Finanssivalvonnalta seuraamusmaksu S-Pankille jo lopetetusta liiketoiminnasta

Finanssivalvonnan mukaan S-Pankilla oli vuosina 2016–2018 osakevälityksessä puutteita epäilyttävien toimeksiantojen tunnistamiseen ja raportoimiseen liittyvissä prosesseissa. S-Pankki ei enää tarjoa asiakkailleen osakevälitystä. Viranomaisen päätös ei edellytä toimenpiteitä asiakkailta.

S-Pankki on saanut 13.9.2021 Finanssivalvonnalta 1 650 000 euron seuraamusmaksun epäilyttävien toimeksiantojen tunnistamis- ja raportoimisprosessien puutteista osakevälityksessä.

"S-Pankkia ei epäillä väärinkäytöksistä. Finanssivalvonnan päätös koskee osakevälityksen prosesseihin liittyviä puutteita vuosina 2016–2018. S-Pankki ei enää tarjoa asiakkailleen osakevälitystä”, sanoo S-Pankin lakiasiainjohtaja Jussi Sokka.

”Epäilyttävien osaketoimeksiantojen tunnistaminen ja raportoiminen on tärkeä osa rahoitusmarkkinoiden luotettavuutta, joten suhtaudumme viranomaisen havaintoihin vakavasti. Käynnistimme osakevälityksen alasajon jo ennen Finanssivalvonnan tarkastelun alkamista”, Sokka sanoo.

S-Pankki on keskittynyt viime vuosina sijoittamisen palveluissa avaimet käteen -ratkaisuihin ja luopui osakevälityksestä hallitusti vuodesta 2017 alkaen.

S-Pankki toimii aktiivisesti yhteistyössä Finanssivalvonnan kanssa ja vastasi myös tarkastelujaksolla viranomaiselle avoimesti kaikkiin kysymyksiin varmentuakseen toiminnan sääntelynmukaisuudesta.

Viranomaisen päätös ei edellytä toimenpiteitä asiakkailta.

Jussi Sokka, lakiasiainjohtaja, S-Pankki, jussi.sokka@s-pankki.fi, p. 010 767 9058