Finanssivalvonnalta seuraamusmaksu S-Pankille

Finanssivalvonnan mukaan S-Pankilla oli puutteita asiakkaiden tuntemiseen liittyvissä prosesseissa vuosina 2014–2017. S-Pankki kehittää asiakkaidensa tuntemiseen liittyviä toimintamalleja jatkuvasti. Pankin asiakkaille ei aiheutunut haittaa prosesseissa olleista puutteista.

S-Pankki on saanut 13.12.2019 Finanssivalvonnalta 980 000 euron seuraamusmaksun asiakkaiden tuntemisprosesseihin liittyvistä puutteista. Lisäksi S-Pankki-konserniin kuuluva FIM Varainhoito Oy on saanut julkisen varoituksen. Finanssivalvonnan mukaan yhtiöillä oli puutteita asiakkaiden tuntemista ja riskiperusteista arviointia koskevissa prosesseissa vuosina 2014–2017.

”Asiakkaiden tuntemiseen liittyvät prosessit ovat tärkeitä koko toimialan luotettavuudelle, joten suhtaudumme asiaan erittäin vakavasti. Finanssivalvonnan päätös koskee prosesseihin liittyviä puutteita. S-Pankkia ei epäillä rahanpesusta”, sanoo S-Pankin lakiasiainjohtaja Jussi Sokka.

”Vaikka emme ole kaikilta osin samaa mieltä Finanssivalvonnan kanssa, niin hyväksymme päätöksen. Oman näkemyksemme mukaan esimerkiksi niillä asiakkailla, joilla on tili S-Pankissa vain Bonusten keräämistä varten, on huomattavasti normaalia pienempi rahanpesuriski”, Sokka toteaa.

S-Pankki korjasi prosessejaan oma-aloitteisesti jo ennen Finanssivalvonnan tarkastusta ja kehittää 3,1 miljoonan asiakkaansa tuntemiseen liittyviä toimintamalleja jatkuvasti. Toimintatapoja käytiin avoimesti läpi toimialaa valvovien viranomaisten kanssa myös tarkastelujakson aikana.

S-Pankin asiakkaille ei aiheutunut tilanteesta haittaa.

Lisätietoja: Jussi Sokka, lakiasiainjohtaja, S-Pankki, p. 010 767 9058

Lasten ja nuorten hyvinvointiin 5 miljoonaa euroa S-Pankin ja FIMin johdolla – sijoittajina muun muassa S-ryhmä, LähiTapiola ja Sitra10.1.2020 07:00:00 EETTiedote

8 suomalaista organisaatiota sijoittaa yhteensä viisi miljoonaa euroa pääomarahastoon, josta rahoitetaan lasten ja nuorten hyvinvointia tukevaa sekä syrjäytymistä ennakoivaa ja ehkäisevää toimintaa. Pääomarahasto on osa Lapset SIB -hanketta, jossa kunnat, sijoittajat, järjestöt ja yritykset yhdistävät voimansa lasten, lapsiperheiden ja nuorten hyvinvoinnin tueksi.

Kumpi on yleisin talousidoli Suomessa: äiti vai isä? S-Pankin uusi tutkimus paljastaa, miten suuri merkitys raha-asioilla on omaan hyvinvointiin19.10.2019 10:00:00 EESTTiedote

Suomalaiset kokevat raha-asiat yleisimmäksi stressin aiheuttajaksi. Oman taloustilanteen koetaan ylipäänsä vaikuttavan merkittävästi koko hyvinvointiin. Omien raha-asioiden hoitamiseen ollaan myös valmiita hankkimaan ulkopuolista apua: rahastosäästäminen kiinnostaa useampia kuin personal trainer. Muun muassa tämä kaikki selviää S-Pankin uudesta tutkimuksesta.