Oy Snellman Ab

Finländarna vill själva vara med och utveckla sina produkter

Dela
Produktutveckling behöver inte längre vara något som sker inom ett företags fyra väggar. I bästa fall kan ett varumärkes egna sociala medier förvandlas till en interaktiv plattform för produktutveckling i samspel med konsumenten. Ett bevis på detta är webbtävlingen Kehitä oma paninimaku, som nyligen arrangerades av Mr. Panini.
Kuva: Pasi Tiitola
Kuva: Pasi Tiitola

Mr. Panini som tillhör Snellman-koncernen, startade tävlingen på Facebook och Instagram den 5 april. Tävlingsdeltagarna fick i uppgift att utveckla en ny paninismak. Det stora intresset överraskade till och med de erfarna experter som satt med i juryn. Under en månad kom det in närmare 3000 förslag på smaker.

– Förutom att vara lyhörd för konsumenternas behov är det i sociala medier också viktigt att lyssna och hålla konsumenternas intresse vid liv. Tävlingen Kehitä oma paninimaku är ett bevis på det, säger Janne Ikonen som är utvecklingschef på Mr. Panini.  

Enligt Tommy Snellman, vd för färdigmatsektionen inom Snellman-koncernen, har den växelverkan som företaget skapat med konsumenterna i sociala medier redan resulterat i nya innovationer och produkter som till och med skulle hålla för produktion direkt. Intresset för tävlingen Kehitä oma paninimaku är ett strålande exempel på det.

– Den enorma mängd recept som vi fick in visar att konsumenterna är engagerade, intresserade och ivriga när det gäller att delta i produktutvecklingen, säger Snellman.

Sociala medier - en kostnadseffektiv kanal för produktutveckling

Tävlingen är en betydande investering för Mr. Panini eftersom vinnarpaninin är en av de viktigaste produktnyheterna för år 2020. Deltagaren som utvecklat vinnarpaninin belönas med en resa för två till Milano, men desto viktigare är att alla finländare kommer att ha chans att provsmaka vinnarpaninin. Den kommer nämligen att säljas i mataffärer, kiosker, servicestationer och caféer över hela landet. 

– För att det överhuvudtaget skulle vara möjligt att förverkliga den här typen av pris krävdes det att vi redan i planeringsskedet satte mycket tid på göra tillräckligt noggranna tävlingsinstruktioner. 

Ikonen tillägger att restaurangen Mr. Panini & Co. som öppnades i Tammerfors i april kommer att skapa fler tillfällen att involvera konsumenterna framöver och förverkliga förslag på välfungerande recept. 

Mr. Paninis tävlingsjury har nu gått igenom alla tävlingsbidrag och skickat de 28 bästa recepten vidare till provtillverkning. Av dem har tre finalister valts ut, och nu pågår en omröstning om dessa tre finalsmaker i sociala medier. Tävlingen avslutas den 10 juni 2019 och efter det kommer vinnarsmaken och dess skapare att offentliggöras.

Nyckelord

Kontakter

Janne Ikonen, Mr. Panini, utvecklingschef
050 501 9197 janne.ikonen@panini.fi


Tommy Snellman, Snellman-koncern, vd för färdigmatsektion
044 7966 305, tommy.snellman@snellman.fi

Bilder

Kuva: Pasi Tiitola
Kuva: Pasi Tiitola
Ladda ned bild

Länkar

Om

Oy Snellman Ab
Oy Snellman Ab
Kuusisaarentie 1
68600 PIETARSAARI

06 786 6111http://www.snellmangroup.fi/

Mr. Paninis produkter tillverkas i Ulvsby av färskt inhemskt bröd, egengjord majonnäs och 100 % inhemskt kött. För att säkerställa en god kvalitet kontrolleras varje panini innan den packas. Mr. Paninis produkter säljs i servicestationer, caféer och mataffärer. Företaget hör till Snellman-koncernen. Läs mer på www.mrpanini.fi.

Följ Oy Snellman Ab

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Oy Snellman Ab

Snellman-koncernens omställningsförhandlingar har avslutats16.4.2024 13:15:00 EEST | Tiedote

Omställningsförhandlingarna som Snellmankoncernen inledde i februari har avslutats. Förhandlingarna gällde Köttförädlingens tjänstemannaorganisation och produktionsadministrativa funktioner samt försäljning och försäljningsrelaterade funktioner inom Färdigmat Finland. Som ett resultat av förhandlingarna kommer 17 arbetsförhållanden att upphöra och väsentliga förändringar i arbetsuppgifterna kommer att påverka 7 personer. För dem vars tjänst avslutats erbjuder företaget nya uppgifter i mån av möjlighet. När förändringsförhandlingarna inleddes förväntades åtgärderna leda till uppsägning av högst 40 anställningar och att väsentliga förändringar skulle påverka högst 100 anställningar. Snellmankoncernen sysselsätter cirka 2 000 personer. Bakgrunden till omställningsförhandlingarna var produktionsmässiga, ekonomiska och omorganiseringsrelaterade skäl. Syftet med de nu genomförda förändringarna är att förbättra koncernens lönsamhet och utveckla verksamheten för att bättre motsvara både kunder

Snellman-konsernin muutosneuvottelut on saatu päätökseen16.4.2024 13:15:00 EEST | Tiedote

Snellman-konsernin helmikuussa käynnistämät muutosneuvottelut ovat päättyneet. Neuvottelut koskivat Lihanjalostuksen toimihenkilöorganisaatiota ja tuotannon hallinnollisia toimintoja sekä Valmisruoan myyntiä ja myynnin avustavia toimintoja. Neuvottelujen tuloksena 17 nykyistä työsuhdetta päättyy ja työtehtävien olennaiset muutokset koskevat 7 henkilöä. Päättyvissä työsuhteissa työskennelleille yritys tarjoaa mahdollisuuksien mukaan uusia tehtäviä. Muutosneuvottelujen alkaessa toimenpiteiden arvioitiin johtavan enintään 40 työsuhteen päättymiseen ja olennaisten muutosten koskevan enintään 100 työsuhdetta. Snellman-konserni työllistää noin 2 000 henkilöä. Muutosneuvotteluiden taustalla olivat tuotannolliset, taloudelliset sekä toiminnan uudelleenorganisoinnista johtuvat syyt. Nyt tehtävien muutosten tavoitteena on parantaa konsernin kannattavuutta ja kehittää toimintaa vastaamaan paremmin sekä asiakkaiden että kuluttajien tarpeita. – Pitkään haastavana jatkunut toimintaympäristö ja opera

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye