Finland 100 år: President Niinistö och fru Haukio besöker Egentliga Finland

Republikens presidents kansli
Pressmeddelande 45/2017
18.8.2017

Republikens president Sauli Niinistö och fru Jenni Haukio besöker Egentliga Finland lördagen den 26 augusti 2017. Besöket ingår i en serie landskapsbesök som presidenten gör i år för att uppmärksamma 100-årsjubileet av Finlands självständighet.

Besöket inleds på Salo centralidrottsplan där president Niinistö öppnar den nyrenoverade planen. Efter det får de unga idrottarna i Salo testa de nya idrottsställena i form av öppningskast, -hopp och -sparkar medan Salos ungdomskör Leticia svarar för musiken.

Från idrottsplanen flyttar sig president Niinistö och fru Haukio till Salo torg, där de träffar allmänheten kl. 10.50.

Den finska naturens dag firas i Tykö nationalpark

Från Salo åker presidentparet till Tykö nationalpark för att fira den finska naturens dag. Fru Jenni Haukio är beskyddare för den finska naturens dag och i nationalparken framför hon en hälsning för att fira dagen.

Finland blir det första landet i hela världen som officiellt flaggar för sin natur och i Tykö nationalpark hissar presidentparet tillsammans med scouter upp den finska flaggan. Därtill sjunger Åbo konservatoriums barn- och ungdomskör en sång till naturen.

I år besöker president Niinistö alla Finlands landskap. Den följande resan går till Mellersta Finland. Närmare information om programmet för denna och de övriga landskapsresorna ges senare.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistön puhe YK:n 72. yleiskokouksessa New Yorkissa 20.09.201720.9.2017 16:20Tiedote

Julkivapaa 20. syyskuuta klo 16.20 Suomen aikaa (9.20 paikallista aikaa) tai kun puhe pidetty.   Tasavallan presidentti Sauli Niinistön puhe YK:n 72. yleiskokouksessa New Yorkissa 20.09.2017 (muutosvarauksin; puheen kieli englanti) Onnittelen teitä, herra puheenjohtaja, valinnastanne Yhdistyneiden kansakuntien 72. yleiskokouksen täysistunnon puheenjohtajaksi. Suomi tukee täysin teidän kuutta pääpainopistettänne, ja arvostamme, että olette nostanut ihmiset mandaattinne keskiöön. Sydämelliset onnitteluni myös teille, pääsihteeri António Guterres. Teidän määrätietoinen otteenne Yhdistyneiden kansakuntien uudistamiseksi on kunnioitettavaa. YK:n järjestelmän peruspilareita tulisivat olla läpinäkyvyys, vastuullisuus, tehokkuus ja sukupuolten tasapuolinen edustus. Pidän tervetulleena myös sitä, että painotatte konfliktien ennaltaehkäisyä. Onnistunut konfliktien ennaltaehkäisy säästää henkiä ja taloudellisia resursseja. Suomi kannattaa jatkossakin rauhanvälitystä konfliktien ratkaisussa. Onnis

Statement by President of the Republic of Finland Sauli Niinistö at the UNGA 72nd General Debate on 20 September 201720.9.2017 16:20Tiedote

Free for publication on 20 September at 9 hrs 20 local time (16 hrs 20 Finnish time) or after the delivery Statement by President of the Republic of Finland Sauli Niinistö at the UNGA 72nd General Debate on 20 September 2017 (check against delivery) I congratulate you, Mr. President, on your election as President of the 72nd session of the General Assembly. Finland fully supports your six priorities. We appreciate the selection of “People” as your mandate’s centrepiece. Let me also extend my heartfelt congratulations to Secretary-General António Guterres. Your determination in reforming the United Nations is laudable. Transparency, accountability, efficiency and gender balance should be the guiding principles of the UN System. I also welcome your focus on conflict prevention. Successful conflict prevention saves lives and financial resources. Finland continues to advocate the use of mediation in conflict resolution. Mediation efforts, when successful, prevent conflicts and decrease hum