Finlandia-talo maailmanpolitiikan tähtihetkien valokeilassa

Helsingin keskustassa sijaitseva Finlandia-talo on konsertti- ja kongressitalo, joka on toiminut tärkeiden poliittisten kohtaamisten näyttämönä lähes 50 vuoden ajan. Suomen EU-puheenjohtajakauteen 2019 on ollut hyvin aikaa valmistautua. Aina näin ei ole, vaan tapahtumia on toteutettu jopa mahdottomalta kuulostavilla aikatauluilla.

Tieto presidenttien Trump ja Putin huippukokouksen järjestämisestä Helsingissä 16.–17.7.2018 saatiin reilu viikko ennen H-hetkeä, kesken kesälomakauden. Viidessä päivässä Finlandia-talosta rakennettiin maailman onnellisin mediakeskus, joka palveli 1500 kansainvälisen toimittajan tarpeita yli odotusten. Mediakeskus toteutettiin rautaisella ammattitaidolla, joka on karttunut vuosikymmenten kokemuksella.

Tarjolla oli ympäri vuorokauden ruokaa, joka ammensi inspiraatiota suomalaisesta ruokaperinteestä ja uusista innovaatioista. Täysin varustettujen työtilojen lisäksi toimittajille tarjottiin paikkoja rentoutumiseen, kuten pihalle pystytetty pop-up-sauna ja kattoterassi näköaloineen. Tämä toi runsaasti positiivista mediahuomiota niin Suomelle, Helsingille kuin Finlandia-talolle ympäri maailmaa.

Etyk 1975 – vasta valmistuneen Finlandia-talon tulikoe

Tämä ei ollut ensimmäinen kerta, kun huippukokouksen valmistelut hoidettiin ennätysajassa. Finlandia-talon suurin tulikoe koitti pian sen valmistumisen jälkeen: Euroopan turvallisuus- ja yhteistyökonferenssin eli Etykin kolmas vaihe järjestettiin vuonna 1975. Presidentti Urho Kekkonen oli ehdottanut Suomea isäntämaaksi jo vuonna 1969. Finlandia-taloa kaavailtiin pitopaikaksi jo ennen rakennuksen valmistumista.

Pitkään odotettu tieto Etyk-kokouksen tulosta saatiin 15.7., vain kaksi viikkoa ennen huippukokouksen alkua, joka koitti 30.7. Osallistujamääräksi odotettiin lähes 10 000 vierasta. Etykin tieltä Finlandia-talosta siirrettiin pois kaksi kansainvälistä lääketieteen kongressia, joille etsittiin lennossa korvaavat tilat.

Kolmivuorotyöllä ja kovalla uurastuksella kaikki saatiin ajoissa valmiiksi. Finlandia-talon henkilökunta pääsi hyödyntämään oppeja, joita karttui vuoden 1973 ulkoministerikokouksen järjestelyistä. Konserttisalista poistettiin joka kolmas kiinteä penkkirivi, ja tilalle asennettiin mustat teak-pöydät. Tulkkikopit rakennettiin lavan takaosaan. Orkesterilavalle rakennettiin pitkä pöytä kuuluisaa allekirjoittamistilaisuutta varten. Sen pohjana käytettiin koulun pulpetteja, joiden runkojen päälle tehtiin kaarevat pöytäpinnat.

Mahdollisuus kahdenkeskisiin keskusteluihin oli Etykin tavoitteiden kannalta keskeistä. Niitä varten pystytettiin väliaikaisia tiloja auloihin. Hallintokerrokseen varattiin salainen sairastupa Neuvostoliiton huonokuntoiselle pääsihteerille Leonid Brežneville.

Finlandia-talon kongressisiipi oli vasta valmistunut, ja sen tilat palvelivat paikalle saapuneita 1350 toimittajaa. Taloon rakennettiin sisäinen TV-verkosto, josta pääsalin tapahtumia pystyi seuraamaan kaikkialla.

Etykin turvajärjestelyt olivat Helsingin mittakaavassa ennennäkemättömän tiukat. Vartijoita oli joka puolella, jopa katolla. Pilapiirtäjä Kari Suomalainen teki turvatoimista kuuluisan piirroksensa Kekkosen katiska, jossa arvovieraat johdatetaan metalliaidoilla ympäröityyn Finlandia-taloon. Kaikki sujui hyvin, lukuun ottamatta yhtä hiljaista hälytystä: sen aiheuttivat Kallion virastotalon katolla kiikaroivat uteliaat virkamiehet. Helsingin maine rauhallisena ja turvallisena kokouspaikkana levisi maailmalle.

Luonteva kohtaamispaikka ja suosittu nähtävyys

Etyk loi pohjan Finlandia-talon maineelle tärkeiden maailmanpoliittisten kokousten pitopaikkana. Suomen sijainti idän ja lännen rajalla tekee Helsingistä luontevan paikan kohtaamisille puolueettomalla maaperällä. Finlandia-talossa ovat tavanneet toisensa muun muassa presidentit George H. W. Bush ja Mihail Gorbatšov Persianlahden sodan aikaan 1990. Presidentit Bill Clinton ja Boris Jeltsin neuvottelivat talossa Naton laajenemisesta vuonna 1997.

Arkkitehtuuristaan kuuluisa Finlandia-talo valitaan usein vierailukohteeksi, kun Suomeen saapuu korkea-arvoisia kansainvälisiä vieraita. Talon käytävillä ovat kulkeneet niin Euroopan hovien kuninkaalliset kuin lukuisat valtionpäämiehet. Talossa ovat pitäneet puheita myös muut arvostetut johtajat, kuten Tiibetin hengellinen johtaja Dalai-lama ja paavi Johannes Paavali II.

Poliitikkojen lisäksi Finlandia-salin lavan ovat ottaneet konserteissa haltuunsa monet oman aikansa kansainväliset supertähdet, kuten Abba, Frank Zappa, Patricia Kaas, Ella Fitzgerald, Manhattan Transfers, Rupaul’s Drag Race ja Björk. Erityyliset konsertit ovat houkutelleet Finlandia-taloon laajan kävijäkunnan kaikenhenkisiä kulttuurinystäviä.

Finlandia-talon tunnusluvut:

Vuosi 2018

Kokoukset, näyttelyt, juhlat ja konsertit
Kävijämäärä yhteensä 200 000
Tapahtumia yhteensä 810
Liikevaihto 8,7 M€

Vuosi 2019

Kokoukset, näyttelyt, juhlat ja konsertit
Kävijämääräodotus 250 000, joista kansainvälisiä kävijöitä n. 35 000
Tapahtumia lähes 1000
Liikevaihtoennuste 14 M€

Finlandia-talo on saanut Laatukeskuksen suorittamasta kansainvälisestä Recognised for Excellence –arvioinnista erinomaisen 4 tähden arvion.6.6.2019 14:38:46 EESTTiedote

Suomen tunnetuin konsertti- ja kongressitalo Finlandia-talo on saanut Laatukeskuksen suorittamasta kansainvälisestä Recognised for Excellence –arvioinnista erinomaisen 4 tähden arvion. Ulkoisen arviointiryhmän mukaan Finlandia-talo on toteuttanut menestyksekkään muutoksen perinteisestä virastosta asiakaskeskeiseksi kansainväliseksi tapahtumataloksi.

Finlandia-talo vahvistaa johtoryhmäänsä ja varautuu perusparannukseen2.4.2019 11:11:35 EESTTiedote

Resursseja lisätään uusien palvelukonseptien kehittämiseen ja digiloikkaan. Finlandia-talon johtoryhmä kasvaa huhtikuun alussa. Finlandia-talon myynti- ja markkinointijohtaja Minna Sauramaa aloittaa uudessa tehtävässä markkinointi- ja asiakaskokemusjohtajana. Hän vastaa perusparannushankkeessa toteutettavista uusista palvelukokonaisuuksista, joilla vahvistetaan Finlandia-talon elämyksellisyyttä ja vetovoimaisuutta. Sauramaan tilalle myyntijohtajaksi on nimitetty talon sisältä myyntipäällikkö Johanna Vappula, jolla on monipuolinen kokemus kansainvälisestä myynnistä. Nimityksillä vahvistetaan Finlandia-talon myyntiä ja panostetaan talon tulevaisuuden kannalta strategisiin kehityshankkeisiin. Uudistuksen mahdollistaa myynnin loistava kehitys: kuuden vuoden aikana liikevaihto on tuplaantunut ja liiketulosta on syntynyt 3,2 miljoonaa euroa. Vuonna 2019 liikevaihdon ennustetaan kasvavan yli 20 miljoonan euron huippulukemiin.

Finlandia-talossa ennätyskevät edeltää EU-kokouksia13.3.2019 09:45:00 EETTiedote

Kuluvan vuoden liikevaihto kohoaa huippulukemiin. Finlandia-talo elää ennätysvilkasta vuotta. Kuluvan vuoden liikevaihto kasvaa yli 20 miljoonaan, kun mukaan lasketaan ravintolapuolen liikevaihto. Muutos edellisvuodesta on huomattava. Jo keväällä järjestetään runsaasti kansainvälisiä kongresseja, yhtiökokouksia ja juhlia. Heinäkuun alussa alkaa Suomen EU-puheenjohtajuuskausi, joka tuo taloon noin 70 virkamies- ja ministerikokousta. Syksyllä talo pysyy avoinna myös muille asiakkaille muutamaa poikkeuspäivää lukuun ottamatta. Ulkomaisten kongressijärjestäjien kiinnostus Finlandia-taloa kohtaan on kasvanut Trump-Putin-huippukokouksen herättämän mediahuomion ja Bea World Festival -voiton myötä.

Töölönlahdelle lisää palveluita Finlandia-talon perusparannuksen aikana4.2.2019 09:04:00 EETTiedote

Pikku-Finlandia säilyttää Helsingin aseman kansainvälisillä kongressimarkkinoilla. Pian 50 vuotta täyttävä Finlandia-talo on perusteellisen peruskorjauksen tarpeessa. Helsingin kaupungin hankesuunnitelman mukaan perusparannus alkaa keväällä 2022. Finlandia-talon kongressi- ja tapahtumatoiminta jatkuu keskeytyksettä koko sen keston ajan. Vain suuria konsertteja ei pystytä järjestämään. Töölönlahdelle Karamzininrannan asfaltoidulle alueelle sijoitetaan paviljonkimainen väistötila Pikku-Finlandia. Tilaan suunnitellaan yhdistettäviä kokoussaleja sekä kahvila- ja ravintolatoimintaa, joka palvelee myös kaupunkilaisia. Yhtenä vaihtoehtona tutkitaan mahdollisuutta siirtää Hakaniemen kauppahallin väistötilan osia uusiokäyttöön Töölönlahdelle. Finlandia-talon kongressisiiven peruskorjaus valmistuu vuodessa, jolloin uusitut tilat avataan asiakkaiden käyttöön. Muiden tilojen korjaustöiden odotetaan kestävän reilu kaksi vuotta.

Finlandia-talo voitti maailman parhaan tapahtumatalon palkinnon29.11.2018 12:43:29 EETTiedote

Trump-Putin-mediakeskuksen saama kansainvälinen huomio siivitti voittoon. Bea World Festival on tapahtuma-alan oma Oscar-gaala, jossa palkitaan vuosittain maailman parhaat tapahtumat. Tänä vuonna lanseerattiin uusi kategoria Best Congress/Conference/Convention Venue, jossa kisattiin parhaan tapahtumatalon tittelistä. Ensimmäisenä palkinnon voitti Finlandia-talo. Kilpailussa Finlandia-talon vahvuuksina nostettiin esiin muun muassa tilojen helppo muunneltavuus ja kyky selviytyä haastavista toimeksiannoista, kuten Trump-Putin-mediakeskuksen rakentamisesta reilun viikon varoitusajalla.