Fingrid ja Rakli kutsuvat kiinteistönomistajat torjumaan sähköpulaa

Sähköpulan torjumiseksi Fingrid on kehittänyt uuden Sähköjärjestelmän tuki -menettelyn. Kiinteistönomistajat voivat menettelyyn liittymällä auttaa sähköpulan välttämisessä. Mukaan toivotaan laajalti erilaisia kiinteistönomistajia, joilla on mahdollista joustaa lyhytaikaisesti ja lyhyellä varoitusajalla vähintään megawatin tehon kiinteistökannassaan. Menettely otetaan käyttöön tulevana talvena joulukuusta 2022 alkaen.

”Olemme pohtineet Raklin jäsenten kanssa keinoja osallistua sähköpulan torjumiseen syksyn alusta lähtien. Jäsenistölle tehdyn kyselyn pohjalta laskimme, että lyhytaikaisen kulutusjouston avulla Raklin jäsenistö voisi keventää sähköverkon kuormaa tarvittaessa noin 240 megawattia. Tämä idea on Fingridinkin laatiman menettelyn taustalla. Mahdolliset sähkökatkot nähtiin kiinteistönomistajien kannalta erittäin haitallisina, joten kiinteistönomistajilla riittää tahtoa mahdollisesti vaikeidenkin joustotoimenpiteiden toteuttamiseen”, kertoo Juho Kess Raklista.

Rakli kannustaa jäseniään osallistumaan Sähköjärjestelmän tuki -menettelyyn ja tukee jäsenistöään jakamalla tietoa ja parhaita käytäntöjä.

”Toimistokohteiden ilmanvaihdon jousto, ja äärimmillään lyhytaikainen pysäyttäminen on merkittävin toimi, jonka voimme toteuttaa tilojen käyttöä merkittävästi haittaamatta. Sähköpulan uhatessa on erityisen hyvä syy pienentää ilmanvaihtomääriä, jolloin vältetään sähkön kulutuspiikkejä ja pienennetään merkittävästi lämpöhäviöitä. Erinomaista, että laajassa rintamassa yhdessä toimien voidaan sähkökatkoja näin jopa välttää”, toteaa Tuomas Helin Kevan kiinteistösijoitusyksiköstä.

Sähköjärjestelmän tuki -menettely toimii seuraavalla tavalla:

1) Fingrid lähettää varautumispyynnön tekstiviestillä etukäteen määritetyille kohteille kiristyvässä tehotilanteessa tai tilanteessa, jossa sähköpula on mahdollinen*

2) Fingrid lähettää aktivointipyynnön tekstiviestillä, kun sähköpulan riski on suuri

3) Vastaanottaja toteuttaa kulutusjoustoa tai käynnistää varavoimaa mahdollisuuksiensa mukaan välittömästi, tästä ei erillistä kuittausta Fingridille

4) Fingrid seuraa järjestelmän tilan kehittymistä ja lähettää tekstiviestin, kun kulutusjoustot ja varavoiman ajot voi päättää

* yllättävässä, häiriön seurauksena syntyvässä sähköpulassa erillistä varautumispyyntöä ei välttämättä ehditä lähettämään.

”Kulutusjouston avulla tai käynnistämällä varavoimakoneita voidaan välttää sähköpulatilanne tai vähentää sähkönjakelun keskeytystarvetta sähköpulatilanteissa. Menettelyyn liittyminen on vapaaehtoista ja tietoja menettelystä sekä siihen osallistumisesta saa nettisivuiltamme”, kertoo Laura Ihamäki Fingridistä.

Fingridin tiedote

Lisätietoa:

Juho Kess
Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry
juho.kess@rakli.fi

Laura Ihamäki
Fingrid
laura.ihamaki@fingrid.fi

Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry on maamme kattavin ja vaikuttavin ammattimaisten kiinteistönomistajien ja rakennuttajien järjestö. Valvomme jäsentemme etua, osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä teemme työtä kestävän elinympäristön puolesta. Tarjoamme myös tutkittua tietoa vastuullisen päätöksenteon tueksi sekä kehitämme toimialaa ja jäsentemme osaamista.

Rakli: Asuntorakentamisen pudotus kääntää pääkaupunkiseudun rakentamisen laskuun1.12.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Rakentamisen ja kiinteistöalan näkymät ovat sumuiset niin Suomessa kuin pääkaupunkiseudulla. Korkojen ja kustannustason nousu sekä talouden epävarmuudet vähentävät rakentamisen ja kiinteistökauppojen määrää. Rakentamisen määrän pääkaupunkiseudulla ennakoidaan laskevan ensi vuonna erityisesti asuntorakentamisessa, mutta myös toimisto- ja liikerakentamisessa. Rakentamisen kysynnän hiipuminen parantanee urakkapyyntöihin kohdistuvaa tarjoushalukkuutta.

Työympäristöissä trendaavat nyt henkilöstön hyvinvointi ja työntekijöiden kohtauspaikat24.11.2022 15:30:00 EET | Tiedote

Vuoden työympäristöteko -kilpailussa etsittiin parhaita työympäristöjä yrityskulttuurin, uusien työvälineiden, fyysisen työympäristön, vastuullisuuden sekä suurten työympäristötekojen kategorioissa. Voittajiksi nousivat vakuutusyhtiö If, suunnittelutoimisto Workspace, muotoilutoimisto Rune & Berg asiakkaanaan PostNord, Mushrooming-palvelun ja kiinteistömanageri Monoman yhteistyö sekä työympäristöjen kehittämiseen erikoistunut Agile Work asiakkaanaan Bluefors. Kaikissa kilpailun voittajateoissa työympäristömuutosta lähdettiin tekemään työntekijäkokemus ja työntekijöiden hyvinvointi edellä.

EU leikkaamassa kaupunkien elinvoiman edellytyksiä - reagoiko Suomi?8.11.2022 17:12:08 EET | Tiedote

Euroopan komissio on laatinut ehdotuksensa luonnon ennallistamisasetuksesta. Suomessa tähän on reagoitu vilkkaalla metsätalousväittelyllä. Kaupunkiympäristö on jäänyt täysin vaille huomiota, vaikka asetuksen artikla 6 rankaisee kaupunkien kestävää kasvua. Kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustavan Raklin mukaan Suomen tulee vaatia artiklan poistoa luonnon ennallistamisasetuksesta tai vähintäänkin sen palauttamista uudelleenvalmisteluun.

Kiinteistövero uhkaa nousta lähes 10 prosenttia – hallituksen tehtävä nopeasti päätöksiä tämän estämiseksi31.10.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Kiinteistöverotusta uhkaa ensi vuonna historiallisen korkea korotus. Syynä tähän on rakennuskustannusindeksin vuosimuutos, joka kohosi kesäkuussa lähes kymmeneen prosenttiin. Ensi vuoden kiinteistöveroa tämä indeksimuutos olisi nostamassa 7–9 prosenttia. Kasvavien energiakulujen ja hintojen nousun kanssa kamppaileville kiinteistöveron roima korotus tarkoittaisi merkittävää lisätaakkaa. Kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustava Rakli vaatii hallitukselta pikaisia päätöksiä korotuksen estämiseksi.