Finanssiteknologian startup Econans voitti Mastercardin Lighthouse FINITIV -kumppanuusohjelman

Ruotsalainen finanssiteknologiayritys Econans on tämän syksyn Mastercard Lighthouse FINITIV 2022 -ohjelman voittaja. Lighthouse FINITIV on avoin innovaatio-ohjelma finanssiteknologia-alan kumppanuuksien kasvattamiseksi Pohjoismaissa ja Baltiassa. Suomen-sarjan voittaja on FinanceKey ja Baltian-sarjan KWOTA. Tanskalainen vihreän teknologian yhtiö Klimate sai sijoittajapalkinnon.

Mastercardin tämän syksyn Lighthouse FINITIV -ohjelman voittajaksi nousi ruotsalainen Econans, joka tarjoaa digitaalisia ilmasto- ja taloudellisen vastuun simulaatio- ja automaattineuvontapalveluja. Seuraavaksi Econons pyrkii pääsemään liiketoimintaideallaan mukaan Mastercardin globaaliin Start Path -startup-ohjelmaan.

Mastercardin FINITIV-ohjelma kestää kolme kuukautta ja antaa pohjoismaisille ja baltialaisille finanssiteknologian startupeille mahdollisuuden yhteistyöhön Mastercardin ja SEB:n, Danske Bankin, DNB:n, Swedbankin ja OP Ryhmän kaltaisten suurien pohjoismaisten pankkien kanssa. Joka kevät ja syksy ohjelman kumppanit valitsevat ohjelman voittajan. Valintaperusteina ovat muun muassa korkeat tavoitteet, tuotteen menestymismahdollisuudet sekä edistyminen.

Econans saa palkinnon ratkaisustaan ajankohtaiseen ongelmaan ihmisten elämässä eli energiakriisin aiheuttamiin suuriin sähkölaskuihin. Econans auttaa kuluttajia ymmärtämään kodeissaan tehtyjen toimenpiteiden mahdolliset kustannukset, ilmastovaikutukset ja säästöt. Econans-tiimin sitkeät ponnistelut lisäsivät kysyntää ja toivat hyvää palautetta ohjelmakumppaneilta.

"Olemme iloisia Econansin Mastercard Lighthouse -ohjelmassa ja sen kumppaneilta saamastamme tunnustuksesta matkalla kohti kestävämpää maailmaa sekä ympäristöllisesti että taloudellisesti. Energian hintojen noustessa ja EU:n ympäristölainsäädännön tiukentuessa haluamme auttaa kuluttajia ja pankkeja ympäri Eurooppaa.” David Klamer, Econansin toimitusjohtaja ja yksi sen perustajista

“Econans on kehittänyt monipuolisen tuotesalkun, joka keskittyy asiakkaalle luotavaan arvoon ja osoittaa vaikuttavaa ammattimaisuutta kumppanuusvalmiudellaan. Mastercardin Lighthouse-ohjelma antaa mahdollisuuden tavata Econansin kaltaisia laadukkaita startupeja. Odotamme jo pääsevämme tutustumaan kevään yrityksiin”, sanoo Swedbankin kumppanuusliiketoiminnan johtaja Joakim Höglund.

Suomen-sarjan voittajaksi nousi FinanceKey, avoin pankkialusta, joka auttaa yrityksiä hoitamaan monimutkaisia, aikaa vieviä sisäisiä kassaprosesseja. KWOTA voitti Baltian-sarjan. Yhtiö tarjoaa palveluja hiilidioksidipäästösäästöjen digitaaliseen validointiin ja kaupankäyntiin. KWOTA palkittiin innovatiivisesta tavastaan lisätä merkittävästi materiaalien uudelleenkäyttöä tuottajia kannustavalla ja hyödyttävällä liiketoimintamallilla. Yleisöpalkinnon sai Olpay, jonka tarjoama kehittynyt kasvojentunnistusteknologia auttaa pk-yrityksiä hyväksymään erilaisia maksuratkaisuja.

“Mastercard valmistautuu osaltaan finanssialan kestävään tulevaisuuteen ottamalla käyttöön uusiutuvia energialähteitä, vähentämällä päästöjä ja mahdollistamalla vastuullisten materiaalien käytön kuluttajien fyysisissä korteissa. Tuemme myös asiakkaitamme luomaan ratkaisuja, joiden avulla ne voivat tarjota vastuullisia tuotteita kuluttajille esimerkiksi luomalla tietoisuutta ostosten hiilidioksidijalanjäljestä hiilijalanjälkilaskurin avulla. Olemme erittäin iloisia nähdessämme niin monia ratkaisuja kiireellisimpiin ongelmiin – syksyn 2022 ohjelman voittajat heijastavat näitä arvoja”, sanoo Mats Taraldsson, Mastercardin innovaation ja fintech- ja vaikuttavuusteknologian yhteistyön johtaja Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Mastercard Lighthouse -ohjelman kumppanuuksista ja ohjelmaan osallistuneiden yritysten kasvusta kerrotaan lisää äskettäin julkaistussa Mastercard Lighthouse -raportissa.

Mediayhteydet:

Vesa Valonen, Kaiku
vesa.valonen@kaiku.fi

Lighthouse FINITIV -ohjelma

Mastercard Lighthouse-ohjelma on avoimen innovoinnin alusta, joka on suunniteltu vahvistamaan koko finanssialan ekosysteemiä. FINITIV on maksuton ohjelma, joka rakentaa kumppanuuksia finanssiteknologiayritysten, Mastercardin ja keskeisten Pohjoismaisten kumppaneiden välillä. Finanssiteknologia-alan startup-yritysten energia ja innovointikyky yhdistettynä suurten finanssialan yritysten vakauteen ja toimituskykyyn luo koko alaa vahvistavia kumppanuuksia. Jokaisessa viisi kuukautta kestävässä ohjelmassa järjestetään työpajoja viidelletoista yritykselle. Ohjelma yhdistää pankit, sijoittajat, neuvonantajat ja finanssiteknologia-alan yritykset etsimään kumppanuuksia avoimen innovoinnin avulla. www.mclighthouse.com

Tanskalainen sosiaalisen vaikuttamisen startup-yritys EcoTree voitti Mastercard Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelman18.11.2022 17:30:00 EET | Tiedote

Yksinkertaisia ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja puun tai metsän omistajaksi ryhtymiseen tarjoava EcoTree on valittu Lighthouse MASSIV 2022 -kumppanuusohjelman syksyn ohjelmavoittajaksi. Mastercardin kumppanuusohjelman tarkoituksena on löytää huomispäivän yksisarviset ja auttaa niitä skaalaamaan toimintaansa. EcoTree palkittiin tänään Lighthouse-palkinnonjakotilaisuudessa Slushissa. EcoTree saa nyt jatkuvaa tukea Mastercardilta ja pääsee pitchaamaan Mastercardin maailmanlaajuisessa Start Path -startup-ohjelmassa. Tanskalainen luontopohjaisten ratkaisujen toimittaja Ecotree tarjoaa yrityksille ja yksityishenkilöille yksinkertaisen tavan edesauttaa uudelleenmetsittämistä ja luonnonsuojelua. EcoTree valikoitui voittajaksi, koska se keskittyy sekä yksityishenkilöiden että yritysten sitouttamiseen ilmastonmuutoksen ratkaisemiseen ja luonnon monimuotoisuuden lisäämiseen. Sen toiminta on hieno yhdistelmä sosiaalista vaikuttamista ja kestävän kehityksen edistämistä. EcoTree osoitti myö

Mastercard Economics Institute: Taloudellisessa paineessa kuluttajat asettavat elämykset ja välttämättömyydet etusijalle30.9.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Verkkokaupan päivittäistavaraostokset 70 % prosenttia korkeammalla tasolla kuin ennen pandemiaa.1 Kuluttajat varasivat kesällä 2022 15 % enemmän lentoja kuin vuonna 2019.2 Etätyötrendit vaikuttavat siihen, kuinka elämme ja missä käytämme rahamme – ”viikonloput” aikaistuvat. 30.9.2022 – Maailmantalous on aivan uudenlaisessa jatkuvasti muuttuvassa tilanteessa. Kuluttajien tekemät valinnat voivat auttaa paljastamaan, mihin suuntaan talous on kehittymässä. Mastercard Economics Instituten”Shifting Wallets” -raportin mukaan kuluttajat ympäri maailmaa pitävät tiukasti kiinni tottumuksistaan, jotka tekevät elämästä mukavaa tai antavat elämyksiä tai molempia. Viimeisimmässä Mastercard Economics Instituten raportissa käytetään ainutlaatuisia ja usein käytettyjä taloudellisia mittareita vastaamaan kolmeen kuluttajien rahankäyttöä koskevaan avainkysymykseen: mitä, missä ja milloin. Raportin keskeisiä havaintoja ovat: Mitä: Kun hintojen nousu pakottaa kuluttajat tasapainottelemaan pakollisten ja ha

Mastercard ja sen Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelma ryhtyvät Yhdistyneiden kansakuntien kehitysohjelman (UNDP) kumppaniksi. Lighthouse MASSIV on startupeille tarkoitettu maksuton ohjelma, jonka tavoitteena on auttaa miljardia ihmistä elämään entistä vauraampaa ja turvallisempaa elämää vuoteen 2025 mennessä. Ohjelman tarkoitus on tukea vastuullisesti ympäristöönsä vaikuttavia teknologiayrityksiä niiden vaikuttavuuden mittaamisessa ja hallinnassa ja kytkeä ne YK:n verkostoon ja hankkeisiin Lighthouse MASSIV -ohjelma käynnistyi vuonna 2019, ja siitä lähtien siinä on ollut mukana laajentumiskykyisiä yrityksiä, jotka keskittyvät ratkaisemaan maailman monimutkaisimpia haasteita, joihin lukeutuvat ilmastonmuutos, köyhyys sekä sosiaalinen ja taloudellinen syrjäytyminen. Syksyllä 2022 maailmalla on ennennäkemättömiä geopoliittisia konflikteja, COVID-19-pandemian aiheuttamat globaalit taloudelliset haasteet jatkuvat edelleen ja ilmastonmuutos tuntuu ihmisten arjessa. Nyt on oikea aika nopeutt

Mastercardin Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelman syksyn 2022 ohjelmaan osallistuu viisi kestävyyteen ja sosiaaliseen vaikuttamiseen keskittyvää start-up-yritystä Ruotsista, Tanskasta, Norjasta ja Virosta. Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelman tavoitteena on auttaa miljardia ihmistä saavuttamaan vauraamman ja turvallisemman elämän vuoteen 2025 mennessä. Mastercard Lighthouse MASSIV -ohjelma keskittyy ensisijaisesti auttamaan sosiaalisen vaikuttamisen teknologiayrityksiä saavuttamaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteet kumppanuuksien avulla. Päinvastoin kuin perinteiset kehitysohjelmat Mastercard Lighthouse MASSIV -ohjelma on ilmainen siihen osallistuville yrityksille. Ohjelma tuo lupaavia start-up-yrityksiä yhteen suurten organisaatioiden kanssa Pohjoismaissa ja Baltiassa, ja sen tavoitteena on tukea kestävän kehityksen innovaatioihin keskittyviä yrityksiä laajentamaan toimintaansa maailmanlaajuiseksi. Mastercard Lighthouse MASSIV -kehitysohjelma on säilyttänyt asemansa kilpailukykyis

“Älykkään maksamisen” startupit hallitsevat syksyllä Mastercardin kumppanuusohjelmaa1.9.2022 08:00:00 EEST | Tiedote