Finlandia-talo valittiin Suomen EU-puheenjohtajakauden kokouspaikaksi

Suomi toimii Euroopan unionin neuvoston puheenjohtajana kuuden kuukauden ajan 1.7.–31.12.2019. EU-ministerivaliokunta on linjannut, että kaikki puheenjohtajamaassa pidettävät kokoukset järjestetään keskitetysti Helsingissä. Kokousten räätälöidyistä kokouspalveluita on tehty sopimus Finlandia-talon kanssa tiistaina 27.3.2018.

– Tätä sopimusta ei saatu sattumalta. Taustalla on näyttöjä tuhansista onnistuneista tapahtumista. Neuvotteluja käytiin puoli vuotta. Jo Suomen edellisellä puheenjohtajakaudella syksyllä 2006 osa tilaisuuksista pidettiin Finlandia-talossa, kertoo Finlandia-talon toimitusjohtaja Johanna Tolonen.

– Keskitetty kokouspaikka pääkaupungissa on kokonaistaloudellinen ratkaisu. Näin säästetään aikaa, rahaa ja henkilöresursseja. Esimerkiksi kerran suunniteltuja ja rakennettuja järjestelyjä ei tarvitse purkaa eikä siirtää, vaan niitä voidaan hyödyntää useissa kokouksissa. Finlandia-talo sijaitsee parhaiden kulkuyhteyksien päässä, sanoo EU-puheenjohtajuussihteeristön päällikkö Anja Laisi valtioneuvoston kansliasta.

Suomen puheenjohtajakaudella Finlandia-talossa järjestetään 6–8 ministeritason kokousta. Näiden kokousten aikana talo on suljettu muilta käyttäjiltä turvallisuusjärjestelyjen takia.

– Suurin osa Suomen EU-puheenjohtajakauden kokouksista on kuitenkin virkamieskokouksia, jolloin Finlandia-talo on ilman muuta muidenkin käytettävissä. Varauksia ensi vuoden tapahtumille kannattaa tehdä hyvissä ajoin, jotta varmistaa omalle tapahtumalleen sopivat tilat, Tolonen muistuttaa.

EU-kokoukset nostavat Suomen tunnettuutta

EU-kokousten aikana Helsingin ja lähiseudun hotellit tulevat täyttymään. Kansainvälisistä vierailijoista hyötyvät myös ravintolat ja muut palveluntarjoajat.

– Kansainväliset kongressit kuten EU-kokoukset ovat parasta mahdollista kansainvälistä markkinointia Suomelle ja Helsingille. Tilastojen mukaan yksi kansainvälinen kongressikävijä tuo vierailullaan keskimäärin 1800 euroa tuloja alueelle, ja lisäksi kongresseilla on kerrannaisvaikutuksia myös muille yhteiskunnan sektoreille, Tolonen päättää.

Valtioneuvoston kanslia
EU-puheenjohtajuussihteeristön päällikkö Anja Laisi, puh. 0295 160 424

Valtioneuvoston kanslia, EU-puheenjohtajuussihteeristön päällikkö Anja Laisi,
puh. 0295 160 424.