FINENTRY-palvelu opastaa Suomeen matkustavia pandemian aikana

FINENTRY.fi-palvelu otetaan käyttöön Helsingin satamissa sekä Helsinki-Vantaan lentokentällä 7.1.2021. Palvelun avulla Suomeen matkaa suunnitteleva saa ajankohtaiset toimintaohjeet sekä tilannekohtaisen ohjauksen koronanäytteenottoon.

FINENTRY-palvelussa maahantulija voi kartoittaa jo ennen matkaa tai matkan aikana Suomeen matkustamisen toimintaohjeita, varata ajan Suomessa tehtävään koronavirustestiin, saada tekstiviestillä ohjeet testiin saapumiseen sekä koronavirustestin tuloksen.

Suomen viranomaisten ohjeiden mukaan päivittyvä palvelu sujuvoittaa ajantasaisten ohjeiden saamista sekä niiden päivittämistä useille eri kielille. Palvelu ovat saatavilla ensi vaiheessa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi sekä vaiheittain useilla muilla kielillä. Matkapuhelimessa sekä selaimessa toimivan palvelun käyttö on vapaaehtoista ja maksutonta.

”Palvelu ohjaa toimenpiteisiin ja tarvittaessa koronatestiin lähtömaan ja yksilöllisen kartoituksen mukaisesti”, kertoo ylilääkäri Asko Järvinen HUSista.

FINENTRY-palvelu huomioi erilaiset matkustajaryhmät, kuten ulkomailta Suomeen palaavat suomalaiset sekä työn, opiskelun tai muun syyn vuoksi Suomeen saapuvat matkustajat. Palvelun käyttöönotto ei vaikuta maahantuloon kohdistuviin matkustusrajoituksiin, joita rajanylityspaikoilla valvovat rajatarkastusviranomaiset.

”Palvelu nopeuttaa rajanylityspaikoilla ja maahantulopisteissä asiointia ja samalla säästyy ammattilaisten resursseja terveysneuvonnassa sekä koronanäytteenottoon ohjauksessa. Palvelu otetaan käyttöön ensimmäiseksi 7.1.2021 Helsingin satamissa ja Helsinki-Vantaan lentokentällä, mutta toivomme sen käyttöönottoa myös muualla Suomessa eri maahantulopisteissä”, kertoo hallintoylilääkäri Teppo Heikkilä HUSista.

FINENTRY.fi:n jatkosuunnitelmat

Palvelu on suunniteltu yhteistyössä terveys- ja turvallisuusviranomaisten sekä liikennöitsijöiden kanssa. Palvelun teknisenä tuottajana toimii Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS.

Palvelu otetaan käyttöön ensimmäiseksi Uudellamaalla, mutta palvelu sisältää ohjeistuksen myös muualle Suomeen matkustaville tai muissa Suomen rajanylityspisteissä asioiville. Palvelua käyttöönottaville sairaanhoitopiireille, rajanylityspaikoilla toimijoille sekä liikennöitsijöille on tuotettu perehdytys- ja viestintämateriaalit.

FINENTRY-palvelun kehitystä on ohjannut maahantulijoiden koronatestauksen koordinointiryhmä, johon kuuluvat edustajat seuraavilta tahoilta: HUS, Helsinki, Vantaa, THL, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Tulli, Traficom, Rajavartiolaitos, Eksote ja Kymsote.

Lisätietoa:

www.finentry.fi

Suomeen matkustamisen rajoituksista:

www.raja.fi/korona-info

www.raja.fi/rajaliikenne-ohjeet-korona

Sähköposti: finentry@hus.fi

Haastattelupyynnöt: niina.kauppinen@hus.fi

Tidsbokningen på nätet för coronavaccinationerna har öppnats för invånarna i Nyland26.1.2021 08:11:36 EETTiedote

Tidsbokningstjänsten för coronavirusvaccinationer har öppnats på adressen coronavaccinbokning.fi. Tjänsten är gemensam för kommunerna i Nyland. Tidsbokningen fungerar enligt självbetjäningsprincipen. Vaccinationstid kan förutom via nätet också bokas per telefon. Tidsbokningstjänsten produceras av HUS. Nylands tidsbokningstjänst för coronavaccinationer består av infosidan coronavaccinbokning.fi som beskriver tjänsten och hänvisar de invånare och hälso- och sjukvårdspersonal som står i tur att vaccineras till en stark identifiering, efter att de godkänt användarvillkoren. Man loggar in i tjänsten med sina bankkoder eller ett mobilcertifikat. En screening- och förhandsinformationsblankett fylls sedan i för att säkerställa att personen tillhör den grupp som vid ifrågavarande tidpunkt vaccineras. Därefter går man till den egentliga tidsbokningen. I samma tidsbokningstjänst bokar kommunernas hälso- och sjukvårdspersonal en tid för kundens räkning via exempelvis telefontjänsten. Inledningsvis

Koronarokotusten nettiajanvaraus on avattu Uudenmaan asukkaille26.1.2021 08:11:24 EETTiedote

Uudenmaan kuntien yhteinen itsepalveluperiaatteella toimiva koronarokotusten ajanvaraus on avattu osoitteessa koronarokotusaika.fi. Nettiajanvarauksen lisäksi rokotusajan voi varata kunnista puhelimitse. Ajanvarauspalvelun on tuottanut HUS. Uudenmaan koronarokotusajanvarauspalvelu koostuu koronarokotusaika.fi -infosivustosta, jossa kerrotaan palvelusta ja ohjataan rokotusvuorossa olevat asukkaat ja sote-ammattilaiset käyttöehtojen hyväksymisen jälkeen vahvaan tunnistautumiseen. Palvelun tunnistaudutaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tämän jälkeen täytetään seulonta- ja esitietolomake, jolla varmistetaan, että henkilö kuuluu kyseisellä hetkellä rokotettavien ryhmään. Tämän jälkeen siirrytään varsinaiseen ajanvarauksen. Samassa ajanvarauspalvelussa kuntien sote-ammattilaiset varaavat ajan asiakkaan puolesta esimerkiksi puhelinpalvelussa. Alkuvaiheessa voi varata ajan ensimmäisen rokoteannoksen antamiseen. Ajanvaraus toisen rokoteannoksen antamiseen varataan ensimmäisen rokotu

Vastoin MOT-ohjelman näkemystä, HUSissa pidetään vastuullisena ja laillisena tehtyä korkean ja nopean kapasiteetin koronatestauksen suorahankintaa25.1.2021 15:44:27 EETTiedote

Suorahankinnat ovat hankintalain mukaisia, jos ne ovat välttämättömiä ja kiireellisiä. HUSissa koronavirusepidemian torjumiseksi tehdyt hankinnat ovat Suomen koronatestausstrategian mukaisia kiireellisiä toimenpiteitä yleisvaarallisen tartuntataudin torjumiseksi. Ihmettelemme YLEn asennetta kriittiseksi muuttuneessa epidemiatilanteessa.