Finlandia-talo valittiin Suomen EU-puheenjohtajakauden kokouspaikaksi

Suomi toimii Euroopan unionin neuvoston puheenjohtajana kuuden kuukauden ajan 1.7.–31.12.2019. EU-ministerivaliokunta on linjannut, että kaikki puheenjohtajamaassa pidettävät kokoukset järjestetään keskitetysti Helsingissä. Kokousten räätälöidyistä kokouspalveluita on tehty sopimus Finlandia-talon kanssa tiistaina 27.3.2018.

– Tätä sopimusta ei saatu sattumalta. Taustalla on näyttöjä tuhansista onnistuneista tapahtumista. Neuvotteluja käytiin puoli vuotta. Jo Suomen edellisellä puheenjohtajakaudella syksyllä 2006 osa tilaisuuksista pidettiin Finlandia-talossa, kertoo Finlandia-talon toimitusjohtaja Johanna Tolonen.

– Keskitetty kokouspaikka pääkaupungissa on kokonaistaloudellinen ratkaisu. Näin säästetään aikaa, rahaa ja henkilöresursseja. Esimerkiksi kerran suunniteltuja ja rakennettuja järjestelyjä ei tarvitse purkaa eikä siirtää, vaan niitä voidaan hyödyntää useissa kokouksissa. Finlandia-talo sijaitsee parhaiden kulkuyhteyksien päässä, sanoo EU-puheenjohtajuussihteeristön päällikkö Anja Laisi valtioneuvoston kansliasta.

Suomen puheenjohtajakaudella Finlandia-talossa järjestetään 6–8 ministeritason kokousta. Näiden kokousten aikana talo on suljettu muilta käyttäjiltä turvallisuusjärjestelyjen takia.

– Suurin osa Suomen EU-puheenjohtajakauden kokouksista on kuitenkin virkamieskokouksia, jolloin Finlandia-talo on ilman muuta muidenkin käytettävissä. Varauksia ensi vuoden tapahtumille kannattaa tehdä hyvissä ajoin, jotta varmistaa omalle tapahtumalleen sopivat tilat, Tolonen muistuttaa.

EU-kokoukset nostavat Suomen tunnettuutta

EU-kokousten aikana Helsingin ja lähiseudun hotellit tulevat täyttymään. Kansainvälisistä vierailijoista hyötyvät myös ravintolat ja muut palveluntarjoajat.

– Kansainväliset kongressit kuten EU-kokoukset ovat parasta mahdollista kansainvälistä markkinointia Suomelle ja Helsingille. Tilastojen mukaan yksi kansainvälinen kongressikävijä tuo vierailullaan keskimäärin 1800 euroa tuloja alueelle, ja lisäksi kongresseilla on kerrannaisvaikutuksia myös muille yhteiskunnan sektoreille, Tolonen päättää.

Valtioneuvoston kanslia
EU-puheenjohtajuussihteeristön päällikkö Anja Laisi, puh. 0295 160 424

Valtioneuvoston kanslia, EU-puheenjohtajuussihteeristön päällikkö Anja Laisi,
puh. 0295 160 424.

Finlandia-talo Oy, toimitusjohtaja Johanna Tolonen, puh. 040-5513168, johanna.tolonen@finlandiatalo.fi

Finlandia-talo vahvistaa johtoryhmäänsä ja varautuu perusparannukseen2.4.2019 11:11:35 EESTTiedote

Resursseja lisätään uusien palvelukonseptien kehittämiseen ja digiloikkaan. Finlandia-talon johtoryhmä kasvaa huhtikuun alussa. Finlandia-talon myynti- ja markkinointijohtaja Minna Sauramaa aloittaa uudessa tehtävässä markkinointi- ja asiakaskokemusjohtajana. Hän vastaa perusparannushankkeessa toteutettavista uusista palvelukokonaisuuksista, joilla vahvistetaan Finlandia-talon elämyksellisyyttä ja vetovoimaisuutta. Sauramaan tilalle myyntijohtajaksi on nimitetty talon sisältä myyntipäällikkö Johanna Vappula, jolla on monipuolinen kokemus kansainvälisestä myynnistä. Nimityksillä vahvistetaan Finlandia-talon myyntiä ja panostetaan talon tulevaisuuden kannalta strategisiin kehityshankkeisiin. Uudistuksen mahdollistaa myynnin loistava kehitys: kuuden vuoden aikana liikevaihto on tuplaantunut ja liiketulosta on syntynyt 3,2 miljoonaa euroa. Vuonna 2019 liikevaihdon ennustetaan kasvavan yli 20 miljoonan euron huippulukemiin.

Finlandia-talossa ennätyskevät edeltää EU-kokouksia13.3.2019 09:45:00 EETTiedote

Kuluvan vuoden liikevaihto kohoaa huippulukemiin. Finlandia-talo elää ennätysvilkasta vuotta. Kuluvan vuoden liikevaihto kasvaa yli 20 miljoonaan, kun mukaan lasketaan ravintolapuolen liikevaihto. Muutos edellisvuodesta on huomattava. Jo keväällä järjestetään runsaasti kansainvälisiä kongresseja, yhtiökokouksia ja juhlia. Heinäkuun alussa alkaa Suomen EU-puheenjohtajuuskausi, joka tuo taloon noin 70 virkamies- ja ministerikokousta. Syksyllä talo pysyy avoinna myös muille asiakkaille muutamaa poikkeuspäivää lukuun ottamatta. Ulkomaisten kongressijärjestäjien kiinnostus Finlandia-taloa kohtaan on kasvanut Trump-Putin-huippukokouksen herättämän mediahuomion ja Bea World Festival -voiton myötä.

Töölönlahdelle lisää palveluita Finlandia-talon perusparannuksen aikana4.2.2019 09:04:00 EETTiedote

Pikku-Finlandia säilyttää Helsingin aseman kansainvälisillä kongressimarkkinoilla. Pian 50 vuotta täyttävä Finlandia-talo on perusteellisen peruskorjauksen tarpeessa. Helsingin kaupungin hankesuunnitelman mukaan perusparannus alkaa keväällä 2022. Finlandia-talon kongressi- ja tapahtumatoiminta jatkuu keskeytyksettä koko sen keston ajan. Vain suuria konsertteja ei pystytä järjestämään. Töölönlahdelle Karamzininrannan asfaltoidulle alueelle sijoitetaan paviljonkimainen väistötila Pikku-Finlandia. Tilaan suunnitellaan yhdistettäviä kokoussaleja sekä kahvila- ja ravintolatoimintaa, joka palvelee myös kaupunkilaisia. Yhtenä vaihtoehtona tutkitaan mahdollisuutta siirtää Hakaniemen kauppahallin väistötilan osia uusiokäyttöön Töölönlahdelle. Finlandia-talon kongressisiiven peruskorjaus valmistuu vuodessa, jolloin uusitut tilat avataan asiakkaiden käyttöön. Muiden tilojen korjaustöiden odotetaan kestävän reilu kaksi vuotta.

Finlandia-talo voitti maailman parhaan tapahtumatalon palkinnon29.11.2018 12:43:29 EETTiedote

Trump-Putin-mediakeskuksen saama kansainvälinen huomio siivitti voittoon. Bea World Festival on tapahtuma-alan oma Oscar-gaala, jossa palkitaan vuosittain maailman parhaat tapahtumat. Tänä vuonna lanseerattiin uusi kategoria Best Congress/Conference/Convention Venue, jossa kisattiin parhaan tapahtumatalon tittelistä. Ensimmäisenä palkinnon voitti Finlandia-talo. Kilpailussa Finlandia-talon vahvuuksina nostettiin esiin muun muassa tilojen helppo muunneltavuus ja kyky selviytyä haastavista toimeksiannoista, kuten Trump-Putin-mediakeskuksen rakentamisesta reilun viikon varoitusajalla.

UMOn pelastuskampanja huipentuu tukikonserttiin Finlandia-talolla23.10.2018 11:03:03 EESTTiedote