com. Narvi Payments tarjoaa pankkitoimintaa palveluna keskikokoisille kasvuyrityksille. PayUp on mobiili

Mastercardin Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelmaan viisi teknologiayhtiötä Pohjoismaista ja Baltiasta7.9.2023 09:00:00 EEST | Tiedote

Mastercardin kumppanuusohjelma Lighthouse MASSIV pyrkii auttamaan miljardia ihmistä elämään nykyistä vauraampaa ja turvallisempaa elämää vuoteen 2025 mennessä. Syksyllä ohjelmassa on mukana viisi startup-yritystä, jotka keskittyvät kestävään kehitykseen ja sosiaaliseen vaikuttavuuteen. Suomesta mukana on Tespack. Toisin kuin muut yrityskiihdyttämöt Mastercard Lighthouse MASSIV on ilmainen. Sen painopiste on auttaa teknologiayrityksiä saavuttamaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteensa kumppanuuksien avulla. Tuomalla pohjoismaiset ja baltialaiset startupit yhteen suurten organisaatioiden kanssa ohjelma auttaa vastuullisia innovaattoreita saavuttamaan maailmanlaajuisen peiton ratkaisuilleen. Mastercard Lighthouse MASSIV on kilpailuohjelma startup-yrityksille. MASSIVin vuoden 2023 syksyn ohjelmassa on mukana yrityksiä Suomen lisäksi Virosta, Norjasta ja Tanskasta. Mastercard Lighthouse MASSIVissa syksyllä mukana: Tespack – Suomalainen Tespack on älykkäiden mikroverkkojen edelläkävijä, joka

Mastercard ottaa käyttöön digitaalisten tilausten hallintaratkaisun29.6.2023 09:00:13 EEST | Tiedote

Mastercard tarjoaa Subaioin kanssa yksinkertaisen ja turvallisen tavan tunnistaa ja peruuttaa toistuvat maksut pankkien luotettavien sovellusten ja verkkopalveluiden kautta. Kuluttajat tekevät nykyään erilaisia verkkotilauksia enemmän kuin koskaan ennen, olipa kyse sitten ruuan tilaamisesta tai vaikkapa suoratoistopalveluista. Pelkästään Yhdysvalloissa kuluttajilla on keskimäärin 12 media- ja viihdetilausta, ja milleniaaleilla keskiarvo on 17. Tilaustalous kukoistaa, ja sen arvon odotetaan nousevan 1,5 biljoonaan dollariin vuoteen 2025 mennessä. Kasvu tarkoittaa, että kuluttajien on yhä haastavampaa seurata - tai peruuttaa - monia toistuvia maksujaan. Jotta kuluttajilla olisi paremmat mahdollisuudet peruuttaa ei-toivottujen palveluiden tilauksensa, on Mastercard on aloittanut yhteistyön Subaion kanssa. Subaio on Mastercardin Start Path – ohjelmassa palkittu startup. Sen ratkaisu antaa kuluttajille näkymän tilauksiinsa ja toistuviin maksuihinsa digitaalisessa pankkialustassaan riippumat

Tanskalainen sosiaalisen vaikuttamisen startup-yritys EcoTree voitti Mastercard Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelman18.11.2022 17:30:00 EET | Tiedote

Yksinkertaisia ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja puun tai metsän omistajaksi ryhtymiseen tarjoava EcoTree on valittu Lighthouse MASSIV 2022 -kumppanuusohjelman syksyn ohjelmavoittajaksi. Mastercardin kumppanuusohjelman tarkoituksena on löytää huomispäivän yksisarviset ja auttaa niitä skaalaamaan toimintaansa. EcoTree palkittiin tänään Lighthouse-palkinnonjakotilaisuudessa Slushissa. EcoTree saa nyt jatkuvaa tukea Mastercardilta ja pääsee pitchaamaan Mastercardin maailmanlaajuisessa Start Path -startup-ohjelmassa. Tanskalainen luontopohjaisten ratkaisujen toimittaja Ecotree tarjoaa yrityksille ja yksityishenkilöille yksinkertaisen tavan edesauttaa uudelleenmetsittämistä ja luonnonsuojelua. EcoTree valikoitui voittajaksi, koska se keskittyy sekä yksityishenkilöiden että yritysten sitouttamiseen ilmastonmuutoksen ratkaisemiseen ja luonnon monimuotoisuuden lisäämiseen. Sen toiminta on hieno yhdistelmä sosiaalista vaikuttamista ja kestävän kehityksen edistämistä. EcoTree osoitti myö

Mastercard Economics Institute: Taloudellisessa paineessa kuluttajat asettavat elämykset ja välttämättömyydet etusijalle30.9.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Verkkokaupan päivittäistavaraostokset 70 % prosenttia korkeammalla tasolla kuin ennen pandemiaa.1 Kuluttajat varasivat kesällä 2022 15 % enemmän lentoja kuin vuonna 2019.2 Etätyötrendit vaikuttavat siihen, kuinka elämme ja missä käytämme rahamme – ”viikonloput” aikaistuvat. 30.9.2022 – Maailmantalous on aivan uudenlaisessa jatkuvasti muuttuvassa tilanteessa. Kuluttajien tekemät valinnat voivat auttaa paljastamaan, mihin suuntaan talous on kehittymässä. Mastercard Economics Instituten”Shifting Wallets” -raportin mukaan kuluttajat ympäri maailmaa pitävät tiukasti kiinni tottumuksistaan, jotka tekevät elämästä mukavaa tai antavat elämyksiä tai molempia. Viimeisimmässä Mastercard Economics Instituten raportissa käytetään ainutlaatuisia ja usein käytettyjä taloudellisia mittareita vastaamaan kolmeen kuluttajien rahankäyttöä koskevaan avainkysymykseen: mitä, missä ja milloin. Raportin keskeisiä havaintoja ovat: Mitä: Kun hintojen nousu pakottaa kuluttajat tasapainottelemaan pakollisten ja ha

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye