Finanssivalvonta

Finanssivalvonnan seminaari: Digitalisaatio, tekoäly ja datan käyttö muuttavat finanssipalveluita, kuinka käy asiakkaan?

Jaa

Digitalisaatio, tekoäly ja yhä laajempi datan käyttö parantavat finanssialan kustannustehokkuutta ja mahdollistavat parempien palveluiden tarjoamisen asiakkaille. Ne voivat hyödyttää monin tavoin sekä asiakkaita että palveluntarjoajia. Muutokseen liittyy kuitenkin riskejä, jotka toimijoiden on tunnistettava ja hallittava.

Finanssivalvonnan seminaarissa 26.11.2019 pureudutaan näihin teemoihin otsikolla ”Digitalisaatio, tekoäly ja datan käyttö muuttavat finanssipalveluita, kuinka käy asiakkaan?”

- Tekoälyn ja datan hyödyntäminen mahdollistavat palveluiden räätälöinnin aivan uudella tavalla. Lainsäädännön ja valvonnan tulee kuitenkin huolehtia siitä, ettei teknologian mahdollisuuksia käytetä väärin, Finanssivalvonnan johtaja Anneli Tuominen toteaa.

Vastuu palveluista on aina toimiluvan haltijalla

Parhaimmillaan digitalisaatio mahdollistaa palveluiden tuottamisen aiempaa kustannustehokkaammin ja varmemmin. Finanssialan toimijoilla tulee kuitenkin aina olla kyky tunnistaa ja arvioida myös kriittisesti digitalisaation tuomia riskejä. Esimerkkejä näistä ovat kyberriskit sekä ulkoistuksiin liittyvät pitkät alihankintaketjut.

- Finanssialan toimijoiden tulee muistaa, että vastuu esimerkiksi tekoälyä hyödyntävistä automatisoiduista päätöksistä ja ulkoistamisista säilyy aina toimiluvan haltijalla, viime kädessä yhtiön hallituksella, Tuominen muistuttaa.

Digitalisaation ja uusien teknologioiden hyödyntäminen edellyttävät toimijoilta sekä investointeja että tieto- ja viestintäteknologian erityisosaajia. Digitalisaatio voikin näyttäytyä eri tavoin eri toimijoille: toiset pystyvät hyödyntämään digitalisaation etuja investoimalla teknologiaan ja houkuttelemalla teknologiaosaajia palvelukseensa samalla kun toisilla on vaikeuksia pysyä mukana muutoksessa.

Helppokäyttöiset ja luotettavat finanssipalvelut kuuluvat kaikille

Euroopan komission tänä vuonna julkaiseman maaraportin mukaan suomalaisten digitaidot ovat Euroopan parhaat: suomalaisista 76 prosentilla on vähintään digitaaliset perustaidot (EU:n keskiarvo: 57 %). Suomi on myös Euroopan kärjessä sähköisten pankkipalvelujen käyttäjänä yhdessä Hollannin kanssa: suomalaisista internetin käyttäjistä 94 prosenttia käytti sähköisiä pankkipalveluja vuonna 2018 (EU:n keskiarvo: 64 %).*

Meillä on kuitenkin käyttäjäryhmiä, joille on haastavaa pysyä mukana murroksessa. - On tärkeää, että palveluja on kaikkien saatavilla myös digitalisoituvassa yhteiskunnassa, Tuominen toteaa.

Finanssivalvonta haluaa tukea finanssialan digitalisaatiota. Digitalisaation tuomat mahdollisuudet kiinnostavat laajasti myös uusia toimijoita. Finanssivalvonnan Innovaatio-HelpDeskille esitettyjen kysymysten kolmen kärjen muodostavat maksupalvelut, alustapohjaiset liiketoimintamallit ja virtuaalivaluuttojen tarjonta.

Katso myös

Seminaarisivu

Anneli Tuomisen puhe

*Euroopan komission maaraportti 2019: Digitaalitalouden ja -yhteiskunnan indeksi (DESI)

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Anneli Tuominen, johtaja

Haastattelupyynnöt koordinoi Viestinnän mediapäivystys, puhelin 09 183 5030, klo 9-16.

Tietoja julkaisijasta

Finanssivalvonta
Finanssivalvonta
PL 103, Snellmaninkatu 6
00100 Helsinki

09 183 51https://www.finanssivalvonta.fi/

Finanssivalvonta on rahoitus- ja vakuutusvalvontaviranomainen, jonka valvottavia ovat muun muassa pankit, vakuutus- ja eläkeyhtiöt sekä muut vakuutusalalla toimivat, sijoituspalveluyritykset, rahastoyhtiöt ja pörssi. Edistämme finanssimarkkinoiden vakautta ja luottamusta sekä asiakkaiden, sijoittajien ja vakuutettujen suojaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Finanssivalvonta

Kapitaltäckning och solvens i den finansiella sektorn 30.9.2019: Fortsatt god kapitaltäckning och solvens i den finansiella sektorn i Finland4.12.2019 10:30:00 EETTiedote

Siffrorna för slutet av september 2019, som i dag publicerades av Finansinspektionen, visar att den finansiella sektorn i Finland är fortsatt stabil och kapitaltäckningen respektive solvensen har stärkts något. Kapitaltäckningen i den finländska banksektorn låg fortfarande över genomsnittet för bankerna i EU-området. Både livförsäkringsbolagens och arbetspensionsanstalternas solvens låg kvar på en god nivå. Endast skadeförsäkringssektorns solvens försvagades något, men ligger trots det fortfarande på en god nivå.

Financial sector’s capital position as at 30 September 2019: Finnish financial sector’s capital position remains good4.12.2019 10:30:00 EETPress release

According to end-September 2019 information released today by the Financial Supervisory Authority (FIN-FSA), Finland’s financial sector remains stable and the capital position has strengthened slightly. The Finnish banking sector’s capital position remained stronger than the EU average. The solvency position of both life insurance companies and pension institutions remained solid. Solvency weakened slightly only in the case of the non-life insurance sector, but remains solid.

Finanssisektorin vakavaraisuus 30.9.2019: Suomen finanssisektorin vakavaraisuus pysynyt hyvällä tasolla4.12.2019 10:30:00 EETTiedote

Finanssivalvonnan tänään julkaisemien syyskuun 2019 lopun tietojen mukaan Suomen finanssisektori on edelleen vakaa, ja sen vakavaraisuus on hieman vahvistunut. Suomen pankkisektorin vakavaraisuus pysyi edelleen EU-alueen pankkien keskimääräistä tasoa vahvempana. Sekä henkivakuutusyhtiöiden että työeläkelaitosten vakavaraisuudet pysyivät hyvällä tasolla. Ainoastaan vahinkovakuutussektorin vakavaraisuus heikentyi hieman mutta on edelleen hyvällä tasolla.

Finanssivalvonnan selvitys: peruspankkipalveluiden turvaaminen edellyttää digitaalisten palveluiden helppokäyttöisyyttä ja vaihtoehtoisia asiointitapoja2.12.2019 12:07:25 EETTiedote

Finanssivalvonnan tekemän selvityksen mukaan suomalaisissa pankeissa asiakkaiden oikeus peruspankkipalveluihin toteutuu kokonaisuutena tarkastellen asianmukaisesti. Kuitenkin peruspankkipalveluiden turvaaminen kaikille asiakasryhmille edellyttää, että pankit sekä parantavat digitaalisten palveluiden saavutettavuutta että ylläpitävät digitaaliselle asioinnille vaihtoehtoisia peruspankkipalveluita. Finanssivalvonta seuraa näiden toimenpiteiden toteutumista sekä palveluiden hinnoittelussa tapahtuvia muutoksia.

Financial Supervisory Authority survey: safeguarding basic banking services requires easy-to-use digital services and alternative service options2.12.2019 12:07:25 EETPress release

A survey by the Financial Supervisory Authority (FIN-FSA) shows that, overall, the right of customers to basic banking services is implemented appropriately in Finnish banks. Safeguarding basic banking services for all customer groups requires, however, that banks both improve the availability of digital services and maintain the provision of basic banking services as an alternative to digital services. The FIN-FSA monitors the implementation of these measures as well as changes in the pricing of services.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme