Fingrid Oyj:n Alajärvi - Hikiä voimajohtohankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostus nähtävillä, yleisötilaisuus 12.12.2022. (Etelä-Pohjanmaa, Keski-Suomi, Häme)

Fingrid Oyj on toimittanut yhteysviranomaisena toimivalle Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle (ELY-keskus) Alajärvi Hikiä 400+110 kV kV:n voimajohtohankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksen.

Ympäristövaikutusten arviointiselostuksessa on esitetty tulokset ja johtopäätelmät hankkeen merkittävistä vaikutuksista sekä ihmisiin että ympäristöön. Voimajohtoreitteihin on tehty joitakin muutoksia vaikutusarvioinnin ja saadun palautteen johdosta vaikutusten lieventämiseksi.

Kuulutus ja ympäristövaikutusten arviointiselostus ovat nähtävillä 5.12.2022 – 3.2.2023 Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (Keski-Suomen ELY-keskus) verkkosivuilla www.ely-keskus.fi/kuulutukset/keski-suomi ja ympäristöhallinnon verkkosivulla www.ymparisto.fi/alajarvihikiavoimajohtoYVA. YVA-menettelyn yhteydessä on laadittu luonnonsuojelulain 65 §:n edellyttämät Natura-arvioinnit. Natura-arviointien tulokset esitetään osana YVA-selostusta. Lausuntopyyntö suojelualueen haltijoille annetaan yleistiedoksiantona Keski-Suomen ELY-keskuksen verkkosivuilla YVA-selostusta koskevan kuulutuksen yhteydessä.

Paperimuodossa oleviin asiakirjoihin voi tutustua Keski-Suomen ELY-keskuksessa (Cygnaeuksenkatu 1, Jyväskylä) sekä hankealueen kaupunkien ja kuntien toimipisteissä.

Yleisötilaisuus

Hanketta koskeva yleisötilaisuus pidetään etäyhteydellä maanantaina 12.12.2022 klo 17.30–19.30. Tilaisuudessa esitellään hankkeen ympäristövaikutusten arvioinnin tuloksia ja johtopäätelmiä. Osallistumislinkki tilaisuuteen tulee ennen tilaisuutta ympäristöhallinnon verkkosivulle https://www.ymparisto.fi/alajarvihikiavoimajohtoYVA ja hankkeesta vastaavan sivulle https://www.fingrid.fi/alajarvi-hikia.

Hankekuvaus

Ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä (YVA) tarkastellaan uutta Alajärven ja Hausjärven Hikiän välistä 400+110 kV voimajohtoyhteyttä. Lähtökohtana on kantaverkon nykyisten, purettavien voimajohtoreittien ja johtoalueiden hyödyntäminen. Tarkasteltavat voimajohtoreitit sijoittuvat Alajärven, Soinin, Ähtärin, Saarijärven, Multian, Keuruun, Petäjäveden, Jämsän, Kuhmoisten, Padasjoen, Hämeenlinnan, Janakkalan ja Hausjärven kuntien alueille. Rakennettavan voimajohtoyhteyden pituus on noin 272–276 kilometriä toteutettavasta vaihtoehdosta riippuen. Hanke tarvitaan kantaverkolle asetetun käyttövarmuusvaatimuksen turvaamiseksi, kun sähkönsiirto kasvaa.

Jokainen voi esittää mielipiteensä ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta

Mielipiteet ja lausunnot arviointiselostuksesta tulee jättää nähtävillä oloaikana viimeistään 3.2.2023 ensisijaisesti sähköisesti osoitteeseen kirjaamo.keski-suomi@ely-keskus.fi tai kirjallisesti Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen kirjaamoon osoitteella, Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, PL 250, 40101 Jyväskylä.

Lisätietoja:

Hankkeesta vastaava:
Satu Vuorikoski ja Eeva Paitula, Fingrid Oyj, etunimi.sukunimi@fingrid.fi, p. 030 395 5000

YVA-konsultti FCG
Leila Väyrynen, etunimi.sukunimi@fcg.fi, p. 040 541 2306

Yhteysviranomainen Keski-Suomen ELY-keskus
Arja Koistinen, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi, p. 0295 024 760

Kierrätyslannoitteiden saatavuuden ja käytön lisääminen on huoltovarmuuskysymys30.1.2023 11:52:38 EET | Tiedote

Kierrätyslannoitteiden saatavuuden ja käytön lisääminen on tärkeä huoltovarmuuskysymys. Äkillisesti muuttuneessa maailmantilanteessa on ollut vaikeaa olla huomaamatta fossiilisten lannoitteiden suurta hinnanvaihtelua ja saatavuuden vaikeutumista. Elintarvikehuollon perustana on toimintavarma alkutuotanto, johon fossiilisten lannoitteiden markkinamuutokset ovat kovasti vaikuttaneet.

Helpotusta teknologiateollisuuden ja sosiaali- ja terveysalan osaajapulaan: Uusia valtakunnallisia palveluita työperäiseen maahanmuuttoon25.1.2023 11:01:15 EET | Tiedote

Uusien palvelupakettien tavoitteena on, että työnantajat saavat valmiita ammatti- ja erityisosaajia töihin Suomeen. Tarvittava osaaminen on tunnistettu ja testattu sekä työssä tarvittava suomen kieli on koulutettu jo lähtömaassa. Työnantajille tarjotaan räätälöityä palvelua, jossa työnantajan maksuosuus on puolet.

Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon Sun 2 Oy:n Huittisten aurinkovoimalahankkeen YVA-ohjelmasta (Varsinais-Suomi, Satakunta)25.1.2023 09:40:51 EET | Tiedote

Sun 2 Oy on toimittanut 20.10.2022 Varsinais-Suomen ELY-keskukselle ympäristövaikutusten arviointiohjelman, joka koskee teollisen mittaluokan aurinkovoimalan toteuttamista Huittisiin. Hankealue sijaitsee lähimmillään noin 3 kilometriä lounaaseen Lauttakylän taajamasta ja rajautuu länsilaidaltaan Säkylän kunnan rajaan.

Fonden för en rättvis omställning FRO stärker regionernas livskraft och främjar den gröna omställningen (Södra Österbotten, Mellersta Österbotten, Mellersta Finland, Birkaland, Österbotten, Satakunta)18.1.2023 09:18:42 EET | Tiedote

Landskapen i Västra Finland får tillgång till sammanlagt 137,9 milj. € ny EU-finansiering under programperioden 2021–2027. Finansieringen kommer från EU:s nya fond för rättvis omställning, även känd under förkortningarna FRO eller JTF (Just Transition Fund). Hela Finland får 465 miljoner euro. Avsikten är att finansiera arbetsplatser och möjligheter till affärsverksamhet inom den gröna ekonomin samt att utveckla grön teknologi.