Finlandia-talo voitti maailman parhaan tapahtumatalon palkinnon

Trump-Putin-mediakeskuksen saama kansainvälinen huomio siivitti voittoon. Bea World Festival on tapahtuma-alan oma Oscar-gaala, jossa palkitaan vuosittain maailman parhaat tapahtumat. Tänä vuonna lanseerattiin uusi kategoria Best Congress/Conference/Convention Venue, jossa kisattiin parhaan tapahtumatalon tittelistä. Ensimmäisenä palkinnon voitti Finlandia-talo. Kilpailussa Finlandia-talon vahvuuksina nostettiin esiin muun muassa tilojen helppo muunneltavuus ja kyky selviytyä haastavista toimeksiannoista, kuten Trump-Putin-mediakeskuksen rakentamisesta reilun viikon varoitusajalla.

Bea World Festival järjestettiin Portugalin Coimbrassa 22.–23.11. Kansainväliseen tapahtuma-alan kisaan osallistui 122 toimijaa 28 maasta. Eri kategorioihin jätettiin hakuaikana yhteensä 303 hakemusta.

Tänä vuonna kisaan avattiin uusi kategoria, jossa palkitaan maailman parhaita tapahtumataloja. Sillä halutaan osoittaa, kuinka keskeisessä roolissa tapahtumapaikan valinta on itse tapahtuman onnistumiselle.

Best Congress/Conference/Convention Venue -sarjan voitti ensimmäisenä Finlandia-talo. Samassa sarjassa kilpaili muun muassa Lontoon tunnettu messu- ja näyttelykeskus ExCeL London, joka toimi yhtenä kisapaikoista Lontoon kesäolympialaisissa vuonna 2012.

– Saimme Coimbrassa esitellä tuomaristolle Finlandia-talon valtteja. Nostimme esiin muun muassa keskeisen sijainnin, Alvar Aallon designin ja sen, kuinka tilat voi helposti muunnella asiakkaan näköiseksi. Toiminnan vastuullisuus on myös tärkeää. Katollemme asennettiin aurinkopaneelit ensimmäisten eurooppalaisten tapahtumatalojen joukossa. Finlandia-ravintolassa ruoka valmistetaan pääosin paikallisesta lähiruoasta, kertoo Finlandia-talon toimitusjohtaja Johanna Tolonen.

Suomesta kilpailuun osallistuivat omissa sarjoissaan Woltti Group ja Elämys Group. Elämys Group sijoittui urheilutapahtumien sarjassa toiseksi.

Trump-Putin-mediakeskuksen menestys siivitti Finlandia-talon voittoon

Voittoon vaikutti kansainvälinen mediahuomio, jota Finlandia-talo sai heinäkuussa Trump-Putin-huippukokouksen mediakeskuksen tapahtumapaikkana. Mediakeskus esiteltiin esimerkkinä Finlandia-talon henkilökunnan hätkähtämättömästä ammattitaidosta.

– Trump-Putin-huippukokous päätettiin pitää Helsingissä kahden viikon varoitusajalla. Aikaa mediakeskuksen rakentamiseen jäi lopulta noin viikon verran. Tavoitteeksi otettiin tarjota toimittajille maailman onnellisin mediakeskus. Siinä onnistuttiin hyvin, sillä tapahtuma sai yli kolmen miljardin euron edestä positiivista näkyvyyttä maailman kriittisimmältä mediayleisöltä, Tolonen iloitsee.

Kansainvälisen median edustajat antoivat Finlandia-talolle positiivista palautetta muun muassa henkilökunnan ystävällisyydestä, palvelun tasosta, joustavuudesta, saunoista ja tarjoiluista.

– Ensi vuonna kansainvälistä mediahuomiota on jälleen luvassa, sillä noin sata Suomen EU-puheenjohtajakauden kokousta järjestetään Finlandia-talossa. Toteutamme kokouspalvelut räätälöidysti ja vastaamme tarjoiluista, tulkkauksista, turvallisuusjärjestelyistä ja muista palveluista, Tolonen toteaa.

www.finlandiatalo.fi

Finlandia-talo vahvistaa johtoryhmäänsä ja varautuu perusparannukseen2.4.2019 11:11:35 EESTTiedote

Resursseja lisätään uusien palvelukonseptien kehittämiseen ja digiloikkaan. Finlandia-talon johtoryhmä kasvaa huhtikuun alussa. Finlandia-talon myynti- ja markkinointijohtaja Minna Sauramaa aloittaa uudessa tehtävässä markkinointi- ja asiakaskokemusjohtajana. Hän vastaa perusparannushankkeessa toteutettavista uusista palvelukokonaisuuksista, joilla vahvistetaan Finlandia-talon elämyksellisyyttä ja vetovoimaisuutta. Sauramaan tilalle myyntijohtajaksi on nimitetty talon sisältä myyntipäällikkö Johanna Vappula, jolla on monipuolinen kokemus kansainvälisestä myynnistä. Nimityksillä vahvistetaan Finlandia-talon myyntiä ja panostetaan talon tulevaisuuden kannalta strategisiin kehityshankkeisiin. Uudistuksen mahdollistaa myynnin loistava kehitys: kuuden vuoden aikana liikevaihto on tuplaantunut ja liiketulosta on syntynyt 3,2 miljoonaa euroa. Vuonna 2019 liikevaihdon ennustetaan kasvavan yli 20 miljoonan euron huippulukemiin.

Finlandia-talossa ennätyskevät edeltää EU-kokouksia13.3.2019 09:45:00 EETTiedote

Kuluvan vuoden liikevaihto kohoaa huippulukemiin. Finlandia-talo elää ennätysvilkasta vuotta. Kuluvan vuoden liikevaihto kasvaa yli 20 miljoonaan, kun mukaan lasketaan ravintolapuolen liikevaihto. Muutos edellisvuodesta on huomattava. Jo keväällä järjestetään runsaasti kansainvälisiä kongresseja, yhtiökokouksia ja juhlia. Heinäkuun alussa alkaa Suomen EU-puheenjohtajuuskausi, joka tuo taloon noin 70 virkamies- ja ministerikokousta. Syksyllä talo pysyy avoinna myös muille asiakkaille muutamaa poikkeuspäivää lukuun ottamatta. Ulkomaisten kongressijärjestäjien kiinnostus Finlandia-taloa kohtaan on kasvanut Trump-Putin-huippukokouksen herättämän mediahuomion ja Bea World Festival -voiton myötä.

Töölönlahdelle lisää palveluita Finlandia-talon perusparannuksen aikana4.2.2019 09:04:00 EETTiedote

Pikku-Finlandia säilyttää Helsingin aseman kansainvälisillä kongressimarkkinoilla. Pian 50 vuotta täyttävä Finlandia-talo on perusteellisen peruskorjauksen tarpeessa. Helsingin kaupungin hankesuunnitelman mukaan perusparannus alkaa keväällä 2022. Finlandia-talon kongressi- ja tapahtumatoiminta jatkuu keskeytyksettä koko sen keston ajan. Vain suuria konsertteja ei pystytä järjestämään. Töölönlahdelle Karamzininrannan asfaltoidulle alueelle sijoitetaan paviljonkimainen väistötila Pikku-Finlandia. Tilaan suunnitellaan yhdistettäviä kokoussaleja sekä kahvila- ja ravintolatoimintaa, joka palvelee myös kaupunkilaisia. Yhtenä vaihtoehtona tutkitaan mahdollisuutta siirtää Hakaniemen kauppahallin väistötilan osia uusiokäyttöön Töölönlahdelle. Finlandia-talon kongressisiiven peruskorjaus valmistuu vuodessa, jolloin uusitut tilat avataan asiakkaiden käyttöön. Muiden tilojen korjaustöiden odotetaan kestävän reilu kaksi vuotta.

UMOn pelastuskampanja huipentuu tukikonserttiin Finlandia-talolla23.10.2018 11:03:03 EESTTiedote

Perusparannuksessa rakennetaan tilat Finlandia-talon uusille palveluille29.8.2018 10:50:03 EESTTiedote

Kansainvälisesti palkittua suomalaista valokuvataidetta Finlandia-talossa25.4.2018 08:23:32 EESTTiedote