Finanssivalvonta hyväksyi Ilmarisen ja Eteran yhdistymisen

Finanssivalvonta on antanut suostumuksen Ilmarisen ja Eteran yhdistymiselle. Yhtiöt muodostavat yhdistyessään 1.1.2018 alkaen vakavaraisen ja kustannustehokkaan työeläkeyhtiön, jolla on alan kilpailukykyisimmät asiakasedut sekä entistäkin monipuolisemmat palvelut.

Molempien yhtiöiden yhtiökokoukset hyväksyivät sulautumisen syyskuussa. Eteran nykyiset asiakkaat siirtyvät vuodenvaihteessa Ilmarisen asiakkaiksi, ja vakuutukset ja eläkkeenmaksu jatkuvat normaalisti. Yhdistyminen ei edellytä kummankaan yhtiön asiakkailta mitään toimenpiteitä.

– Yhdistymisen valmistelut ovat jo hyvässä vauhdissa. Keskitymme nyt varmistamaan, että toiminta jatkuu laadukkaana ja häiriöttömänä ja että niin Ilmarisen uudet kuin vanhat asiakkaat saavat hyvää palvelua ja asiointi on sujuvaa myös vuodenvaihteessa. Jatkossa palvelukokonaisuus monipuolistuu ja paranee entisestään, Ilmarisen toimitusjohtaja Timo Ritakallio sanoo.

Molempien yhtiöiden vahvuudet yhdistämällä tavoitteena on rakentaa tässä ajassa elävä innovatiivinen ja ketterä palveluyritys, joka hyödyntää tehokkaasti digitalisaation luomia mahdollisuuksia ja kirittää samalla koko työeläkealaa.

– Yhdistyneeseen yhtiöön tulee vahvaa osaamista kaikenkokoisten yritysten ja yrittäjien vakuuttamisesta sekä monien alojen erityisasiantuntemusta. Yhdessä voimme kehittää entistäkin monipuolisempia palveluita työkykyriskin hallintaan, sanoo Eteran toimitusjohtaja Stefan Björkman. Björkman aloittaa Ilmarisen varatoimitusjohtajana ja toimitusjohtajan sijaisena 1. tammikuuta 2018.

Yhdistymisen avulla saavutettavat synergiaedut näkyvät paranevana kustannustehokkuutena ja sitä kautta parempina asiakashyvityksinä. Yhdistymisellä tavoitellaan hoitokustannuksissa vähintään 20 miljoonan euron vuosittaisia säästöjä vuodesta 2020 alkaen päällekkäisyyksiä karsimalla ja toimintaa tehostamalla. Lisäksi sijoitustoiminnassa arvioidaan saavutettavan sekä välittömiä että välillisiä kustannussäästöjä yhteensä 20 miljoonaa euroa vuodessa.

Ensi vuoden alusta Ilmarinen huolehtii yhteensä yli 1,1 miljoonan suomalaisen eläketurvasta – vakuutettujen yhteismäärä on yli 675 000 ja eläkkeensaajien 460 000. Yhtiön markkinaosuus vakuutusmaksutulosta on 37 prosenttia. Yhdistyneestä yhtiöstä tulee siten asiakasmäärällä ja vakuutusmaksutulolla mitattuna Suomen suurin yksityisten alojen työeläkevakuuttaja.

Lisätietoja:

• Ilmarisen toimitusjohtaja Timo Ritakallio, p. 0500 536 346
  • Eteran toimitusjohtaja Stefan Björkman, p. 050 63219

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Noin 590 asiantuntijan voimin edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme lähes 900 000 ihmisen eläketurvasta. Lähes kolmannes suomalaisista yrityksistä on asiakkaitamme ja eläkevastuiden katteena oleva sijoitusomaisuutemme on yli 38 miljardia euroa.