FINENTRY-tjänsten handleder personer som reser till Finland under pandemin
FINENTRY.fi-tjänsten tas i bruk i Helsingfors hamnar och på Helsingfors-Vanda flygplats 7.1.2021. Med hjälp av tjänsten kan personer som planerar att resa till Finland få aktuella instruktioner och hänvisas till coronavirusprovtagning beroende på sin situation.
I FINENTRY-tjänsten kan personer som kommer till landet redan på förhand kartlägga instruktionerna för att resa till Finland, boka tid till ett coronavirustest som tas i Finland samt per sms få anvisningar för hur man tar sig till testet och få kännedom om testresultatet.
Tjänsten uppdateras enligt de finska myndigheternas anvisningar och gör det bekvämare att få aktuell information samt gör uppdateringen av informationen på flera språk smidigare. Tjänsten finns först tillgänglig på finska, svenska och engelska samt stegvis även på flera andra språk. Tjänsten kan användas via webbläsare samt mobiltelefon och det är frivilligt och gratis att använda den.
”FINENTRY-tjänsten hänvisar till åtgärder och vid behov coronavirustest baserat på avreseland och en individuell kartläggning", berättar överläkare Asko Järvinen på HUS.
FINENTRY-tjänsten beaktar olika resenärsgrupper, till exempel finländare som återvänder från utlandet samt resenärer som ankommer till Finland för att arbeta, studera eller av någon annan orsak. Ibruktagandet av FINENTRY-tjänsten påverkar inte inresebegränsningarna för dem som kommer till landet, utan dessa övervakas av gränskontrollmyndigheterna vid gränsövergångsställena.
”Tjänsten gör att man snabbare kan uträtta sitt ärende vid gränsövergångsställena och på ankomstorten och samtidigt sparas personalresurser i hälsorådgivningen samt vid hänvisningen till coronavirusprovtagning. Tjänsten tas först i bruk 7.1.2021 i Helsingfors hamnar och på Helsingfors-Vanda flygplats men vi hoppas kunna ta den i bruk även på andra ankomstorter i Finland”, berättar förvaltningsöverläkare Teppo Heikkilä på HUS.
Fortsatta planer för FINENTRY.fi
Tjänsten har planerats i samarbete med hälso- och säkerhetsmyndigheterna samt trafikföretagen. Tjänstens tekniska producent är Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt (HUS).
Tjänsten tas först i bruk i Nyland men vid utvecklingen av tjänsten har man även beaktat användning vid gränsövergångsställen på annat håll i Finland. Ett introduktions- och kommunikationsmaterial har producerats för de sjukvårdsdistrikt, aktörer vid gränsövergångsställen samt trafikföretag som tar i bruk tjänsten.
Utvecklingen av FINENTRY har letts av koordineringsgruppen för coronavirustestning av inresande personer och den omfattar representanter från följande instanser: HUS, Helsingfors, Vanda, THL, Regionförvaltningsverket i Södra Finland, Tullen, Traficom, Gränsbevakningsväsendet, Eksote och Kymsote.
Mera information
Om begränsningar vid resor till Finland
Gränsbevakningsväsendet: Coronainfo
Gränsbevakningsväsendet:Instruktioner gällande gränsövergång
Intervjuförfrågningar: viestinta@hus.fi
Nyckelord
Om
På HUS Helsingfors universitetssjukhus vårdas årligen cirka 680 000 patienter. Våra nästan 27 000 proffs arbetar för alla patienters bästa. Vi har ansvaret för den specialiserade sjukvården för invånarna i våra 24 medlemskommuner. Dessutom har behandlingen av flera sällsynta och svåra sjukdomar koncentrerats riksomfattande till oss.
HUS är Finlands största aktör inom hälso- och sjukvårdsbranschen och den näst största arbetsgivaren i landet. Vår kompetens är internationellt känd och erkänd. Som universitetssjukhus utvärderar och utvecklar vi ständigt våra behandlingsmetoder och vår verksamhet.
Följ HUS
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från HUS
Muuttuneet ohjeistukset ja toimitusten epävarmuus vaikeuttavat koronarokotusten suunnittelua22.1.2021 09:23:09 EET | Tiedote
HUSin koronarokotustoiminnan kantavana ajatuksena ripeän rokottamisen lisäksi on ollut varmistaa se, että rokotteita ei mene hukkaan, kunnat saavat rokotteita tasapuolisesti eritahtisesta aloituksesta huolimamatta ja rokotteiden saatavuus kunnissa on ennakoitavaa, ettei jo annettuja aikoja jouduta perumaan.
Styrelsens beslut 18.1: HUS anslöt sig till det nationella neurocentret, vars uppgift är att främja hjärnhälsan18.1.2021 13:36:36 EET | Tiedote
Den av Revisionsnämnden begärda utredningen om utvecklingen av upphandlingsfunktionen och korrigeringen av missförhållandena blev färdig.
Hallituksen päätökset 18.1: HUS liittyi mukaan aivoterveyttä edistävään Kansalliseen neurokeskukseen18.1.2021 13:34:03 EET | Tiedote
Tarkastuslautakunnan pyytämä selvitys hankintatoimen kehittämisestä ja epäkohtien korjaamisesta valmistui.
HUS lisää joustavuutta ostolääkäreiden päivystyspalveluissa18.1.2021 12:37:21 EET | Tiedote
HUS Logistiikka kilpailutti yleislääketieteen päivystyspalvelut uudella hankintamenettelyllä; dynaamisella toimittajarekisterillä. Sen toteutuksessa hyödynnettiin hankintalain tarjoamaa liikkumavaraa sosiaali- ja terveyspalveluiden kilpailutuksissa.
Juuri julkaistu: Hampaiden paikkaaminen vähenee Suomessa hitaasti18.1.2021 10:44:09 EET | Tiedote
Suomalaisten hampaiden paikkaaminen yksityisillä hammaslääkäreillä on vähentynyt vain vähän, sillä hammaslääkäriin mennään viiveellä ja kariesta on edelleen liikaa.
HUS nästa informationsmöte om coronaviruset ordnas 15.1.14.1.2021 15:23:53 EET | Kutsu
HUS nästa coronavirusinfo är på fredag 15.1. klockan 12. Temat är det aktuella läget för coronavirusepidemin.
HUSin seuraava koronavirusinfo järjestetään 15.1.14.1.2021 15:21:35 EET | Kutsu
HUSin seuraava koronavirusinfo on perjantaina 15.1. kello 12. Aiheena on ajankohtainen epidemiatilanne.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum