Finlandia-talo vahvistaa johtoryhmäänsä ja varautuu perusparannukseen

Resursseja lisätään uusien palvelukonseptien kehittämiseen ja digiloikkaan. Finlandia-talon johtoryhmä kasvaa huhtikuun alussa. Finlandia-talon myynti- ja markkinointijohtaja Minna Sauramaa aloittaa uudessa tehtävässä markkinointi- ja asiakaskokemusjohtajana. Hän vastaa perusparannushankkeessa toteutettavista uusista palvelukokonaisuuksista, joilla vahvistetaan Finlandia-talon elämyksellisyyttä ja vetovoimaisuutta. Sauramaan tilalle myyntijohtajaksi on nimitetty talon sisältä myyntipäällikkö Johanna Vappula, jolla on monipuolinen kokemus kansainvälisestä myynnistä. Nimityksillä vahvistetaan Finlandia-talon myyntiä ja panostetaan talon tulevaisuuden kannalta strategisiin kehityshankkeisiin. Uudistuksen mahdollistaa myynnin loistava kehitys: kuuden vuoden aikana liikevaihto on tuplaantunut ja liiketulosta on syntynyt 3,2 miljoonaa euroa. Vuonna 2019 liikevaihdon ennustetaan kasvavan yli 20 miljoonan euron huippulukemiin.

Myynti- ja markkinointijohtajana vuodesta 2011 lähtien toiminut Minna Sauramaa siirtyy 1.4. alkaen uuteen tehtävään markkinointi- ja asiakaskokemusjohtajaksi. Hänen päävastuualueenaan ovat Finlandia-talon perusparannukseen liittyvät, strategisesti merkittävät liiketoiminnan kehityshankkeet. Hän johtaa lisäksi Finlandia-talon uusien digitaalisten järjestelmäkehityshankkeiden läpivientiä. Sauramaa jatkaa markkinointijohtajana ja vastaa Suomen EU-puheenjohtajuuskauden asiakkuudesta vuonna 2019.

– Tehtävänkuvani muutos on loistava mahdollisuus päästä kehittämään uutta asiakaskokemusta Finlandia-talossa. Tulevaisuudessa Finlandia-talo panostaa yhä voimakkaammin markkinointiin, asiakasviihtyvyyteen ja palvelukokonaisuuksiin. Lisäämme vetovoimaisia sisältöjä, eli syitä tulla ja viipyä kaupunkilaisille, matkailijoille ja tapahtumakävijöille. Uuden Way of Finlandia -palvelukokonaisuuden liikevaihtotavoite on 2 miljoonaa lisää liikevaihtoa ja 100 000 uutta kävijää, kertoo Minna Sauramaa.

Tapahtumataloissa on käynnissä samansuuntainen muutos kuin kauppakeskuksissa. Niihin ei tulla enää yhden asian perässä, vaan ihmiset hakevat entistä kokonaisvaltaisempia elämyksiä. Siksi Finlandia-taloa kehitetään perusparannuksen yhteydessä entistä avoimemmaksi tilaksi, johon on matala kynnys poiketa.

Finlandia-taloon on suunniteltu moniaistillinen Way of Finlandia -palvelukonsepti. Sen keskeinen osa on Experience Finlandia -näyttelykokonaisuus, jonka sisällöt liittyvät Alvar Aaltoon, suomalaisuuden ytimeen ja Finlandia-talon värikkääseen historiaan. Näyttelyn yhteyteen toteutetaan design-myymälä Shop Finlandia sekä ravintolakokonaisuus Eat Finlandia, joka kesällä laajenee Töölönlahden puistoon. Myös ulkotilat otetaan aktiivisemmin käyttöön niin Töölönlahdella kuin Finlandia-talon katolla.

Minna Sauramaa on työskennellyt aiemmin toimitusjohtajana Confedent International Oy -kongressitoimistossa sekä myyntijohtajana Palace Kämp Group Oy:ssä.

Tavoitteena tukea kansainvälisen myynnin jatkuvaa kasvua

Uudeksi myyntijohtajaksi on 1.4. alkaen nimitetty Johanna Vappula. Hän siirtyy tehtävään Finlandia-talon myyntipäällikön paikalta. Vappula vastaa myynnin johtamisesta ja kehittämisestä sekä neljän hengen myyntitiimin esimiestyöstä. Myyntitiimiä vahvistetaan uudella määräaikaisella myyntineuvottelijan tehtävällä, joka laitetaan hakuun tällä viikolla.

Vuodesta 2016 lähtien Finlandia-talossa työskennelleellä Vappulalla on pitkä kokemus kansainvälisestä projektinhallinnasta ja myynnistä. Aiemmin hän on toiminut projektipäällikkönä Helsinki Marketingin palveluksessa ja kongressipäällikkönä Confedent International Oy -kongressitoimistossa. Vappula on työskennellyt Iso-Britanniassa ja Tanskassa sekä asunut lisäksi Brasiliassa ja Unkarissa.

– Finlandia-talolla on paljon kotimaisia ja kansainvälisiä vakiasiakkaita, jotka järjestävät talossa seminaareja, koulutuksia, kongresseja ja konsertteja. Juhlatalona olemmekin jo Suomen ykkönen. Tulevaisuudessa myynnin tavoitteena on kehittää kansainvälistä puolta entisestään ja lisätä pienten kokousten määrää. Moni mieltää Finlandia-talon vain isojen tilaisuuksien tapahtumataloksi, vaikka tiloissamme voi järjestää tapahtuman jopa alle kymmenelle hengelle, Johanna Vappula toteaa.

Kansainvälinen mediahuomio on lisännyt kysyntää. Loppuvuodesta Finlandia-talolle myönnettiin maailman parhaan tapahtumatalon palkinto Bea World Festivaleilla. Kiinnostusta lisää se, että kaikki Suomen EU-puheenjohtajuuskauden kokoukset järjestetään Finlandia-talolla. Tänä vuonna järjestettäviin kongresseihin ja EU-kokouksiin on osallistumassa yhteensä noin 35 000 kansainvälistä vierasta. Yhteensä talossa tulee vierailemaan noin 250 000 asiakasta.

Kansainvälisiä tapahtumajärjestäjiä kiehtoo Finlandia-talon keskeinen mutta samalla luonnonläheinen sijainti. Helsingin keskustan palvelut ovat kävelymatkan päässä ja liikenneyhteydet ovat erinomaiset. Ympärillä levittäytyy Töölönlahden puisto, jossa luonnon läheisyyden voi kokea.

– Finlandia-talossa arvostetaan lisäksi Alvar Aallon uniikkia arkkitehtuuria sekä asiakkaan saamaa kokonaispalvelua. Helsingin ja Suomen arvo kongressinjärjestäjien silmissä nousee jatkuvasti, sillä turvallisuutta ja luotettavuutta pidetään nyt suuressa arvossa. Juuri niistä mekin olemme saaneet paljon positiivista palautetta. Tältä pohjalta kansainvälisen myynnin kasvua on hyvä lähteä jatkamaan, Vappula päättää.

Markkinointi- ja asiakaskokemusjohtaja Minna Sauramaa
Puh. 040 533 9993, minna.sauramaa@finlandiatalo.fi

Myyntijohtaja Johanna Vappula
Puh. 050 364 2304, johanna.vappula@finlandiatalo.fi

Töölönlahden lintuparatiisia siistitään yhdessä Kulttuuri puhdistaa ympäristöä -tempauksessa 25.4.202324.4.2023 07:30:00 EEST | Tiedote

Finlandia-talo on jälleen haastanut Töölönlahden toimijat ja kaikki kaupunkilaiset Kulttuuri puhdistaa ympäristöä -tempaukseen 25.4.2023. Tempauksessa on mukana kulttuuritoimijoiden lisäksi ympäristöjärjestöjä. Tapahtuman avaa Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäki. Töölönlahti on kaupungin keskeisin ulkoilupaikka, joten alueen siisteys lisää myös kaupunkilaisen viihtyvyyttä. Kaikki ovat tervetulleita siistimistalkoisiin. Talkoolaiset saavat tapahtumasta lainaan haravat, pihdit ja jätesäkit, omat hanskat on hyvä ottaa mukaan. Lähtö Pikku-Finlandian terassilta Töölönlahden rannalta.

Töölönlahden valkea linna juhlii tänään 50 vuotistaivaltaan16.12.2021 09:41:42 EET | Tiedote

Joulukuussa 2021 Alvar Aallon suurtyö Finlandia-talo täyttää 50 vuotta. Töölönlahden puiston valkeaksi linnaksi ja Töölönlahden valkeaksi laivaksikin kutsuttu talo on toiminut näyttämönä niin politiikan huipputapaamisille kuin viihdetähtien säihkeellekin. Viidenkymmenen vuoden aikana Finlandia-talossa on vieraillut jo lähes 18 miljoonaa kävijää. Tammikuussa 2022 tapahtumatalossa alkaa 2,5 vuoden perusparannus, ja Finlandia-talon viereen meren rantaan avautuu upea lasiseinäinen Pikku-Finlandia. Tämä puurakentamisen taidonnäyte toimii Finlandia-talon perusparannuksen aikana kaupunkilaisten olohuoneena kahviloineen ja terasseineen sekä areenana live-musiikille, juhlille ja kongresseille.

Töölönlahden puiston valkea linna täyttää 50 vuotta30.11.2021 11:01:48 EET | Tiedote